واریز سود 22 میلیونی بحساب سهام عدالتی ها | سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

کد خبر: 1116837

تغییرات وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش بخوانید.

واریز سود 22 میلیونی بحساب سهام عدالتی ها | سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

 شنبه (۲۰ آذر ماه)  شاخص کل بورس با اُفت بیش از ۴ هزار واحد، روی پله یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی قرار گرفت.چهارشنبه (۲۴ آذر ماه)  شاخص کل بورس با رشد بیش از یک هزار واحد، روی پله یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحدی قرار گرفت  و تنها   در این هفته یک  روز  مثبت  را  بازار  تجربه  کرد.   

ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز شنبه ۱۱ میلیون و ۹۶۴هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۵۳۹هزار تومان رسید. در روز چهارشنبه هم ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب  به ۱۱ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان  رسید؛ بنابراین سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۴۹۷ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت ۹۳۵ هزار تومان در این هفته رشد کرد.

به این ترتیب ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان است نسبت به هفته گذشته که برابر با ۱۱ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان بود ۴.۱  درصد اُفت داشته است. همچنین ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی که در انتهای چهارشنبه این هفته به ۲۲ میلیون ۶۰۴ هزار تومان رسیده بود. نسبت به چهارشنبه هفته که برابر با ۲۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان بوده ۴.۲ درصد  اُفت پیدا کرده است.

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نوسانات شرکت‌های بورسی زیر مجموعه  سهام عدالت  در هفته کاری گذشته را در قالب جدول تنظیم شده مشاهده کنید./باشگاه خبرنگاران

نام شرکت سهامی

قیمت هر سهم در معاملات بیست‌ و چهارم آذر ماه (چهار شنبه) بر حسب تومان قیمت هر سهم در معاملات بیستم  آذر ماه (شنبه) بر حسب تومان

فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 

978   1018

شگویا (پتروشیمی‌شهید تندگویان)

1067 1117  

شاوان (پالایش نفت لاوان)

12438   13398  

دانا (بیمه دانا) 

413   456  

بنیرو (شرکت نیرو ترانس) 

167   178  

رمپنا (شرکت مپنا) 

1504   1517

اخابر(مخابرات ایران)  

668   694  

کگل (شرکت گل گهر) 

2062   2177  

حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)

1266   1302  

فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 

987 1041  

فولاژ (فولاد آلیاژی ایران ) 

1619   1619  

فخوز (شرکت فولاد خوزستان)

618 636

ساراب (سیمان داراب) 

1352   1471

ورنا (سرمایه گذاری رنا) 

271   310  

حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 

2274 2351

کچاد (شرکت چادرملو)

2736   2742  

وپست (شرکت پست)

1679 1746  

مارون (پتروشیمی مارون) 

17346 17465

شپنا (پالایش نفت اصفهان) 

557 596  

شتران (پالایش نفت تهران) 

395   419  

شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 

605   638  

بسویچ (شرکت پارس سویچ) 

1369   1421  

وبملت (بانک ملت)

269   290

وبصادر (بانک صادرات ایران) 

160   170  

خاور ( ایران خودرو ) 

100 100

وتجارت (بانک تجارت )

168 180  

 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 

1451   1528  

شراز (پالایش نفت شیراز) 

10862   11424  

جم (پتروشیمی جم) 

4852   4907  

فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 

625   660  

سدشت (سیمان دشتستان) 

2754 2806  

شبریز (پالایش نفت تبریز)

2980   3117  

ارزش سهام عدالت هر روز کمتر از دیروز!

ارزش سهام عدالت مانند شاخص کل بورس در هفته گذشته با افت ۴.۸ درصدی مواجه شد تا سهامداران این سبد دارایی بیش از پیش دچار ضرر شوند.

سهام عدالت می‌توانست به عنوان یک دارایی با بازدهی مناسب برای ۴۹ میلیون سهامدار آن تبدیل شود، اما افت شاخص از ۲ میلیون و ۷۵ هزار واحد تا یک میلیون ارزش سهام عدالت را تا ۶۰ درصد کاهش داشت. این موضوع که به سال ۹۹ بر می‌گردد، اما در سال ۱۴۰۰ نیز رفت و برگشت‌های شاخص کل از شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیز باعث کاهش ارزش این دارایی مردم شده است.

به عبارت دیگر، دولت دوازدهم برای اینکه بتواند بورس را به یک محل برای تامین منابع مالی جهت جبران کسری بودجه تبدیل کند، فروش ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی را در سال ۹۹ در دستور کار خود قرار داد.

این مساله سبب شد کل بورس و به تبع آن نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت نیز با چالش جدی کاهش ارزش مواجه شوند. این موضوع سهامداران این سهام را با این سوال مواجه کرده است که چرا دولت برای جبران کسری بودجه چنین رخدادی را رقم زده است.

البته باید به کاهش ارزش سهام عدالت در ماه‌های گذشته نیز اشاره کرد. این موضوع نیز بیشتر به دلیل خزانه‌ای است که دولت دوازدهم به دولت جدید تحویل داده است، ارتباط پیدا می‌کند.

از سهام عدالت چه خبر؟

طی هفته گذشته اخبار خاصی در زمینه سهام عدالت منتشر نشده است. اما در مورد واریز سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ رئیس سازمان بورس شفاف سازی کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پرداخت سود سهام عدالت سال ۹۸، ‌گفت: سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت ۹۸ درصد پرداخت شد و فقط ۲ درصد سود مربوط به شرکت مخابرات بوده که پرداخت نشده در این زمینه از شرکت مخابرات شکایت شده، سازمان خصوصی‌سازی هم پیگیر است مشکلاتی برای مخابرات پیش آمده بود که سود سهام عدالت را نپرداخته است.

وی همچنین برای پرداخت سود عملکرد سال ۹۹ شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت تصریح کرد: در جلسه بعدی شورای عالی بورس این مسأله مطرح می‌شود و نحوه دریافت مبالغ سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پرداخت به ذی‌نفعان سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌شود و تلاش بر این است تا پایان سال جاری سود سهام عدالت سال گذشته هم پرداخت شود.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه گفت: قصد داریم منافع سهامداران خرد و به ویژه سهامداران عدالت را پیگیری کنیم.

موسوی لارگانی در مورد زیان سهامداران عدالت بعد از ورود به بازار سرمایه و همچنین بررسی عدم واریز سود عملکرد سهام عدالت در سال ۹۸ توسط مخابرات و مپنا گفت: یک طرف از قضیه تحقیق و تفحص این است که عده‌ای زیادی از مردم دچار مشکلات شدند و در روزهای ریزش بازار سرمایه دچار زیان شدند. کسانی که دارای سهام عدالت به ارزش اسمی ۵۰۰ هزار تومانی بودند ارزش سهام آنها تا ۱۶ میلیون تومان هم بالا رفت و قسمتی از سهام خود را توانستند بفروشند. سهام عدالت واقعاً کار بزرگی بود که دولت نهم و دهم انجام داد؛ اما متأسفانه به دلیل سوءمدیریت سازمان بورس و سازمان‌های مربوطه حیف و میل حقوق سهامداران را شاهد بودیم.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه بوده است. این سهام در هفته چهارم آذرماه نیز با افت ۴.۰۶ درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۴.۸ درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت های ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم آذرماه به ترتیب با افت ۳۰۴ هزار تومانی، ۳۶۶ هزار تومانی، ۳۹۶ هزار تومانی و ۷۴۴ هزار تومانی مواجه شده‌اند.

این مساله در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۱۹۸ هزار تومان، ۸ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳۶۲ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان.

سال گذشته دولت وقت تصمیم به آزادسازی سهام عدالت کرد که این مساله به دلیل مشکلات موجود در طرح، تنها منجر به کاهش ارزش این سبد دارایی شد. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال ۹۹ با افت ۵۴ درصدی مواجه شده است.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۳۸۱ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۲ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۹۰۲ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۴۹۲ هزار تومانی روبرو شده است.

مشمولان سهام عدالت به پشتوانه سهام خود، قادر به دریافت تسهیلات هستند. اما شرایط دریافت و بازپرداخت وام سهام عدالت چیست و به کدام یک از سهامداران اختصاص می‌یابد؟

دریافت تسهیلات سهام عدالت و اعطای کارت اعتباری به مشمولان، از جمله طرح‌های زیرمجموعه آزادسازی سهام عدالت است. با وجود اینکه در حال حاضر، مشکلاتی برای ارائه کارت اعتباری سهام عدالت وجود دارد، اما در این گزارش به مشروحی از نحوه دریافت تسهیلات پرداخته می‌شود.

شرایط دریافت وام سهام عدالت چیست؟

همه اشخاص حقیقی، از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده، مراحل احراز هویت را طی و سپس در بانک ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک (ایوا و زمرد) اقدام به ثبت‌نام کنند.

مبلغ وام، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است.

همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افراد دیگر قادر به دریافت کارت اعتباری نیستند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد./اقتصاد آنلاین

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها