یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه نقدی | یارانه یک میلیون تومانی

فوری؛ واریز یارانه یک میلیون تومانی حساب این افراد؛ امشب | جیب یارانه بگیران پر پول شد

کد خبر: 1119506

نخستین مرحله بسته حمایتی یک میلیون تومانی واریز شد.

فوری؛ واریز یارانه یک میلیون تومانی حساب این افراد؛ امشب | جیب یارانه بگیران پر پول شد

نخستین مرحله بسته حمایتی یک میلیون تومانی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به حساب بیش از 5 هزار نفر از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه عضو صندوق اعتباری هنر واریز شد. همچنین قرار است این بسته حمایتی در مرحله بعد برای حدود 1500 نفر از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه متقاضی عضویت در صندوق که نسبت به ثبت‌نام خود در سامانه این صندوق اقدام کرده‌اند، واریز شود.

بنابراین گزارش، متقاضیان جدیدی که از دی سال 1399 تا 15 دی 1400 نسبت به تکمیل مراحل ثبت‌نام در سایت صندوق اقدام و پس از بررسی مدارک، کد عضویت دریافت کرده‌اند، برای بهره‌مندی از خدمات این صندوق، تا 30 دی‌ماه 1400 فرصت دارند در سامانه "هنرکارت" ثبت‌نام نمایند.

لازم به ذکر است که مهلت ثبت‌نام تعیین شده تمدید نخواهد شد و متقاضیان باید تا 15 دی‌ماه نسبت به تکمیل مراحل ثبت‌نام در سایت صندوق اقدام کنند.

زمان واریز یارانه یک میلیون تومانی رئیسی به این خانوارها

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده بود که قرار است یارانه جدیدی پرداخت کند. در واقع او وعده داده که قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

اما مبلغ یارانه چقدر است؟ مبلغ این یارانه برای خانوارهایی که در سه دهک اول قرار دارند ۲۰۰ هزار تومان و برای کسانی که در دهک‌های چهارم و پنجم هستند ماهانه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

یعنی یارانه برای یک خانواده پنج نفره در گروه اول یک میلیون تومان و در گروه دوم ۷۵۰ هزار تومان است.

اولین مرحله کی واریز می‌شود؟ در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از شش ماه دیگر اجرایی می‌شود. اما هنوز به این سوالات پاسخ داده نشده که نحوه بازپرداخت چگونه است؟ کل مشمولان چه تعداد هستند؟ شرایط مشمول چیست؟در چند نوبت پرداخت می‌شود؟ بازپرداخت آن چند ماهه است؟ ضمانت کارت اعتباری چیست؟ یارانه به صورت پول نقد است یا بن خرید؟

خبر وزیر از یارانه جدید / یارانه حذف ارز 4200 تومانی چقدر است؟

فاطمی امین وزیر صمت ضمن تاکید براینکه موضوعی به نام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، گفت: قرار است، به نوعی اصلاح نظام یارانه ای انجام شود.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره مباحث مطرح شده درباره حذف ارز 4200 تومانی، گفت: ما موضوعی به نام حذف ارز 4200 تومانی در کشور نداریم، بلکه قرار است یارانه ای که اکنون به نهاده های دامی، تخم مرغ، لبنیات و ... تخصیص پیدا می کند، به مصرف کننده پرداخت شود.

وی ادامه داد: در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه ای در کشور انجام شود، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم به نهاده ها، آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌کند.

فاطمی امین همچنین درباره گمانه زنی‌ها در مورد قطع یارانه تامین دارو در کشور، اظهار داشت: یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی پیش خواهد رفت که این یارانه از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود و این موضوع یعنی کماکان حمایتی که باید از بیماران به ویژه اقشار خاص انجام شود، ادامه خواهد داشت.

وزیر صمت تاکید کرد: این موضوع به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه دارو است و به نوعی یارانه به جای پرداخت به دارو، به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای اجرای اصلاح نظام یارانه ای در کشور است، گفت: دولت 2 انتخاب پیش رو دارد، ابتدا اینکه روند موجود یعنی تخصیص ارز 4200 تومانی را ادامه دهد و دیگر آنکه روند اصلاح را در پیش بگیرد.

فاطمی امین اضافه کرد: وضع موجود اقتصادی قابل ادامه دادن، نیست زیرا مشکلاتی را در بحث تامین بودجه و ایجاد کسری به وجود آورده و خواهد آورد، بنابراین روند کنونی باید اصلاح شود اما قطعا اصلاح این فرآیند با چالش هایی مواجه خواهد شد که آسیب های بسیار کمتری نسبت به ادامه وضع موجود را به همراه خواهد داشت.

وزیر صمت بیان کرد: برای مدیریت اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در کشور یک کارگروه منسجم به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و این کارگروه طی هفته چندین جلسه برگزار می کند. در این راستا تمامی دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و پیش بینی‌های لازم در این مورد انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت پیش بینی های لازم را در مورد اصلاح یارانه ارز 4200 تومانی در کشور انجام داده تا این حد که اگر اصلاح قیمت نهاده‌های دامی اتفاق بیفتد، نقدینگی مرغداری ها، دامداری ها و عوامل تولید با مشکل مواجه نخواهد شد.

فاطمی امین تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع پیش بینی کرده، نقدینگی نهاده واحدهای تولیدی تامین شود تا دچار وقفه ای در کشور برای تامین کالاهای اساسی نشویم. خوشبختانه طی چند ماه گذشته ذخایر کشور در خصوص مواد اولیه از جمله کنجاله، سویا، روغن خام و نهاده ها به خوبی فراهم شده و جای هیچگونه نگرانی در مورد کمبود کالا در کشور وجود ندارد.

وزیر صمت با بیان اینکه دولت این تصمیم را براساس بودجه سال 1400 اتخاذ کرده است، گفت: براساس بودجه سال جاری 8 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی طی 6 ماهه اول قرار داده شده بود و باید دولت در 6 ماهه دوم به سمت اصلاح این روند حرکت می کرد بنابراین ما نیز اکنون براساس قانون، اصلاح نظام یارانه ای را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با تاکید بر اینکه دولت آمادگی لازم برای انجام این کار را ایجاد کرده است، بیان کرد: دولت هر زمان که احساس کند کار آماده شده، تغییر قیمت ها اتفاق خواهد افتاد تا با اجرای دقیق دستگاه های نظارتی و وجود ذخایر کالایی این کار با موفقیت انجام شود.

فاطمی امین خطاب به مردم اظهار کرد: مردم نگران نباشند و با ما همراهی کنند زیرا دولت پیش بینی های لازم را به طور کامل انجام داده و حتی نحوه پرداخت مبالغ نقدی و اقشار هدف را نیز مشخص کرده است، این طرح به نوعی اجرایی خواهد شد که عمده مردم از این اقدام نفع ببرند.

وزیر صمت در پایان تاکید کرد: این موضوع بدان معناست که دولت زمانی طرح اصلاح نظام یارانه ای را در کشور اجرایی می کند که استقبالی نسبت به آن وجود داشته باشد، البته احتمال بروز برخی نواقص در ابتدای کار وجود دارد که می توان آن را با همدلی و همراهی حل و فصل کرد./خانه ملت

زمان واریز یارانه بنزینی دی ماه

قرار بود فرداشب همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین دی ماه، یارانه جدید نیز واریز شود اما براساس جزئیات اعلام شده یارانه‌بگیران فرداشب فقط یک یارانه دریافت می‌کنند.

 قرار بود فرداشب همزمان با واریز یارانه بنزین دی ماه، یارانه جدیدی که دولت وعده پرداخت آن را در دی ماه داده نیز واریز شود.

براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، فرداشب یارانه جدیدی واریز نمی‌شود و ۶ میلیون نفر یارانه‌بگیر همان مبلغ ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان یارانه بنزین را دریافت می‌کنند.

با این اطلاعیه این گمانه زده شد که دولت دیگر قصد پرداخت یارانه جدید را ندارد، اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور حاکی از این است که موضوع پرداخت یارانه جدید کنار گذاشته نشده و تا پایان دی ماه واریز می‌شود.

از آنجایی که یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در روز بیستم دی ماه واریز می‌شود، احتمالا پرداخت یارانه جدید به روزهای پایان دی واگذار می‌شود.

بنابراین فرداشب فقط یارانه بنزین واریز می‌شود که مبلغ آن برای یارانه‌بگیران به این شرح است: خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان.

همچنین سیزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا را در پاییز پارسال دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

در خصوص یارانه جدید، محسن رضایی در آذر ماه وعده دو برابر شدن یارانه‌ها را در دی ماه داد. به گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور یارانه یک خانواده چهار نفره در ماه جاری به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

ابتدا قرار بود بخشی از این یارانه به صورت نقدی و بخشی به صورت بن کارت خرید کالا پرداخت شود. قرار است این یارانه جدید برای کسانی که در دهک‌های اول تا چهارم قرار دارند مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و کسانی که در دهک‌های پنجم تا هفتم هستند مبلغ ۹۰ هزار تومان یارانه جدید پرداخت شود.

مبلغ یک خانوار چهار نفره در دهک‌های پنجم، ششم و هفتم باشد در این ماه ۳۶۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند. همچنین اگر این خانواده در دهک‌های اول تا چهارم باشد در مجموع ۵۰۴ هزار تومان یارانه جدید می‌گیرد./ تجارت نیوز

سود شگفت انگیز سرپرستان از فروش بنزین مجانی دولت

«ممکن است مردم این طرح را افزایش قیمت بنزین یا بسترسازی برای افزایش قیمت بنزین تلقی کنند، درصورتی‌که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۱ اصلا در کار نیست»

 «ممکن است مردم این طرح را افزایش قیمت بنزین یا بسترسازی برای افزایش قیمت بنزین تلقی کنند، درصورتی‌که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۱ اصلا در کار نیست»؛ سخنان فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، به تاریخ هفتم دی و یک هفته پس از مطرح‌شدن اجرای این طرح که گویا در نشست اقتصادی سران سه قوه تصویب شده است. طرحی که بنا بر اطلاعات کنونی اندکی ابهام دارد، حتی برای رئیس کمیسیون انرژی مجلس که گفت «این طرح در حد یک ایده ناقص است و از وزیر نفت خواسته‌ایم که برای روشن‌شدن آن و ارائه توضیح ان‌شاءالله در هفته آینده به مجلس بیایند». بحث از اجرای طرح «بنزین برای همه» که اول دی به شکل رسمی مطرح شد، بسیاری را به یاد خاطرات تلخ آبان ‌سال ۹۸ انداخت. از آن زمان بنزین و دستکاری در قیمت آن بسیار حساسیت‌برانگیز شده و دولت جدید نیز با اطلاع از این مسئله بسیار محتاطانه درباره آن سخن می‌گوید؛ از همین‌رو سخنگوی دولت نیز در همین روز سه‌شنبه به جمع مسئولانی پیوست که یک هفته است یکی‌یکی افزایش قیمت بنزین را منتفی اعلام می‌کنند.

علی بهادری‌جهرمی در نشست خبری اعلام کرد خبرهای منتشرشده درباره افزایش قیمت بنزین مربوط به یک طرح آزمایشی پرداخت یارانه بنزین در دو جزیره کیش و قشم بوده است و ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد. او همچنین با کنایه به دولت حسن روحانی، دولت او را دولتی «امنیتی» توصیف کرد و با اشاره ضمنی به وقایع آبان ۹۸ گفت دولت جدید «اهل خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست؛ چون دولت مردمی است نه امنیتی». اما توضیحات خود وزیر نفت، جواد اوجی درباره این موضوع بسیار کلی بود. وزیر نفت هم افزایش قیمت را منتفی دانست و روز دوشنبه در توضیح این طرح گفت: «برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و مصمم هستیم یارانه‌ای را که به خودروها می‌دهیم در اختیار اشخاص قرار دهیم که این طرح به‌صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا خواهد شد». در واکنش به آن رئیس کمیسیون انرزژی مجلس پس از آنکه این طرح را در حد ایده، آن هم ناقص، برآورد کرد، گفت: «این طرح به سال ۱۴۰۰ نخواهد رسید و در کیش و قشم هم برای همه مردم اجرا نشده است».

پیش از این و روز ۲۹ آذر فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، گفته بود چون درآمدها در این مناطق (کیش و قشم) متفاوت است «شاید مطلوب باشد» که طرح افزایش قیمت بنزین به‌صورت آزمایشی «در این مکان‌ها اجرا شود». او بدون اشاره به میزان افزایش قیمت بنزین گفته بود «ندانم‌کاری و سوءمدیریت آبان ۹۸ تکرار نخواهد شد» و مدلی که در آبان ۹۸ رخ داد «به غلط انجام شد» که به‌جد افزایش قیمت بنزین را مطرح می‌کرد و بلافاصله هم از سوی دولت تکذیب شد و تا امروز هم ادامه دارد. سخنگوی دولت گفت: «تنها قرار است سهمیه بنزین به‌جای خودرو به صاحب آن اختصاص پیدا کند». او همچنین گفت که قیمت بنزین در کیش و قشم «همان نرخ عادی هزارو 500 تومان برای بنزین سهمیه‌ای و سه هزار تومان برای بنزین آزاد» است و «هیچ تفاوتی» با نرخ موجود نخواهد داشت.

روز سه‌شنبه، ۳۰ آذر نیز سرپرست معاونت فرهنگی‌-‌اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خبر منتشرشده درباره افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد. حسین شمسیان‌راد درباره اظهارات فریدون عباسی مبنی بر اجرای «پایلوت» طرح افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم گفت: «معتقدم که این نماینده مجلس از جزئیات طرح تخصیص بنزین بر اساس کدملی کاملا بی‌اطلاع هستند». اینکه مجلسیان از این طرح مطلع نیستند، تقریبی از میزان اطلاعات دیگران از طرح به دست می‌دهد.

جزئیات در دسترس درباره محتوای این طرح از زبان مقام‌های رسمی بسیار اندک است. وزیر نفت درباره این موضوع چنین گفته بود که «در این طرح، به هر فرد ایرانی دارای کد ملی، فارغ از اینکه صاحب خودرو باشد یا خیر، ماهانه ۲۰ لیتر بنزین پرداخت می‌شود که قابل استفاده یا معامله در اپلیکیشن مخصوص خود است». البته با تغییر همین ۲۰ لیتر به ۱۵ لیتر تنها اندکی پس از اعلام رسمی، تشخیص کمی آشفتگی و عجله برای اجرای این طرح برداشتی طبیعی است که بازتاب آن در سخنان نماینده مجلس هم نمایان بود. در توضیح این مسئله نه یک مقام رسمی بلکه یک استاد دانشگاه با تأیید وجود ابهام در طرح به خبرگزاری ایلنا گفته است: «اشتباه در محاسبه و تعیین سهمیه ۲۰ لیتر و ضرورت کاهش به ۱۵ لیتر از‌جمله این ابهامات است. به نظر می‌رسد خطای محاسباتی این بوده که کل بنزین سهمیه‌ای روزانه یعنی حدود ۵۵ میلیون لیتر (سهمیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی) بر ۸۵ میلیون نفر تقسیم شده و سهمیه ماهانه هر نفر به‌صورت رُند ۲۰ لیتر تعیین و اعلام شده است، درحالی‌که باید فقط سهمیه اختصاصی به وسایل نقلیه شخصی بین افراد توزیع می‌شد... . وعده ۲۰ لیتر سهمیه ماهانه هر نفر، یعنی ایجاد تعهد به افزایش تخصیص بنزین سهمیه‌ای (به افراد و خودروهای عمومی) که برای دولت بار مالی داشته و مشکل‌ساز خواهد شد». خود این سخنان هم تا حدی مبهم است. برخی از این ابهامات را می‌توان با یادآوری سخنان روز اول دی سرپرست منطقه آزاد کیش برطرف کرد.

به گفته لواسانی «سامانه‌ عرضه بنزین آزاد برای افراد فاقد خودرو یا دارای سهمیه‌ اضافه طراحی شده و همه مردم می‌توانند این سامانه را در گوشی خود نصب کرده و استفاده کنند». به گفته او «تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس است» و در بودجه ۱۴۰۱ نیز چنین بحثی مطرح نیست. اما با توجه به نکات ناروشن فراوان در این طرح نمی‌توان به‌درستی قضاوت کرد که عواقب این کار چیست و چه مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی با حذف بخشی از یارانه بنزین دارد. نخستین سؤال اینکه دریافت‌کننده سهمیه بنزین به چه قیمتی می‌تواند بنزین خود را به فروش برساند؟ در پاسخ به این پرسش گفته شده است قیمت فروش بنزین بر اساس عرضه-تقاضا و در واقع در یک بازار متشکل تعیین می‌شود. حتی بر فرض صحت، باز هم ابهامات بسیاری وجود دارد. مثلا آیا اشخاص فاقد خودرو می‌توانند بنزین دریافتی خود را نه استفاده کنند و نه بفروشند و بازار عرضه را به‌منظور افزایش قیمت در بازار متشکل فرضی تنگ کنند؟ یا محدودیت زمانی برای استفاده از بنزین وجود دارد؟ بنا بر گفته مقام‌های رسمی هرکس که بنزین خود را نفروشد، خودبه‌خود در سامانه ارزش ریالی آن را دریافت می‌کند.

اما یک کارشناس انرژی درباره این موضوع می‌نویسد: «سهمیه بنزین، اگر دو شرط قابلیت مبادله و قابلیت پس‌اندازکردن را داشته باشد، تبدیل به دارایی‌ای دیجیتال می‌شود و می‌تواند رؤیای ارز دیجیتال ملی را تحقق بخشد؛ یعنی ارز دیجیتالی که مبتنی بر کالا (بنزین) است و در تجارت مرزی با کشورهای منطقه مقبولیت می‌یابد». او همچنین «سرمایه‌گذاری در خرید و نگهداری سهمیه» را «یک سرمایه‌گذاری جذاب و مصون از تورم برای مردم» دانسته است. اما جدای از سؤالاتی که درباره میزان سهمیه وجود دارد، شاید قسمتی که مربوط به باقی بنزین مورد نیاز است مهم‌تر باشد.

در این زمینه اعداد و ارقامی نیز در رسانه‌ها منتشر شده که قابل اتکا نیستند، ولی اکنون تنها مرجع موجود است؛ برای نمونه خبرگزاری مهر در گزارشی بررسی کرده است که مصرف روزانه بنزین ایران ۸۵ میلیون لیتر است و بنا بر این طرح اگر به هر فرد ماهی ۱۵ لیتر بنزین (نیم‌لیتر در روز) تعلق بگیرد، کل سهمیه بنزینی که روزانه دولت به ۸۳ میلیون شهروند ایرانی تحویل خواهد داد، ۴۱ میلیون لیتر خواهد بود. اما مابقی آن یعنی روزانه قریب ۴۴ میلیون لیتر به چه قیمتی به فروش می‌رسد مشخص نیست.

بعضی احتمال داده‌اند به قیمت فوب خلیج‌ فارس که قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار تومان است محاسبه خواهد شد؛ خبری که تاکنون در حد شایعه است و مقام‌های رسمی نیز آن را تکذیب می‌کنند و می‌گویند هیچ‌گونه افزایش قیمتی در کار نیست. با این سطح از ابهام که در آن موضوع برای رئیس کمیسیون انرژی نیز روشن نیست، چاره‌ای جز صبر‌کردن برای توضیحات بیشتر وجود ندارد./ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها