منتظر خبرهای خوش برای نفت ایران باشید

کد خبر: 1117100

مدتی است که از سوی مقامات دولتی اخبار مثبت در حوزه فروش نفت ایران اعلام می شود، به تازگی نیز رئیس جمهوری از گشایش‌های قابل توجه در حوزه صادرات نفت و وصول درآمد آن خبر داده است که طبق اعلام کارشناسان این موضوع می تواند نوید بخش روزهای خوش برای طلای سیاه ایرانی باشد.

منتظر خبرهای خوش برای نفت ایران باشید

تحریم‌های آمریکا سبب شد ایران از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱ از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شود و این موضوع به وارد آمدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت در زمانی منجر شد که نیازمند تأمین ضروریاتی در کشور از جمله برای مقابله با شیوع کرونا بوده‌ایم، با این حال اما خبرهای جدید حکایت از این دارد که توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای آسیای مرکزی بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در فروش نفت و انتقال پول‌های نفت به داخل نیز توفیق‌هایی به‌دست آمده و این نشان می‌دهد راهبرد جمهوری اسلامی در تدوین روابط متوازن و متناسب با ظرفیت‌های هر کشور نتیجه مطلوبی داشته است.

اواخر آبان ماه جواد اوجی - وزیر نفت اعلام کرده که به‌زودی خبرهای خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفتی و میعانات گازی و تهاتر نفتی اعلام می‌شود و با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به‌صورت تهاتری در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری از روش‌هایی است که انجام می‌شود.

به گفته وی، ایران آماده پذیرایی و استقبال گرم از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز است و سرمایه‌گذاران در قبال اقدام‌های خود می‌توانند نفت و میعانات گازی را به‌صورت تهاتر دریافت کنند. سرمایه گذاران داخلی مانند هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ می توانند برای توسعه میدان‌های گازی کشور ورود کنند و پس از توسعه میدان، گاز طبیعی و میعانات گازی در قبال هزینه سرمایه‌گذاری و سود آن به عنوان خوراک یا سوخت دریافت کنند، در عین حال معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت آماده پذیرش سرمایه گذاران در توسعه میدان‌ها و امضای قرارداد با آنهاست.

اما با امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران در اوایل ماه جاری عزم دولت برای به حرکت درآمدن قطار توسعه صنعت نفت آشکار شد. به تازگی اما خبرهای خوشتری در این حوزه شنیده می شود، آنطور که  عباس‌زاده مشکینی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آخرین گفت و گوی خود با خانه ملت اعلام کرده روابط ایران به‌ویژه در حوزه تقویت و تعمیق ارتباط با کشورهای قدرتمند آسیایی، همسایه و مسلمان نتیجه بخش بوده است. جمهوری اسلامی ایران نشان داد می‌تواند از شرایط سخت و فشارهای حداکثری به افتخار و در سلامت عبور کند، ایران شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کرده و این مسئله در مذاکره اخیر وین خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی بر خلاف ادعا و القائات گروه رسانه‌ای غربی که به‌دنبال فشار به ایران و افکار عمومی ملت ایرانی هستند تا امتیاز بگیرند و البته جریانی هم در داخل کشور این القائات را پیگیری می‌کنند، نشان دادیم که پشت میز مذاکره در میدانی بازی می‌کنیم که جمهوری اسلامی ترسیم کرده است. ما در مذاکرات تاکید کردیم که اولویت باید رفع تحریم‌ها باشد و تیم مذاکره‌کننده ایرانی این مسئله را پیگیری می‌کند. در واقع بازی را ایران مدیریت کرده و در میدان حریف بازی نمی‌کند و در تلاش است میدان و قاعده را در دست بگیرد.

گفته های مقامات حکایت از بازگشت شکوفایی نفت ایران دارد موضوعی که رئیس جمهوری نیز روی آن صحه گذاشته و در آخرین سخنرانی خود اعلام کرده است یقین دارم تحریم‌ها و تنگناها ما را متوقف نمی‌کند، تحریم ما را در پیشرفت مصمم‌تر می‌کند و امروز آثار این باور را در قالب بعضی از گشایش‌ها در صادرات نفت و وصول درآمد آن مشاهده می‌کنیم.

وی بر این باور است که  خنثی‌سازی تحریم‌ها را در کنار رفع آن هم‌زمان پیش می‌بریم، همسو با خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تأکید و برنامه دولت، مهار نقدینگی و کاهش نرخ رشد تورم است و تورم امروز، محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی، افزایش نقدینگی و نرفتن این نقدینگی به طرف تولید بوده است. یقین دارم تحریم‌ها و تنگناها به هیچ عنوان ما را متوقف نخواهد کرد، بلکه در پیشرفت مصمم‌تر می‌کند و امروز آثار این باور را در قالب بعضی از گشایش‌ها در صادرات نفت و وصول درآمد آن مشاهده می‌کنیم.

به نظر می رسد که نفت ایران به روزهای خوبی خود نزدیک شده است، نرسی قربان- کارشناس ارشد حوزه انرژی در این رابطه به ایسنا گفت: اگر توانسته باشیم میزان فروش نفت را افزایش دهیم و در کنار آن نیز ساز و کارهایی را برای وصول درآمدها اندیشیده باشیم، قطعا توفیقاتی را در صنعت نفت بدست می آوریم و برای آینده راهگشا است که امیدواریم گام ها در این بخش بیشتر شود.

وی با بیان اینکه در هیچ زمانی فروش نفت ایران به صفر نرسید و هیچگاه آمریکا نتوانست مانع فروش صد درصد نفت ایران شود، تصریح کرد: در هر شرایطی ایران نفت خود را به فروش رسانده است اما اینکه میزان فروش چه مقدار بوده و اینکه تا چی میزان می توان در شرایط فعلی آن را افزایش داد قابل بحث و گفت و گو نیست.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه نمی توان از اکنون در مورد میزان فروش نفت در شرایط حفظ تحریم ها در آینده صحبت کرد، گفت: ممکن است در یک بازه زمانی میزان فروش افزایش و در بازه زمانی دیگر کاهش یابد اما در مجموع اقدامات دولت برای توسعه و افزایش فروش نفت ایران امری مهم و خوب است.

قربان با اشاره به آینده صنعت نفت ایران در صورت رفع تحریم ها، اظهار کرد: اگر تحریم ها برطرف شود میزان فروش نفت ایران به بالای دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید البته این مساله نیز بستگی به کرونا و تقاضای جهانی دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها