سود سهام عدالت آری یا نه ؟

کد خبر: 1124645

در حالی که دو ماه به پایان سال مانده است هنوز خبری از پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نیست.

سود  سهام عدالت آری یا نه ؟

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام عدالت خود را بفروشند یا سهامداری کنند.

 

 در حالی که دو ماه به پایان سال 1400 باقی مانده است هنوز خبری از پرداخت سود سهام عدالت سال گذشته نیست. طی سال 1399 سود سهام عدالت سال 1398 در دو مرحله پرداخت شد. اسفند 1399 مرحله اول و تیر ماه سال گذشته مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت به سهام‌داران عملیاتی شد.

 

 

پیگیریها از نهادهای مرتبط با پرداخت سود سهام عدالت سال 1399 تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است و ظاهرا قرار است در جلسه پیش روی شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم گیری شود.

حدود یک ماه قبل عشقی در حاشیه جلسه هیأت مدیره سازمان بورس به آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا پیشنهادات نهایی پس از اخذ مجوز از طریق شواری عالی بورس به شرکت‌ها ابلاغ شود که در یکی دو ماه آینده این کار انجام خواهد شد.

 

گفتنی است؛  سال گذشته رویه برای پرداخت سود سهامداران عدالت در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت که بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس،  امسال نیز با الهام از همان رویه سود سهام عدالت  پرداخت خواهد شد، هر چند تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است

از سوی دیگر یکی از عوامل مهم در تعیین تکلیف پرداخت سود سهام عدالت، شفاف شدن انتخابات هییت مدیره  شرکتهای سهام عدالتی استانی است. در اواخر دولت دوازدهم نیز قرار بود به صورت سراسری انتخابات مجامع این شرکتها در استانهای مختلف برگزار شود که بنا به دلایل مختلف این موضوع پیش نرفت.

 

پیش از این عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص عدم برگزاری مجمع شرکت‌های استانی سهام عدالت گفته بود: در حال حاضر معضلات جدی در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌ها داریم. مجامع شرکت‌هایی که با سرمایه گذاری مستقیم چندین میلیون نفر تشکیل شده است، خب این مجامع در عمل هیچ وقت نمی‌تواند به حد نصاب لازم برای تشکیل مجمع برسد. یعنی شرکتی که پنج میلیون سهامدار مستقیم دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند مجمع با اکثریت آرا تشکیل دهد و مجبور هستیم همیشه با تعداد بسیار اندکی از افراد مجمع را تشکیل دهیم. تجربه تشکیل مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت از این جنس بود. در سال گذشته و اوایل امسال، مجامع این شرکت‌ها با حضور کمتر از یک دهم درصد تشکیل شد.

به گفته عشقی یکی از راه حل های جدی که برای مساله می‌توانیم مطرح کنیم استفاده از فناوری‌هایی است که هم بحث احراز هویت‌ها و هم امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم در یک رویداد را داشته باشیم.

مدت هاست که برای مشمولان سهام عدالت فرقی نمیکند که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند یا غیرمستقیم، در هر صورت هردو گروه امکان فروش سهام خود را ندارند. 

 

مستقیم ها به دلیل شرایط بازار و غیرمستقیم ها به دلیل تعلیق شدن نماد شرکت ها. موضوعی که به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت انتظار میرود تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود.

اردیبهشت سال گذشته که فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز شد، از میان حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و ۳۹ میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را برگزیدند تا سهام دار شرکت های سرمایه گذاری استانی شوند.

بر این اساس در دولت قبل اقداماتی برای برگزاری مجامع این شرکت ها صورت گرفت که همگی با شکست مواجه و پرونده این ماجرا بسته شد. اما غیر مستقیم های سهام عدالت هم مانند مستقیم سرنوشت خوشی نداشتند و نماد شرکت ها یا در صف فروش قفل بود و یا تعلیق! درواقع مدت زمان زیادی است که امکان معامله این نمادها برای سهام داران وجود ندارد و مشخص نیست این نمادها چه زمانی بازگشایی شوند.

 

در این راستا، علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، یکی از دلایل عمده بسته شدن نمادهای شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، نبود بازارگردان است، اظهار کرد: عدم تعیین بازارگردانی و عدم برگزاری مجامع و افشای صورت های مالی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت از دلایل عمده تعلیق نماد شرکت ها است. بر این اساس در یکی از جلسات اخیر شورای عالی بورس مصوبه ای تصویب و قرار شد بر مبنای آن کارگروه مشترکی برای تعیین تکلیف مسائل با اهمیت سهام عدالت تشکیل شود.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها