خبر مهم برای سهامداران عدالت /زمان پرداخت سود سهام عدالت

کد خبر: 1120284

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از آمادگی این شرکت برای واریز متمرکز سود سود سهام عدالت مردم به صورت متمرکز خبر داد.

خبر مهم برای سهامداران عدالت /زمان پرداخت سود سهام عدالت

محمد باغستانی با بیان اینکه تاکنون سود سهام 236 شرکت بورسی و فرابورسی به صورت متمرکز از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام به حساب سهامداران واریز شده است، گفت: زیرساخت‌های لازم فراهم شده است تا سود سهام همه شرکت‌ها به صورت متمرکز واریز شود.

وی گفت: در بین این شرکت‌ها برخی از شرکت‌ها بین 2 تا 3 میلیون نفر سهامدار داشتند که به صورت متمرکز و در مدت کوتاهی سود سهام آنها به صورت کامل پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا الزامی برای شرکت‌ها در واریز سود سهام عدالت به صورت متمرکز وجود دارد، گفت: مجلس باید در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه مقرراتی وضع کند که ناشران ملزم باشند که سود سهام سهامداران خود را از طریق سجام واریز کنند. در حال حاضر سازمان بورس فقط به صورت ارشادی شرکت‌ها را توصیه می‌کند که سود سهامداران را به صورت متمرکز و از طریق سجام واریز کنند.

باغستانی در مورد میزان رسوب سود سهامداران در نزد شرکت‌ها اظهار داشت: سودهای باقیمانده سهامداران در دل گزارش‌های مالی شرکت‌ها وجود دارد و به صورت کلی آماری نداریم، اما اگر شرکت‌ها الزام پیدا کنند که سودهای انباشته خود را به صورت متمرکز واریز کنند و اطلاعات خود را به سپرده‌گذاری اعلام کنند می‌توان شفاف‌سازی کرد.

وی در مورد سود عملکرد شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت در سال 99 که باید طبق قانون تا پایان اسفند سال جاری واریز شود، گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمادگی دارد مانند سال گذشته که سود سهام عدالت از این طریق به حساب سهامداران واریز شد، امسال هم اگر شورای عالی بورس تصمیم بگیرد، این آمادگی وجود دارد سود سهامداران عدالت به صورت متمرکز به حساب ذی‌نفعان واریز شود، اما هنوز هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی بورس برای پرداخت سود سهام عدالت به ما ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حدود 49 میلیون نفر سهامدار عدالت وجود دارد، در روش مستقیم 19 میلیون نفر هستند و در روش مدیریت غیرمستقیم 30 میلیون نفر هستند.

سود عملکرد سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید حداکثر یک سال بعد از پایان سال مالی به حسابشان واریز شود، سال گذشته سود عملکرد سال 98 قرار بود تا پایان اسفند 99 واریز شود که متأسفانه به دلیل ناهماهنگی وزارت اقتصاد 50 درصد از سود واریز شد و 50 درصدی که قرار بود بعد از عید واریز شود، در تیرماه به میزان 40 درصد واریز شد. حتی برخی از شرکت‌ها مانند مخابرات از واریز سود سهامداران عدالت خودداری کردند که الان به گفته مقامات بورس پرونده این شرکت از طریق قضایی پیگیری می‌شود. امسال هم باید سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت مربوط به عملکرد سال 99 تا پایان اسفند ماه 1400 واریز شود و چون سهامداران عدالت در روش مستقیم هنوز دسترسی به پرتفوی خود ندارند و سهامداران روش غیرمستقیم که عمده نمادهای شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بورس به خاطر عدم برگزاری مجمع بسته است، بنابراین امسال هم باید سود این سهامداران به صورت متمرکز واریز شود.

امیدواریم شورای عالی بورس هرچه سریع‌تر در این زمینه تصمیم بگیرد‌ و سود 36 شرکت سرمایه پذیر عدالت را دریافت و به صورت متمرکز به حساب 49 میلیون ذی نفع سهام عدالت واریز کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها