واکنش بازارها به سخنان امروز بهادری درباره گرانفروشی

کد خبر: 1119240

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز گفت: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست.

واکنش بازارها به سخنان امروز بهادری درباره گرانفروشی

بهادری جهرمی درباره گران‌فروشی و تورم در کشور بیان کرد: مسئله و مشکل گرانی و تورم مشکل هر روز کشور است؛ تورم چندین ساله است و دولت میراث‌دار این تورم چندین ساله است و برخی دیگر از مشکلات گران‌فروشی هر روزه است، ستاد تنظیم بازار در دولت با ریاست شخص معاون اول و دبیری وزیر صعنت و معدن برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئله افزایش قیمت ناشی از بیماری‌های چندین ساله اقتصادی است که در حوزه‌های بودجه‌ریزی که رشد نقدینگی را به همراه داشته است نیازمند برنامه‌ریزی موثر هستند. امروز از رشد پایه پولی ۱۲ درصد جلوگیری شده است که اقدامات آتی را در بودجه ۱۴۰۱ خواهیم دید.

سخنگوی دولت درباره عواید حاصل از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به شرکت‌های بیمه‌ای گفت: دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در برنامه‌های کوتاه‌مدت برای دارو و گندم ندارد، اما در برنامه بلندمدت باید منتظر تصمیمات بودجه ماند.

وی درباره تغییر نرخ بنزین ادامه داد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. نامه‌ای منتشر شد و سوءتفاهم شکل گرفت این نامه در خصوص برنامه دولت برای بازتولید یارانه برای دو جزیزه بود که با حفظ همین مبلغ به صورت آزمایشی بازتولید شود.

سخنگوی دولت افزود: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است و دولت امنیتی نیست، دولت سیزدهم اهل خبرهای تلخ صبح جمعه نیست و این میراثی است که از سوی دولت قبل به جای گذاشته شده است.

سخنگوی دولت در خصوص تحقق میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده گفت: فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع‌بینانه پیش‌بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین‌المللی دولت، حدوداً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه‌های اخیر محقق شده است.

وی ادامه داد: لذا این درآمدهای ارزی پیش‌بینی شده لایحه بودجه، مبتنی بر شرایط فعلی است، هرچند که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص ارتباط با همسایگان شرایط بهتری پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی دولت در خصوص وضعیت منابع ارزی کشور گفت: کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و نمی‌شود با شرایط عادی قیاس کرد. اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است که شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است و با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنها است مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش های ارزی باید بود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم گفت: سیاست اقتصادی گذشته درباره اختصاص ارز ترجیحی برای کارشناسان و فعالان اقتصادی پوشیده نیست و این شرایط تورمی امروز هم ناشی از امثال همین سیاست‌های اقتصادی است. در همین راستا مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت‌های مربوط به چندماه باقی‌مانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت؛ لذا دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.

سخنگوی دولت درخصوص شنیدن صداهای متناقض از تیم اقتصادی دولت گفت: دیدگاه های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می دانند. همانطور که رئیس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی شخص رئیس‌جمهور انجام می شود./منبع: ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها