یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی بهمن ماه | یارانه جدید

فوری؛ یارانه نقدی 550 هزارتومان شد | زمان قطعی پرداخت یارانه جدید اعلام شد

کد خبر: 1123069

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با منابعی که از حذف ارز ترجیحی ایجاد می‌شود، می‌توان به هر نفر حدود ۵۵۰هزار تومان یارانه داد.

فوری؛ یارانه نقدی 550 هزارتومان شد | زمان قطعی پرداخت یارانه جدید اعلام شد

مدتی است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده و احتمالا در سال جدید خبری از ارز ترجیحی نباشد؛ در این صورت تکلیف یارانه‌ها چه خواهد شد؟ درگفت‌وگوی با احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این مورد پرداخته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف یارانه‎‌ای که آقای رضایی وعده داده بود چه شد، گفت: یارانه‌ای که آقای رضایی اعلام کردند، توسط وزیر اقتصاد تکذیب شد؛ یارانه‌ای که مد نظر بود به یارانه فعلی اضافه شود، یارانه‌ای است که دولت قرار است از حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت کند.

ارکانی ادامه داد: پیش‌بینی دولت این بود که با حذف ارز ترجیحی به صورت پلکانی یارانه‌ای بین ۹۰ تا ۱۳۰هزار تومان به دهک‌های مختلف پرداخت شود که میانگین آن نفری ۱۱۰هزار تومان است. اما موضوع این است که ما براساس محاسباتی که داریم، با توجه به اینکه تا پایان سال فعلی ۲۰میلیارد دلار ارز ترجیحی برای اقلام اساسی داده می‌شود، با حذف ۲۰میلیارد دلار در سال آینده حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان منابع درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود.

اگر همه این مبلغ یارانه شود، می‌توان به هر نفر ۵۵۰هزار تومان یارانه پرداخت کرد. ۱۱۰هزار تومان یک پنجم درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی است و اعلام نشده چهار پنجم دیگر در چه حوزه‌هایی است؛ البته احتمالا برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما این روند را قبول نداریم و معتقدیم بعد حذف ارز ترجیحی نمی‌توان با ۱۱۰هزار تومان آن را پوشش داد و حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان باید به مردم تعلق بگیرد. ۵۰درصد هم می‌تواند مورد استفاده دولت قرار گیرد.

ارکانی با تاکید بر اینکه اجرا پرداخت این یارانه منوط به تصویب قانون لایحه بودجه است، توضیح داد: پرداخت یارانه قاعدتا از ابتدای سال آینده خواهد بود و امسال یارانه جدید نداریم. ۱۱۰هزار تومان پیشنهاد دولت است که به علت ناچیز بودن به قدرت خرید و معیشت مردم لطمه زیادی وارد می‌شود و از نظر نمایندگان قابل پذیرش نیست. پینشهاد مجلس رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان است.

وی در پایان توضیح داد: خط قرمز مجلس و نمایندگان مردم، معیشت است. اینکه ارز ترجیحی به علت مشکلات و مفاسد آن حذف شود، نباید مردم تاوان آن را بدهند./منبع: اقتصاد آنلاین

 خرید نان با کارت یارانه نقدی

رئیس مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه با تکذیب صدور کارت نان نوشت: اگر طرح (حذف ارز ۴۲۰۰ گندم) نهایی شود فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می گیرد، نان یارانه ای هم می خرد.

نه قراره کارت نان صادر شود نه نان کوپنی در دستور کار است، اگر طرح نهایی شود فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می گیرد، نان یارانه ای هم می خرد، پرداخت یارانه به حلقه آخر(مردم) و حذف دلالان معلوم است به مذاق برخی ها که نانشان آجر می شود خوش نیاید./تسنیم

یارانه نقدی ارزشی کمتر از دو دلار دارد

جمشید عدالتیان شهریاری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه ما در سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته بارها به غلط بودن برخی تصمیم‌های اقتصادی خود رسیده‌ایم و هربار پس از چند سال اقدام به اصلاح اشتباهات گذشته کرده‌ایم اما متاسفانه از این اشتباهات درس نگرفته و مجددا مشکلاتی برای اقتصاد کشور به وجود آورده‌ایم. نظام چند نرخی ارز نیز یکی از همین اشتباهات است.

وی با بیان اینکه خطر ایجاد رانت و فساد از اصلی‌ترین ویژگی‌های نظام چند نرخی ارز است، توضیح داد: ما پیش از این نیز گرفتار چند نرخی شدن ارز شده‌ بودیم و در سال‌های اخیر نیز دوباره با در نظر گرفتن ارز دولتی مشکلاتی در این حوزه به وجود آمده است. قطعا اصلاح این روند و حرکت به سمت ارز تک نرخی به سود اقتصاد ایران خواهد بود.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد مردم در حوزه کالاهای اساسی، بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که مردم در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، در این تردیدی وجود ندارد که دولت باید حمایت‌های لازم برای تامین مایحتاج مردم را در دستور کار قرار دهد اما اینکه این حمایت‌ها به چه شکل انجام شود و چه شیوه‌ای به کار گرفته شود که هزینه‌هایش از فایده‌اش بیشتر نشود سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

عدالتیان به موضوع حمایت نقدی از مردم اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا نیز برای اقشار کم درآمد حمایت‌های این چنینی انجام می‌شود اما ما باید با توجه به ساختار اقتصاد خودمان برنامه ریزی کنیم. متاسفانه با توجه به بالا بودن نرخ تورم، ارزش نهایی یارانه نقدی در مدتی کوتاه از بین می‌رود و این موضوع می‌تواند به نارضایتی مردم منجر شود.

وی ادامه داد: برای مثال وقتی در سال ۱۳۸۹ یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی آغاز به کار کرد، ارزش نهایی آن حدود ۴۵ دلار تخمین زده می‌شد اما امروز این یارانه ارزشی کمتر از دو دلار دارد و از این رو در حل کردن مشکلات مردم، تاثیرگذاری کمتری دارد. از این رو دولت باید تلاش کند در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سیاست‌هایی در دستور کار قرار دهد که بیشترین کارایی و کمترین نارضایتی را به همراه داشته باشند./ ایسنا

یارانه نقدی این خانوارها افزایشی شد

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در پایان نشست دیروز کمیسیون متبوعش گفت:‌ دولت در جلسه کمیسیون تلفیق رسماً اعلام کرد که ارز ترجیحی 4200 تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت. وی با بیان این که دولت تقریباً 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت کنار گذاشته است، اظهار کرد: بر همین اساس احتمالاً برنامه دولت این است که در سه  ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود. از سوی دیگر میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز جزئیات طرح پیشنهادی دولت برای پرداخت یارانه نان را تشریح کرد. وی گفت: طرح (که زمان اجرای آن بستگی به مصوبات مجلس دارد) به این گونه است که در هنگام خرید افراد از نانوایی با کارتی که در اختیار مردم هست، به نانوا قیمت جدید پرداخت می شود، ولی از فردی که نان را می خرد، قیمت قبل کسر می شود. این طرح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در دست اقدام است. همچنین فعلاً بیشتر بحث نهاده ها (برای اصلاح ارز 4200) مطرح است و دارو و نان در مرحله بعدی قرار دارند. / خراسان

کالابرگ جای یارانه نقدی

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس و دولت هنوز برای چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین آن به توافق مشترک نرسیده‌اند و رایزنی‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

«حمیدرضا حاج بابایی» روز سه‌شنبه( ۲۱ دی ماه) درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: موضوع ارز ترجیحی در بودجه موضوعی بسیار مهمی است و برای این موضوع بسیار مهم باید دولت و مجلس به جمع بندی مشترک و دقیقی برسند و تا زمانی که راهکار محکم و متقن ارائه نشود نمی‌توان تصمیم نهایی را در این باره گرفت. چرا که خطر قرمز ما معیشت مردم است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: بررسی راهکارهایی که مورد تایید مجلس باشد و دولت هم آن را قبول کند، همچنان در جلسات ادامه دارد تا به توافق مشترک برسیم و دولت در حال ارائه گزارش در جلسات است و هنوز راهکار قطعی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: اینکه در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه دهک‌هایی و  چگونه حمایت می‌شوند و چه یارانه‌ای دریافت می‌کنند، در این نشست‌ها در حال بررسی است. چرا که باید تعریفی از دهک‌های مختلف مردم در نظر گرفت که به آنها یارانه پرداخت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که به راهکار متقنی نرسیم که معیشت مردم آسیب نبیند، نمی‌توان راهکارهای در نظر گرفته شده را تایید کرد و باید این راهکارها از استحکام فکری لازم برخوردار باشند تا در این صورت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفت.

حاجی بابایی درباره اینکه آیا در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار است یارانه مستقیم به مردم پرداخت شود، گفت: سمت و سوی مجلس به سوی کالابرگ است. البته این موضوع هنوز جمع بندی نشده است.

وی درباره پیشنهاد دولت برای جایگزین کردن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: اشکال بودجه در این است که جزییات اجرای برنامه توسط دولت بیان نشده و بیشتر کلیات را اعلام کرده است و دراین زمینه با رییس جمهور و وزرای دولت جلساتی برگزار شده و همچنان این جلسات ادامه دارد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، یارانه به چه افرادی و چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟ عنوان کرد: موضوع جلسات بر سر همین است که حدود ۷ تا ۸ پیشنهاد در حال بررسی است که آیا این کار انجام شود یا خیر؟ و اگر انجام شد به چه افرادی یارانه بدهیم؟ یا اینکه در این زمینه چه تفاوت‌هایی قائل شویم. همچنین اگر قرار شد کالا برگ تعلق بگیرد برای چه کالاهایی باید در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مسوول در کمیسیون تلفیق تا زمانی که فکرم در این باره به جمع بندی و آرامش نرسد، اقدامی انجام نخواهم داد./ایرنا

یارانه ۴۵ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان شد

بدون شک دلار ۴۲۰۰ تومانی، یادگار نه چندان مبارک دولت حسن روحانی بود. یادگاری که در بیستم فروردین سال ۱۳۹۷ از آن رونمایی شد و می‌توان به عنوان روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ کشور نام گذاری کرد اما یکی از وعده‌های مهم ابراهیم رئیسی برای به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که این امر در بودجه ۱۴۰۱ در حال محقق شدن است. یکی از راهبردهای کلان بودجه ۱۴۰۱ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این ارز باید حذف شود و دولت باید به عنوان جایگزین به شکل نقدینگی، حساب مردم را شارژ کند. این ارز تا سال ۹۷ وجود نداشت و توسط آقای جهانگیری ایجاد شد و برای کشور چیزی جز ضرر در پی نداشت اما هر وقت جلوی ضرر را بگیریم، به نفع مملکت و نظام است. باید حتما از مسیر ارز ترجیحی برگردیم.

بنابر اظهارنظر برخی از کارشناسان اکنون کشورها تا ۳۰۰ کیلومتر بعد از مرزهای ما از کالای اساسی ما استفاده می‌کنند. به همین علت باید همه آن کالاها اعم از آرد‌، دارو، نهاده‌های دامی و... آزاد شود. حتی اگر دلار افزایش پیدا کرد، دولت باید به جای ۴۵ هزار تومان، ۲۰۰ هزار تومان به مردم یارانه بدهد.

بهترین راهکار مبارزه با رانت آن است که پول را زیر دست مردم نریزند. اکنون آن‌قدر که در کانادا ایرانی هست در کشورهای دیگر حضور ندارند. ایرانی‌ها پول گرفتند و آنجا سرمایه‌گذاری کردند.  به همین علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار خوبی است اما دولت به جای آن حساب مردم را شارژ کند.

سال گذشته بودجه را براساس همین ارز بستیم و نتیجه آن شد که رانت ادامه‌دار شد. اکنون کارشناسان می گویند که ۷۰ درصد این ارز هرگز به هدف نرسیده است و ۳۰ درصد باقیمانده، قطره‌چکانی بوده است. بنابراین لازم است که بر حذف ارز ترجیحی تاکید بیشتری شود تا از اقشار ضعیف به صورت یارانه کالا یا نقدی حمایت شود. دادن این نوع یارانه (ارز ترجیحی) عاقلانه نیست و در هیچ کشوری همانند آن را نداریم./گسترش نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها