هر آنچه که باید در مورد محصولی به نام ورق سیاه بدانیم

کد خبر: 1115712

ورق سیاه به عنوان یک متریال اولیه در اغلب صنایع به کار می رود و محصول نهایی محسوب نمی شود اما از موارد استفاده آن می توانیم به تولید انواع پروفیل های سازه ای، ساخت انواع قطعات فلزی و تسمه و یا در موارد دیگری چون کشتی سازی و تانک ذخیره اشاره کنیم.

در این مقاله که توسط آهن استیل یکتا که در راستای قیمت روز آهن آلات و خرید و فروش انواع آهن در ایران فعالیت دارد، تهیه شده است قرار است در باب محصولی کاربردی با طیف عملکردی وسیع به نام ورق سیاه صحبت کنیم. همچنین به شرح انواع ورق های سیاه کاویان، ورق های سیاه اکسین و ورق آهنی خواهیم پرداخت و در نهایت به معرفی یکی از تامین کنندگان اصلی این محصولات می پردازیم، به منظور کسب آخرین اطلاعات تکمیلی با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.پیش از آنکه به شرح انواع مزایا و کاربردهای این محصول بپردازیم می ‌بایست یک تعریف شفاف و ملموس از آن داشته باشیم تا بدانیم با چگونه محصولی سروکار داریم.

بر اساس تعاریف علم فلزشناسی و متالورژی این طور می توانیم این محصول را تعریف کنیم که : به ورق فلزی اطلاق می گردد که از فولاد نورد گرم تحت شرایط دمایی بیش از 930 درجه سانتی گراد ساخته شده باشد، لازم به ذکر است که برای انجام این پروسه شرایط خاصی چون فشار و دمای ویژه می بایست اعمال شود تا ویژگی ‌های انعطاف پذیری ورق ها به حداکثر خود برسد، پس از انجام این مراحل محصول حاصل را اصطلاحا ورق سیاه می نامند.

ورق سیاه - آهن استیل یکتا

چرا این محصولات به ورق سیاه معروف اند  

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد محصول مورد نظر تحت فشار و دمای زیادی تولید می گردد اما پس از طی شدن مراحل نهایی؛ خارجی ترین سطح ورق در محیط اکسید می گردد این موضوع سبب می ‌شود تا ظاهر آن به حالت مات و تیره دیده شود یعنی در واقع این محصول همانند محصولات مشابه دیگر مثل ورق های روغنی و گالوانیزه به شکل شفاف و براق دیده نمی شود و دقیقا به همین علت ورق سیاه نام گرفته است.

این ورق یکی از محصولات خطوط تولیدی فولاد محسوب می شود که دامنه استفاده و کاربرد آن بسیار گسترده است به طوری که در اغلب صنایع صنعتی می توانید رد پایی از این محصول مشاهده کنید، یکی از کارخانه های تولیدکننده اصلی این محصول فولاد مبارکه اصفهان است.

آشنایی بیشتر با ورق سیاه

همان طور که می دانید و به آن اشاره شد این محصولات می توانند طیف کاربردی وسیعی را شامل شوند به همین دلیل می بایست در انواع مدل ها تولید گردند اما معمول ترین ورقی که در کشور ما بیش از بقیه تولید و مصرف می ‌شود نمونه‌ های St37 و St52 هستند شما می توانید بررسی های شیمیایی و تست های انجام شده بر روی آن را در استانداردهای مورد نظر ببینید، در این استاندارد ها تمامی نکات کیفی و مرغوبیت محصول مورد آزمایش واقع شده است.

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که چرا هنوز هم به ورق St37 معروف هستند، علت این می باشد که تعداد این نوع محصولات فولادی در کشور ما به حدی گسترده نیست که نیاز به اسامی و یا واژه‌ های به روز بین المللی داشته باشند، برای همین به همان اسامی پیشین نام برده می شوند.اما در مبحث سایز و ضخامت در این محصولات خوشبختانه تنوع زیادی دیده می شود و شما می توانید آنها را از یک میلی متر تا ده سانتی متر سفارش دهید، هر چقدر که این ورق ها با ضخامت بیشتری تولید شوند بیشتر حالت صفحه ای و سخت تر به خود می گیرند و انعطاف پذیری آنها کمتر می شود.

به طور کلی شما می توانید این محصولات را به دو حالت صفحه ای و یا رولی در انواع سایزها تهیه کنید، برای کسب جزییات بیشتر و سایز های مورد نظر کافیست به سایت اینترنتی فروشگاه https://ahanyekta.com  مراجعه کرده و تمامی اطلاعات دقیق محصولات را مشاهده نمایید.چنانچه محصول در کارخانه با سایز های معینی بریده شود اصطلاحاً آن ورق را فابریک می نامند.

همان طور که تا به اینجای مقاله متوجه شده اید این ورق ها به عنوان متریال اولیه در صنایع به کار می روند و محصول نهایی محسوب نمی شود اما از موارد استفاده آنها می توانیم به تولید انواع پروفیل های سازه ای،  ساخت انواع قطعات فلزی و تسمه اشاره کنیم، البته ممکن است در موارد دیگری چون تولید تانک ذخیره، ساخت ابزار های صنعتی و کشتی‌ سازی نیز از این محصول کمک گرفته شود.

یکی از مزیت های این محصولات این است که می ‌توانید به آسانی آنها را گالوانیزه نمایید.

ورق های سیاه با درصد کربن بالا

چگونگی ساخت ورق سیاه

  • در اولین مرحله اسلب ها را به دمای بالاتر از 1100 سانتی سانتی گراد میرسانند، سپس تمامی آزمایشات لازم و آنالیز ها بر روی ورق های مذاب شده صورت می گیرد تا در صورتی که به مشخصات دلخواه رسید به منظور تولید؛ آن را انتقال دهند.
  • در مرحله بعد نیاز است تا تمامی لایه هایی که بر روی صفحات به شکل اکسید شده ایجاد شده اند برداشته شوند.
  • پس از آمادگی، تخته ها به سمت فشرده سازی با دستگاه رول پرس می روند تا در ضخامت و سایزهای مختلف تولید شوند
  • پس از فشرده سازی در حالی که هنوز هم اسلب ها داغ هستند آنها را درون جعبه های جمع آوری به صورت فشرده و کلافی جای می دهند.
  • در گام بعدی دو سر ابتدایی و پایانی محصول کلاف شده به واسطه ابزارهای ویژه مثل گیوتین جدا می شود.
  • سپس پروسه رفع اکسید به صورت مجدد صورت می پذیرد و تمامی ترکیبات اکسید شده زدوده می شوند.
  • به واسطه ابزارهای بسیار سنگین و غلطک مانند؛ نورد پایانی بر روی آنها انجام می گیرد تا ویژگی انعطاف پذیری آنها افزایش یابد.
  • می بایست در گام بعدی ورق های آماده شده سرد شوند تا توسط ابزارهای رول جمع کن انتقال یابند.
  • در آخرین مرحله لازم است تا محصولات به صورت پک بسته بندی شوند تا در نهایت به سمت مکان های مورد نیاز ارسال گردند.

ورق سیاه کاویان - آهن استیل یکتا

آشنایی با انواع ورق سیاه  

این چنین محصولاتی را میتوان بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل متریال، شکل ظاهری، سایز و موارد استفاده طبقه بندی نمود اما از لحاظ ظاهری ورق های سیاه شامل موارد زیر می شوند :

ورق های سیاه کلاف شده  

این نمونه ها را اصطلاحاً محصولات رول شده یا کویل نیز می نامند که می توان آنها را در عرض ‌هایی معادل 2000، 1500، 1250 و 1000 mm  با ضخامت های 1.5 تا 15 mm خریداری نمود. این نمونه ها از لحاظ طولی محدودیت ندارند و با توجه به نیاز کارفرما تولید می شوند.

ورق سیاه صفحه ای ( شیت )

این مدل ها شامل ضخامت های 15 میلی متر و بیشتر هستند و می توان آنها را در انواع ابعادها تولید نمود، اما عموما در سایزهای 1000* 2000 و 1250*2500 و 1000*6000 و2000 *12000 و 2000* 6000 و 1500 *6000 ساخته و عرضه می شوند.استانداردهایی که از لحاظ کیفی محصولات را بررسی می‌کنند شامل St37 و St52 می ‌شوند که واژه st  نشان دهنده قدرت و توانمندی محصول است و عدد لحاظ شده گواه از میزان سختی محصول بر اساس واحد کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

ورق هایی که با گرید St37 تولید می شوند واجد میزان کربن کمتری هستند و عموما در مواردی چون ساختمان سازی ها مورد استفاده واقع می شوند و مدل‌ های دیگری که همراه با گرید St52 عرضه می شوند شامل میزان کربن بیشتری در ساختار خود هستند و در فضاهایی مثل خطوط تولیدی ابزار آلات صنعتی سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

موارد استفاده از ورق سیاه در صنایع  

  1. ساخت انواع پروفیل های ساختمانی ( ستونی، فرانسوی، قوطی و …)
  2. تولید تسمه، ورق های پانچ، زهوارهای فولادی
  3. ساخت مخازن مربوط به محصولات نفتی
  4. تولید گاردریل و ابزارهای ترافیکی
  5. صنایع کشتی سازی
  6. تولید ابزار آلات سنگین و صنعتی
  7. تولید انواع مقاطع فولادی مثل ناودانی و نبشی

ورق سیاه صفحه ای

اصلی ترین تولید کنندگان ورق سیاه کدام کارخانه ها هستند  

از برترین کارخانه های تولید این محصولات می توانیم به فولاد اکسین خوزستان ( ورق سیاه اکسین)، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان ( ورق سیاه کاویان) و همچنین فولاد گیلان و صبا اشاره کنیم.

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

  • ضخامت 2 و 2.5 میلی متر با عرض 1 و 1.25 متر
  • ضخامت 3 و 4 میلی متر با عرض 1.25 و 1.5 متر
  • ضخامت 5، 6، 8، 10، 12 ، 15 میلی متر با عرض 1.5 متر
  • ضخامت 8 میلی متر با عرض 1.25 متر (سفارشی)

تولیدات ورق سیاه اکسین خوزستان  

  • ضخامت 40 میلی متر با عرض 2 متر
  • ورق هایی با عرض های 4.5 ( سفارشی)

تولیدات ورق سیاه کاویان

  • ضخامت های 8 الی 40 میلی متر با عرض های 1.5 و 1.25 متر

به منظور خرید ورق سیاه چگونه اقدام کنیم

چنانچه قصد خرید این محصولات را داشته باشید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت ورق سیاه با همکاران بخش فروش ما در مجموعه آهن استیل یکتا تماس حاصل کنید تا از بابت موجودی انبار،  چگونگی سفارش، برند ها و سایز ها اطلاع پیدا کنید.این مجموعه به علت سال ها تلاش و ارائه محصولات با کیفیت توانسته است به خوبی نظر تمامی مشتریان خود را جلب نماید به طوری که در حال حاضر در این حوزه یکی از تامین‌ کنندگان اصلی ورق آهن و فولادی در سطح کشور به شمار می رود، لذا شما می توانید به صورت آنلاین و به راحتی جزئیات خرید تمامی محصولات را از مشاورین ما جویا شوید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها