رگلاژ درب خودرو در صنعت خودروسازی

کد خبر: 1125144

خودرو و اجزای آن از مستحکم ترین متریال ساخته می شوند تا در گذر زمان و یا استفاده دچار آسیب، خرابی، پوسیدگی و اشکال نشوند؛ اما گاهی اوقات برخی از اجزا خودرو به دلیل استفاده نادرست و پرتکرار، دچار ایراداتی می شوند. درب های خودرو یکی از پراستفاده ترین بخش ها می باشند که شامل درب های جلو، درب های عقب، کاپوت جلوی ماشین و در صندوق عقب می شوند و ممکن است در گذر زمان و بر اثر استفاده زیاد و مکرر یا استفاده نادرست دچار ایراداتی فنی همچون باز نشدن، بسته نشدن، بد باز و بسته شدن و صدا دادن حین باز و بسته شوند؛ با وجود اینکه درب های خودرو کاملا محکم طراحی می شوند تا در هنگام رانندگی و یا هنگام تصادف به راحتی باز نشوند اما با این وجود، احتمال رخداد مشکل در آنها وجود دارد. اگر شما هم با چنین مشکلاتی مربوط به خرابی درب خودرو مواجه شده اید و نیازمند انجام اقداماتی جهت رفع آن هستید ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید؛ در اینجا مطالب مهمی در راستای رفع خرابی و مشکلات درب خودرو و راهکار اصلی آن یعنی رگلاژ درب خودرو را به شما آموزش می دهیم.

شرکت امداد کلید تهران کلید سازی شبانه روزی

رگلاژ درب خودرو چیست؟

ابتدا به بررسی نحوه طراحی درب خودرو و آشنایی با آن می پردازیم؛ در طراحی درب های خودرو از سیستم مکانیکی بهره گرفته شده است، یعنی اجزای متعددی به صورت کاملاً مرتبط با یکدیگر عمل می کنند تا باز شدن و بسته شدن درب انجام شود. برای باز کردن درب جلو و عقب چه در داخل خودرو باشید و چه در خارج از آن، ابتدا دستگیره را به سمت خود می کشید. هنگامی که در داخل خودرو هستید با انجام این حرکت و با وجود سیستم مکانیکی تعبیه شده در درب ها به صورت کاملاً همزمان، میله هایی در بدنه درب حرکت می کنند تا ضامن دور قلاب موجود در چارچوب درب را آزاد کنند تا در از داخل باز شود. همینطور هنگامی که در خارج خودرو هستید هنگام کشیدن دستگیره درب خودرو، قطعه ای فلزی که به دستگیره وصل است و از طریق یک سیم و فنر به درب متصل می شود و هنگام کشیدن دستگیره، همان سیم نیز کشیده می شود و ضامن موجود در چارچوب دری از دور قلاب آزاد می گردد و این روال سبب باز شدن درب خودرو می شود. بنابراین اجزا و قطعات به هم پیوسته و مرتبطی تحت یک سیستم خاص در درب تعبیه شده است که انجام این امر و باز و بسته شدن درب مستلزم کار کردن تمامی قطعات است به همین علت اگر یکی از این قطعات دچار خرابی شود، عملکرد درب خودرو دچار مشکل می شود که اولین راهکار حل مشکلات فنی و ایرادات درب خودرو، رگلاژ می باشد. رگلاژ به معنای درست کردن، اصلاح کردن و تنظیم کردن است که هدف آن برای تنظیم کردن بخش هایی از خودرو است که دچار آسیب شده اند. یکی از این بخش ها، درب خودرو است که اگر در باز و بسته شدن در اثر استفاده مکرر، گذر زمان و استفاده نادرست دچار مشکل شود از رگلاژ درب خودرو بایستی برای درست کردن آن استفاده کرد.

1

 

رگلاژ درب خودرو شامل چه قسمت هایی است ؟

رگلاژ درب خودرو برای کلیه درهای خودرو شامل درب های جلو، درب های عقب، درب صندوق عقب و درب کاپوت استفاده می شود. درب های خودرو از محکم ترین بخش های اتومبیل هستند که اگر در اثر استفاده مکرر، باز و بسته شدن‌ های متوالی، استفاده نادرست همچون محکم بستن درب ها و در گذر زمان تنظیمات آنها به مشکل بخورد، دچار ایراداتی می شوند. ایراداتی همچون باز نشدن درب، بسته نشدن درب، خوب چفت نشدن درب، بد باز و بسته شدن، با صدا باز شدن و بسته شدن و غیره رخ می دهد که در این هنگام بایستی برای رگلاژ درب خودرو اقدام شود.

ساخت سوئیچ خودرو های ایرانی و خارجی در شرکت امداد کلید تهران

چه زمانی باید خودروی خود را رگلاژ کنیم ؟

هر زمان که بخش هایی از خودرو دچار آسیب، ایراد و مشکل در عملکرد شود بایستی رگلاژ انجام شود. رگلاژ سبب تنظیم و رفع مشکلات بخش هایی می شود که در اثر استفاده مداوم، گذر زمان و استفاده ناصحیح دچار خرابی و عدم عملکرد درست شده اند. رگلاژ درب خودرو، رگلاژ ترمز، رگلاژ ترمز دستی و رگلاژ کلاچ از جمله بخش هایی برای رگلاژ هستند که اگر در اثر استفاده و یا هر عامل دیگری، تنظیمات عملکردی اولیه آنها به هم ریخته باشد و به خوبی عمل نکنند بایستی رگلاژ و تنظیم شوند.

رگلاژ درب خودرو به چه صورت انجام میشود؟

اگر اتومبیل شما نیاز به رگلاژ درب خودرو دارد، بایستی این کار را به تعمیرکار و متخصص بسپارید تا با مهارت و تخصص کافی اقدام به رفع مشکل خودرو شما نماید؛ اما چنانچه به تعمیرکار دسترسی ندارید و انجام رگلاژ درب خودرو را به دیگری نمیسپارید بایستی ابزار لازم را مهیا کنید. پیچ گوشتی، انبردست و آچار از لوازم مورد نیاز می باشند. در گام اول بایستی پیچ های پنل داخلی درب باز شوند، با استفاده از پیچ گوشتی تخت این کار را انجام دهید تا درب را باز کنید و قطعات آن را مشاهده نمایید. در گام دوم پس از باز کردن پنل درب خودرو، بایستی تمام اجزا و قطعات را بررسی و تست نمایید تا متوجه شوید کدام قسمت مسبب بروز اشکال، ایراد و خرابی عملکرد تنظیمات درب شده است. در گام سوم پس از شناسایی قطعه آسیب دیده، اگر تخصص کافی را دارید آن را تعمیر نمایید در غیر اینصورت اقدام به خرید قطعه جدید و تعویض آن نمایید. چنانچه هیچگونه ایرادی در اجزا و بخش های داخلی درب دیده نشد پس مشکل از افتادگی درب است. برای رفع افتادگی درب خودرو بایستی پیچ‌ های طرفین درب را با استفاده از آچار آلن سفت نمایید تا با رگلاژ درب خودرو، مجدد در جای اصلی و اولیه خود قرار گیرد.

سخن پایانی

در پایان این مقاله توصیه می شود که اگر مهارت کافی را در عیب یابی درب خودرو و باز و بسته کردن یا تعویض قطعات و رفع مشکل ندارید، از هرگونه دستکاری و آسیب به قطعات حساس خودرو پرهیز نمایید و از همان ابتدا در صورت بروز هرگونه مشکل، با مشاوران فنی رگلاژ درب خودرو مشورت و به طور رایگان صحبت نمایید و سپس برای بررسی یا تعمیر به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

اگر به دنبال کلید سازی شبانه روزی غرب تهران هستید کلیک کنید

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها