خبر وزیر نفت از احیای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان

کد خبر: 1121662

وزیر نفت گفت: در قراردادهایی که در این دو روز (۱۸ و ۱۹ دی) امضا می‌شود، برای احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم، همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی - مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد.

خبر وزیر نفت از  احیای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان

روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت با سردار بردی محمدف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان و رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان در ساختمان اصلی وزارت نفت، دیدار و گفت‌وگو کرد.

اوجی پس از پایان نشست با هیئت ترکمنستان،  با بیان اینکه "در حوزه‌های مختلف مرتبط با انرژی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم"، گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر خاک ایران به کشور آذربایجان از ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی عملیاتی شده و همکاران ما که در ایستگاه میترینگ منطقه سرخس ترکمنستان مستقر هستند، بر اجرای سوآپ با شروع 4 تا 5 میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب  در سال نظارت دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه "روزهای 18 و 19 دی‌ماه، اسنادی بین دو طرف امضا می‌شود"، گفت: این اسناد از سوی کارشناسان ایرانی و کارشناسان کشور دوست و برادر، ترکمنستان، تهیه شده است و مربوط به حوزه‌های نفت و گاز می‌شود که دو طرف ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها دارند.

اوجی افزود: در قراردادهایی که در این دو روز امضا می‌شود، برای احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم، همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی - مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد.

وی بر تمرکز برای افزایش سهم تجارت انرژی تأکید کرد و گفت: بیشتر تمرکز در اسناد پیش رو، افزایش سهم تجارت انرژی در بعد گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه زیرساخت کافی تا ظرفیت روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز برای واردات و سوآپ گاز از ترکمنستان وجود دارد، تصریح کرد: امروز به کشور دوست و برادر اعلام کردیم که آمادگی واردات و سوآپ گاز با کشورهای همسایه تا 40 میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی 10 تا 15 میلیاردمکعب سالانه را داریم.

اوجی  از عزم دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه روابط بین‌المللی یاد کرد و گفت: ان‌شاءلله با توجه به عزم و اراده‌ای که در وزارت نفت ایران و وزارت انرژی ترکمنستان وجود دارد، بتوانیم بالاترین میزان روابط را با کشور ترکمنستان به‌ویژه در حوزه انرژی داشته باشیم./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها