سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد | عیدی ویژه رئیسی به سهام عدالتی ها

کد خبر: 1125328

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ بر اساس پیگیری کارگروه سهام عدالت،‌ سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 99 تا پایان سال جاری برای مشمولان سهام عدالت پرداخت می‌شود.

زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد | عیدی ویژه رئیسی به سهام عدالتی ها

مهدی مسکنی در مورد اینکه چرا سهم 25 درصدی تعاون از اقتصاد ملی که در قانون برنامه پنجم، ششم و سیاست‌های کلی اصل 44 آمده است، محقق نشد، اظهار داشت: آخرین محاسبه سهم تعاون از حساب‌های ملی مربوط به سال 89 است. قرار بود طبق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی سهم تعاون از اقتصاد به 25 درصد برسد، اما هنوز محقق نشده است.

وی دلیل اصلی عدم تحقق سهم تعاون از اقتصاد را این گونه عنوان کرد که هنوز زیرساخت‌های اساسی برای بخش تعاون را نتوانسته‌ایم، برقرار کنیم و شبکه تعاون به شبکه حساب‌های ملی متصل نیست. بخشی هم در اراده سیاسی مدیران کشور است که در قانون اراده برای توسعه تعاون وجود دارد، ولی برخی مجریان به روح حاکم بر قانون اعتقادی نداشتند و بنابراین محقق نشده است.

مسکنی در مورد اینکه برای دریافت سود سال 99 سهام عدالت و توزیع آن بین 49 میلیون مشمولان سهام عدالت چه برنامه‌ای دارید، گفت: کارگروهی برای سهام عدالت تشکیل شده که ما هم عضو هستیم، در کارگروه سهام عدالت قرار بر این شد، شیوه دریافت سود و تقسیم سود سهام عدالت بررسی شود و روز چهارشنبه 7 بهمن‌ماه جلسه‌ای مجدد برگزار می‌شود که این سود چگونه به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

وی در مورد اینکه آیا سود عملکرد شرکت‌های سهام عدالت برای سال99 تا پایان سال 1400 پرداخت می‌شود، بیان داشت: طبق قانون باید تا قبل از پایان سال سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال گذشته بین سهامداران توزیع شود. ما هم مطالبه‌گر هستیم و این سود باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول و به روش متمرکز بین سهامداران عدالت توزیع شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بخش تعاون بسیار پیچیده و قابل تأمل و بررسی است، اتفاق‌های مهمی از جمله تعاونی‌های سهام عدالت، تعاونی‌های مرزنشینی، تعاونی‌های مسکن روی داده است که مشکلات آن گواه بر پیچیدگی بخش تعاون است.

به گفته مسکنی، مردم باید برای حضور در تعاونی‌ها آموزش ببینند و همچنین کارکنان مرتبط با بخش تعاون باید آموزش‌های لازم را بگذرانند.

معاون امور تعاون خاطرنشان کرد، در دولت نهم و دهم حدود 2.2 میلیون واحد مسکن طی 6 سال ساخته شد که از این رقم 1.1 میلیون مسکن به شکل خودمالکی بوده و یک میلیون و 90 هزار مسکن مربوط به تعاونی‌ها و انبوه‌سازان بوده است که از این رقم 840 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن مهر ساخته شده است و تعداد 39 هزار واحد مسکونی هنوز به نتیجه نرسیده، اما در عوض 840 هزار واحد مسکونی به نتیجه رسیده است./ فارس

زمان واریزی جدید به حساب دارندگان سهام عدالت

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری امور سهام عدالت خبر داد و گفت: این کارگروه تلاش می‌کند سود سهام عدالت مربوط به سال گذشته را تا پایان سال به حساب ذینفعان سهام عدالت واریز کند.

محمد خزاعی در مورد کارگروه پیگیری سهام عدالت گفت: این کارگروه مرکب از نماینده سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد، وزارت تعاون، سازمان بازرسی کل کشور، اتاق تعاون و کانون شرکت های سرمایه‌گذاری عدالت است که چهارشنبه هفته گذشته اولین جلسه کارگروه تشکیل شد.

وی گفت: در این کارگروه مشخص شد باید موانع و اختلافات برای سهام عدالت رفع شود تا مردم سردرگم نشوند و موضوعات با اهمیت سهام عدالت در شورای عالی بورس مطرح شود.

به گفته خزاعی، یکی از مصوبات کارگروه سهام عدالت، اصلاح تبصره یک ماده 3 آئین‌نامه سهام عدالت است که قبلا در شورای عالی بورس مصوب شد که طبق آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از محل خالص ارزش دارایی‌ها صورت‌های مالی خود را تهیه می‌کردند که این امر منجر به زیان‌ده نشان دادن شرکت‌های بورسی استانی سهام عدالت می‌شد در نتیجه این بند با مصوبه کارگروه حذف شد و قرار بر این شد صورت‌های مالی حسابرسی شرکت‌های استانی طبق استاندارد حسابرسی براساس ارزش بهای تمام شده شرکت‌ها باشد و این شرکت‌ها از زیان خارج شوند.

خزاعی ادامه داد: مصوبه دوم کارگروه این بود پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 99 باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول شود و تا پایان امسال به حساب سهامداران عدالت واریز شود که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امضا شد که مانده حساب‌های سود سهام عدالت در این شرکت می‌ماند را به شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری منتقل کند. حساب‌هایی که دارای مشکل هستند یا صاحبان حساب‌های سهام عدالت فوت شده‌اند.

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه این مسئله برای سهامداران غیر مستقیم است اما برای سهامداران روش مدیریت مستقیم چه می‌شود، گفت: برای آنها خود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود سهام عدالت را به حساب دارندگان سهام واریز می‌کند و آنهایی که حسابشان مشکل دارد یا فوت شده باشند، منتظر برگه انحصار وراثت می‌مانند تا بعد از طی مراحل قانونی سود به حساب نماینده متوفی واریز شود.

خزاعی در مورد اینکه آیا درباره آزادسازی معاملات سهام عدالت تصمیم‌گیری نشده است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در آئین‌نامه قبلی سهام عدالت که مصوب مرداد سال 99 در شورای عالی بورس بود که باعث می‌شد، عواملی اجازه برگزاری به سهام عدالت ندهند تصمیم بر این شد که بدون ترتیب آئین‌نامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به تابلوی بورس منتقل شدند و شرکت‌هایی که در شرایط مناسب وارد بازار شدند قیمت سهام آنها خوب شده است اما آنهایی که در شرایط اوج بازار وارد شوند قیمت آنها کم شده که در برخی موارد باعث درگیری قومی قبیله‌ای در استان‌ها هم شده است.

وی گفت: قرار شد تا زمان اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت، نمد همه شرکت های سرمایه‌گذاری استانی بسته بماند.

به گفته دبیر کل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی 2 هزار میلیارد تومن از پول سهام عدالت با مصوبه شورای عالی بورس در دولت قبل برداشته شد و قرار بر این بود که در صندوق بازارگردانی ویژه این سهام مورد حمایت قرار گیرد که این اتفاق نیفتاد و باعث شد ارزش اکثر سهام شرکت‌های استانی افت کند که در نتیجه سهام این شرکت‌ها بسته مانده است.

وی گفت: مصوبات کارگروه سهام عدالت به شورای عالی بورس ارائه می‌شود که با توجه به اینکه عمده اعضای این کارگروه در شورای عالی بورس هم حضور دارند، پیش‌بینی می‌شود مصوبات این کارگروه به صورت اکثریت در شورای عالی بورس هم مصوب و بعد از آن هم اجرا شود.

خبرهای خوش از واریز سود سهام عدالت

در حالی که دو ماه به پایان سال 1400 باقی مانده است هنوز خبری از پرداخت سود سهام عدالت سال گذشته نیست. طی سال 1399 سود سهام عدالت سال 1398 در دو مرحله پرداخت شد. اسفند 1399 مرحله اول و تیر ماه سال گذشته مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت به سهام‌داران عملیاتی شد.

پیگیریها از نهادهای مرتبط با پرداخت سود سهام عدالت سال 1399 تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است و ظاهرا قرار است در جلسه پیش روی شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم گیری شود.

حدود یک ماه قبل عشقی در حاشیه جلسه هیأت مدیره سازمان بورس به آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا پیشنهادات نهایی پس از اخذ مجوز از طریق شواری عالی بورس به شرکت‌ها ابلاغ شود که در یکی دو ماه آینده این کار انجام خواهد شد.

گفتنی است؛  سال گذشته رویه برای پرداخت سود سهامداران عدالت در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت که بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس،  امسال نیز با الهام از همان رویه سود سهام عدالت  پرداخت خواهد شد، هر چند تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است

از سوی دیگر یکی از عوامل مهم در تعیین تکلیف پرداخت سود سهام عدالت، شفاف شدن انتخابات هییت مدیره  شرکتهای سهام عدالتی استانی است. در اواخر دولت دوازدهم نیز قرار بود به صورت سراسری انتخابات مجامع این شرکتها در استانهای مختلف برگزار شود که بنا به دلایل مختلف این موضوع پیش نرفت.

پیش از این عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص عدم برگزاری مجمع شرکت‌های استانی سهام عدالت گفته بود: در حال حاضر معضلات جدی در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌ها داریم. مجامع شرکت‌هایی که با سرمایه گذاری مستقیم چندین میلیون نفر تشکیل شده است، خب این مجامع در عمل هیچ وقت نمی‌تواند به حد نصاب لازم برای تشکیل مجمع برسد. یعنی شرکتی که پنج میلیون سهامدار مستقیم دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند مجمع با اکثریت آرا تشکیل دهد و مجبور هستیم همیشه با تعداد بسیار اندکی از افراد مجمع را تشکیل دهیم. تجربه تشکیل مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت از این جنس بود. در سال گذشته و اوایل امسال، مجامع این شرکت‌ها با حضور کمتر از یک دهم درصد تشکیل شد.

به گفته عشقی یکی از راه حل های جدی که برای مساله می‌توانیم مطرح کنیم استفاده از فناوری‌هایی است که هم بحث احراز هویت‌ها و هم امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم در یک رویداد را داشته باشیم/ تسنیم

دریافت وام سهام عدالت با سود صفر درصد

موضوع استفاده از یارانه، سیم‌کارت و سهام عدالت به عنوان وثیقه، در دولت قبل مطرح شد. اما این طرح به صورت کامل اجرایی نشد و یکی از دلایل آن، نظر بانک‌ها مبنی بر کم بودن اعتبار این وثیقه‌ها برای استفاده به عنوان پشتوانه وام بود.

لازم به ذکر است که ارزش سهام عدالت، همچنان رو به کاهش است و ارائه ۵۰درصد از ارزش آن در قالب تسهیلات، مبلغی ناچیز برای سهامداران خواهد بود. در چنین شرایطی، ضمانتی که از قدرت نقدشوندگی بسیار پایینی برخوردار است، نگرانی‌هایی را برای بانک‌ها نیز ایجاد خواهد کرد.

با این حال، به گفته علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، در حال فراهم‌‌سازی زیرساختی هستیم که مردم بتوانند با سیم‌کارت، سهام عدالت یا کارت یارانه خود، وام خرد به ویژه وام ازدواج بگیرند.

پیش از این موضوع و بنابر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی در اسفندماه سال گذشته، سهامداران می‌توانند از طریق دو بانک ملی و تجارت اقدام به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت کنند. قرار بر پیوستن بانک‌های دیگر به فرآیند صدور کارت اعتباری و اعطای تسهیلات به مشمولان نیز بود، اما تاکنون تنها بانک‌های ملی و تجارت اقدام به صدور کارت کرده‌اند و خبری از اعلام آمادگی دیگر بانک‌ها نیست. این در حالی است که معمارنژاد، معاون سابق معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، از مشارکت سایر بانک‌ها در طرح کارت اعتباری سهام عدالت تا اردیبهشت ماه سال‌ جاری خبر داده بود. لازم به ذکر است که  ۱۸ فروردین ماه نیز، خبر اعطای کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت یا یارانه، از سوی هیات دولت اعلام شد. همچنین بسیاری از سهامداران، موانعی را برای دریافت تسهیلات از بانک‌های ملی و تجارت را اعلام کرده بودند و با وجود ورود طرح اعطای وام سهام عدالت به فاز نهایی، ایرادات طرح همچنان پابرجاست و تدابیری برای دسترسی مناسب مردم به آن در نظر گرفته نشده است. براساس آخرین آمارهای اعلام‌شده، بیش از ۶هزار درخواست برای دریافت وام به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال شده است که با توجه به ایرادات مطرح‌شده، به نظر می‌رسد همچنان محل بحث هستند.

شرایط دریافت وام سهام عدالت چیست؟

همه اشخاص حقیقی، از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده، مراحل احراز هویت را طی و سپس در بانک ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام، باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک (ایوا و زمرد) اقدام به ثبت‌نام کنند.

مبلغ وام، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است.

همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افراد دیگر قادر به دریافت کارت اعتباری نیستند.

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد./اقتصادآنلاین

 

۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها