خیالتان راحت تا پایان سال قیمت گوشت قرمز گران نمی شود

کد خبر: 1118828

رییس شورای تامین دام کشور از تداوم ثبات قیمت گوشت قرمز و در برخی موارد کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی مازاد جمعیت دامی، تا پایان سال گوشت مورد نیاز کشور تامین است و افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

خیالتان راحت تا پایان سال قیمت گوشت قرمز گران نمی شود

رییس شورای تامین دام کشور از تداوم ثبات قیمت گوشت قرمز و در برخی موارد کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی مازاد جمعیت دامی، تا پایان سال گوشت مورد نیاز کشور تامین است و افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

«منصور پوریان» امروز (یکشنبه) افزود: اکنون با جمعیت مازاد دام سبک و سنگین روبه‌رو هستیم، به طوری که جمعیت دام سبک حدود ۷۱ میلیون راس و دام سنگین بیش از هشت میلیون راس است، در حالی که در ۲ سال گذشته جمعیت دام سبک حدود ۶۸ میلیون راس بوده است.

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: با توجه به زایش‌های خوب پاییزی جمعیت دام سبک کشور به ۸ میلیون راس خواهد رسید که باید برای مازاد آن چاره ای اندیشیده شود.

پوریان اضافه کرد: وضعیت جمعیت دامی کشور  و ذخایر گوشت قرمز به گونه ای است که در صورت تامین علوفه دامی حتی در بهار سال ۱۴۰۱ نیز با کمبودی در این بخش روبرو نخواهیم شد.

سیاست های موفق دولت در حمایت از دامداران و دامپروران 

رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم برای حمایت از دامداران و جلوگیری از ضرر آنان اقدام به خرید حمایتی گوشت قرمز توسط شرکت ‍پشتیبانی امور دام کشور، آزادسازی صادرات دام سبک و سنگین و  صدور دامدار کارت کرده است که این امر می تواند تاثیر خوبی در تولید و بازار این محصولات داشته باشد.

وی گفت: اکنون شرکت پشتیبانی امور دام کشور هر کیلوگرم گوشت گوسفند نر را با قیمت ۶۲ هزارتومان و گوساله نر را ۵۹ هزار تومان برای حفظ ذخایر از دامداران استان های مختلف کشور خریداری می کند که بسیار موثر بوده است.

پوریان درباره صادرات دام زنده افزود: دولت اقدامات موثری دراین بخش داشته به طوری که صادرات ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین آزاد شد اما تولیدکنندگان مدتی است با انباشت دام با اوزان بالا در بخش دام سبک و سنگین روبرو هستند که حمایت از تولید نیازمند افزایش حجم صادرات دام زنده است.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک و سنگین بین ۵۲ هزار تا ۵۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی در عمده فروشی نزدیک ۱۱۵ هزار تومان و برای گوساله نزدیک ۱۱۰ هزار تومان است.

نهاده های دام و طیور نیازمند حمایت دولتی است

رییس شورای تامین دام کشور درباره آزادسازی نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت دامداری و دامپروری کشور گفت: ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به طور عمده برای واردات نهاده های بخش طیور و گاوشیری تخصیص می یافت و کمترین میزان مربوط به بخش دام سبک بوده است.

وی تصریح کرد: بخش طیور و گاو شیری وابسته به نهاده های دامی و نیازمند تخصیص ارز رسمی است تا تولیدکنندگان بتوانند نهاده های مورد نیاز را با قیمت های مناسب تامین کنند.

پوریان با بیان اینکه تفاوت زیادی بین قیمت نهاده ها با ارز آزاد و رسمی وجود دارد، افزود: اجرای آزادسازی ارز لازم است به زمان دیگری موکول شود زیرا اکنون تولیدکنندگان با مشکل جدی خشکسالی و کم آبی روبرو هستند بنابراین امکان اینکه با چالش جدی تامین نهاده ها روبرو شوند، وجود دارد.

وی افزود: اکنون واردات نهاده ها با مشکلاتی روبروست و آزادسازی نرخ ارز می تواند موجب افزایش حداقلی قیمت ها شود که قیمت تمام شده محصولات دامی نقش بسزایی دارد.

رییس شورای تامین دام از دولت خواست در صورت آزادسازی نرخ ارز تدابیری برای تامین نهاده های بخش دام و طیور برای دسترسی آسان به نهاده ها با قیمت های مناسب بیاندیشد تا تولید داخلی با مشکل جدی روبرو نشود.

به گزارش ایرنا، مصوبه صادرات دام زنده ۱۴ مهرماه امسال توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است که بیش از  ۸۸۰ هزار تن آن در داخل کشور و حدود ۱۰ درصد آن از محل واردات تامین می‌شود.

اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی در بازار به تفکیک  از  ۱۲۰ هزار تا ۱۷۰ هزارتومان به فروش می رسد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها