راه اندازی گلخانه از صفر تا صد

کد خبر: 1125152

در سال‌های پیش رو، با بالا رفتن میزان هزینه‌هایی که برای خرید زمین کشاورزی به وجود آمده است، بستر مناسبی برای بهره‌مندی از گلخانه‌های به روز و نوین فراهم آمده است که در حال افزایش می‌باشد.

هزینه‌های زیادی برای اجرایی کردن و بازسازی گلخانه قدیمی وجود دارد. قبل از راه اندازی یک گلخانه، ابتدا باید دانست که یک گلخانه چه ویژگی‌هایی دارد. از ساختار گلخانه به عنوان یک سازه، برای رشد و پرورش گیاهان استفاده می‌شود.

سازه گلخانه یکی از دستاورد‌های نوین در حوزه کشاورزی به شمار می‌آید. انسان برای بالا بردن میزان کشت محصولات و همین طور تولید مواد غذایی بیشتر، به ساخت گلخانه دست زد.

یک گلخانه با توجه به ساختار و فضای پیرامون آن، توانسته است که اقلیم‌های متفاوتی را در بر بگیرد. بنابراین یک گلخانه به کشاورزان اجازه تولید محصولات در فصل‌های متفاوت را می‌دهد.

سازه گلخانه

فوت و فن راه اندازی گلخانه و هدف شکل گیری آن

قبل از دانستن فوت و فن احداث یک گلخانه، ابتدا باید هدف ایجاد آن مشخص شود. یکی از مهم‌ترین نکات برای تاسیس کردن یک گلخانه، تولید و رشد گیاه است.

ساخت یک گلخانه کمک بسیار بزرگی برای تولید محصولات کشاورزی می‌کند. برای استفاده از گلخانه باید محصول موردنظر برای کشت را مشخص کرد.

به طور مثال برای کشت گل‌های آپارتمانی در داخل گلخانه، باید از سازه گلخانه‌ای با سقف کوتاه و کف صاف بدون بتن ریزی استفاده شود.

اما برای تولید صیفی جات، باید از سازه گلخانه با ارتفاع بلند استفاده شود، فوت و فن راه اندازی گلخانه با توجه به اقلیم منطقه مشخص می‌شود. برای به کار بردن گلخانه، ابتدا یکی از فوت و فن‌ها در این رابطه، در نظر داشتن شرایط آب و هوایی است.

فاکتور‌هایی که برای انتخاب سازه کاربرد دارد، شامل موارد زیر است:

  1. نوع اتصالات و پایه‌ها
  2. کمان
  3. میزان بتن ریزی‌های ایجاد شده

تمامی موارد فوق، با توجه به نوع اقلیم، دچار تغییرات می‌شوند. گلخانه باید در منطقه‌ای که میزان شرایط بارش در آن معتدل است، تطابق داشته باشد. برای بهره بردن از گلخانه دست دوم، باید میزان استحکام و مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی جدید را در نظر گرفت.

اسکلت بندی برای گلخانه

یک بخش قابل اهمیت در ساختار گلخانه، اسکلت بندی آن است. با توجه به نوع سازه موردنظر برای گلخانه، اسکلت بندی آن نیز مهم است.

اسکلت گلخانه

اسکلت بندی‌هایی که برای گلخانه به کار برده می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

  1. تونلی
  2. کمانی
  3. قله‌ای
  4. سیرکولار

بیشتر افراد برای بهره‌مندی از اسکلت گلخانه از نوع سیرکولار با طرح اسپانیایی استفاده می‌کنند. هیچ نوع تاب خوردگی و انحنا داشتن در اسکلت بندی گلخانه، نباید وجود داشته باشد.

یکی از نکات مهم برای گلخانه، فونداسیون آن است. عمق فونداسیون و همین طور مواد به کار رفته در آن، اهمیت زیادی برای ساختار گلخانه دارد. عمق مناسب به همراه بتن ریزی اصولی هر دو از فاکتور‌های مهم برای ایجاد فونداسیون استاندارد است.

نقش ناودان و بادشکن در راه اندازی گلخانه

برای بهره‌مندی از گلخانه استاندارد،  باید در ساختار آن از ناودان استفاده کرد. البته ناودان مناسب باید میزان زیادی از حجم بارندگی را به سرعت از اسکلت بندی گلخانه دور کند. ناودان در گلخانه از نظر ساختار فیزیکی، باید از سلامت بالایی برخوردار باشد.

یکی از بخش‌های دیگر برای احداث سازه گلخانه، بادشکن است. بادشکن، در قسمت ستون قرار می‌گیرد. البته مسیر باد مناسب‌ترین مکان برای قرار دادن بادشکن است.

مقاومت و استحکام گلخانه هنگام وزش باد، به کمک بادشکن‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته وجود بادشکن، برای محیط‌هایی که بادخیز می‌باشند، مناسب‌تر است.

اهمیت ساختار دریچه در گلخانه

در قسمت بدنه گلخانه، حفره‌هایی مشاهده می‌شود که این حفره‌ها، منجر به ورود و خروج هوا و تهویه مناسب می‌شوند.

دریچه تهویه گلخانه

دسته بندی متفاوتی برای دریچه گلخانه در نظر گرفته می‌شود که شامل:

  1. سقفی
  2. دریچه کناری

به کار بردن این نوع از دریچه‌ها در ساختار گلخانه، به دو شکل قابل استفاده هستند که شامل:

  1. برقی
  2. دستی

بنابراین در انتخاب کردن آن‌ها باید دقت زیادی را به خرج داد. دریچه به صورت سقفی و به کمک موتور، امکان باز و بسته شدن دریچه‌ها به صورت کناری را مشخص می‌کند. اما در روش دستی، رول ایجاد شده برای آب، به سمت بالا و پایین می‌رود.

یکی از نکات دیگر برای راه اندازی گلخانه، در ابتدا سلامت موتور و گیربکس‌ها می‌باشد. گاهی اوقات، برف بر روی سقف گلخانه و دریچه‌ها انباشته می‌شود. بنابراین امکان سنگین شدن موتور و همین طور افزایش وزن و بار برای گلخانه وجود دارد.

پوشش گلخانه

ساخت گلخانه با پوشش‌هایی به شکل نایلونی، شیشه‌ای و یا کامپوزیتی است. در واقع، هنگام خرید گلخانه، باید نسبت به پوشش آن دقت کرد.

پوشش گلخانه

گاهی اوقات، فروشنده گلخانه، در گفتگو با فرد خریدار، نیاز به خرید پوشش در گلخانه را جایز نمی‌داند. البته فرد خریدار، باید نسبت به این موضوع دقت لازم را به خرج دهد.

انجام بررسی‌های لازم بر روی پوشش ایجاد شده در گلخانه، منجر به انتخاب درست هنگام خرید می‌شود. یک پوشش استاندارد و مناسب باید فاقد پوسیدگی و پارگی باشد. برخی از پوشش‌های گلخانه‌ای، پاره شده و مجدد مورد ترمیم قرار می‌گیرند.

یکی از نکات مهم برای پوشش سقف گلخانه، عدم وجود شاخه درختان، بر روی آن است. هیچ نوع مانعی، نباید برای ورود اشعه فرابنفش به گلخانه وجود داشته باشد. تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در گلخانه، باید با مساحت گلخانه همخوانی داشته باشد. همچنین سیستم‌های آب رسانی و پمپ‌های موجود برای آن، باید سالم و فاقد رسوب باشند.

در حال حاضر شرکت راد دشت اسپادان انواع سازه گلخانه را طراحی و اجرا می‌کند، برای اطلاعات بیشتر و سفارش سازه گلخانه به شرکت راد دشت اسپادان با شماره‌ی 03133331336 تماس بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها