بهینه سازی مصرف انرژی

کد خبر: 1126521

مطابق با ماده 33 قانون نظام مهندسی کشور، مسیولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها برعهده وزرات کشور و شهر سازی است .

شرکت پشم سنگ اصفهان نظر شما را به ادامه مطلب جلب می نماید: وزارت مسکن برمبنای این ماده اقدام به انتشار مقررات در 20 مبحث نموده است ، که مبحث 19 آن مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان می باشد . این قانون در سال 1370 به تصویب هیات دولت رسید و اجرای آن  در ساختمان های کشور الزامی می باشد.مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در حال حاضر رعایت موارد زیر در ساختمان الزامی است:

01

  • عایق کاری دیواره های خارجی ساختمان 
  • نصب پنجره های دو جداره با قاب های ترمال بریک ، چوبی یاpvc
  • نصب سیستم های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط

ما در این مقاله نحوه استفاده  از پشم سنگ و نقش صرفه جویی آن در ساختمان سازی می پردازیم .

عایق حرارتی چیست  ؟

     واژه عایق حرارتی به موادی اطلاق می شود که  مانع هدر رفتن و اتلاف انرژی حرارتی می شود.

جلوگیی از اتلاف انرژی حرارتی موجب صرفه جویی در انرژی و پول می گردد، و از طرفی زمینه های ایمنی و آسایش را فراهم می سازد. عایق کاری سطوح داغ یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روشهای افزایش بازدهی انرژی است. درجه  حرارت سطح لوله ها می تواند بسیار متغیر باشد. ولی به طور تقریب مدت زمان برگشت سرمایه عایق  کاری حرارتی لوله ها، کمتر از یک سال است.

مواد عایق کاری عمدتا در سه محدوده دمایی ذیل قرار می گیرند:

  1. عایق دماهای سرمازا ، که عمدتا کمتر از منهای 73 درجه سانتی گراد می باشد.
  2. عایق حرارتی که در برگیرنده محدوده دمای منهای 73 تا 982 درجه سانتی گراد می باشد.
  3. عایق های نسوز که برای دماهای بیش از 982 درجه سانتی گراد بکار میرود.

در ساختار بدنه کوره های سیمان، فولاد و زباله سوزها از عایق های دیرگذر و نسوز استفاده میگردد.

معمولا مواد عایق نسوز باید در برابر سایش مقاوم باشند تا عملکرد خوبی در دماهای بالا از خود نشان دهند. پوشش های عایقی در انواع صفحه های ، تخته ای، بلوکی، آجری ، ورقه ای ، نواری و لوله ای به بازار عرضه می گردد. انتخاب نوع عایق حرارتی به حقیقت، دمای مورد نظر،کاربرد آن و ایمنی  و شرایط محیط بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید دقیقا بر اساس ضخامت بهینه اقتصادی مورد محاسبه و ارزیابی قرار گیرد، تا هزینه های خرید و نصب عایق در برابر صرفه اقتصادی سودحاصل از صرفه جویی انرژی در حد مطلوب تعیین گردد.

02

ساختمان صفر انرژی چیست ؟

امروزه ضرورت ساخت ساختمان هایی هستند به نام ساختمان صفر انرژی که برای بهینه سازی مصرف طراحی شده اند و مصرف انرژی در ساختمان آن ها تقریبا صفر است. زیرا این ساختمان یک کار زیر بنایی است و ترتیبی می دهد که دیگر صرفه جویی به شکل کنونیش دیگر آن قدرها لازم نباشد.

جالب است بدانید ساختمان هایی هستند به نام ساختمان صفر انرژی که برای بهینه سازی مصرف طراحی شده اند که خودشان انرژی لازم خود را تامین می کنند. ساختمان صفر انرژی در واقع  نیاز ساختمان را کاهش می دهد و بعد با تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، مصرف انرژی را به  حداقل میزان ممکن می رساند.

عایق خارجی ساختمان بودن ، صرفه جویی در منابع انرژی، کاهش بهای مصرف انرژی، بازدهی بالای انرژی، افزایش ارزش ساختمان و احساس راحتی بیشتر به دلیل دمای یک نواخت محیط از جمله مزایای داشتن عایق خارجی ساختمان است.

 

عایق خارجی  ساختمان با استفاده از سازه:

این روش برای عایق های حرارتی معدنی "مثل پشم سنگ تخته ای ، عایق لحافی یا همان پشم سنگ رولی و پشم سنگ پتویی مناسب است ، که انعطاف پذیری بالایی دارند. با توجه به خاصیت انعطاف پذیری عایق های حرارتی نمی شود نما را مستقیم روی آن قرار داد. یک قاب فلزی یا یک قاب چوبی لازم است تا عایق حرارتی در سازه قرار گیرد و نما روی سازه کار شود.

بهینه سازی مصرف  انرژی با استفاده از پشم سنگ :

عایق کاری با پشم سنگ، استفاده از بهینه از انرزی را در تمام قسمت های ساختمان مانند پشت بام و دیوارها را ضمانت می می کند. هم چنین پشم سنگ بررای عایق کاری لوله ها و دیگ های بخار و مخازن آب گرم به  منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها، تاسیسات صنعتی ، نیروگاه ها ، کشتی ها ،دکل های نفتی و... بسیار مناسب است. عایق کاری هم برای آب و هوا سرد و هم گرم مناسب است.

در مناطق سرد عایق کاری ساختمان را گرم نگه میدارد و نیاز به مصرف انرژی برای گرمایش را کاهش می دهد و در مناطق گرم همان سیستم عایق کاری، گرما را در خارج نگه داشته و نیاز به مصرف انرژی برای تهویه را کاهش می دهد.

3 قابیلت ارزشمند عایق کاری  ساختمان 

  1. عایق حرارت پشم سنگ :

قابلیت رسانایی حرارتی یکی از مهم ترین ویژگی های این عایق معدنی است. از نظر ترمودینامیک انرژی حرارتی هموازه تمایل دارد از طریق یک ، دو ، سه پدیده همرفت هدایت و تابش از منبع گرم به منبع سرد جریان یابد.این جریان حرارتی به سه روش فوق جلوگیری کرده و در نهایت جریان انرژی را به حداقل می رساند.

به همین دلیل است که در ساختمان های مسکونی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی از عایق کاری استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که ضریب رسانایی حرارتی پشم سنگ کمتر از چهل هزارم وات بر متر درجه کلوین می باشد.که آن را در زمره عایق های بسیار مطلئب  قرار می دهد.

  1. عایق  صدا:

ساختار فیبری در هم تنیده و الیافی این عایق مورد استفاده قرار گرفته است. از خاصیت جذب صدا برخوردار است، به همین دلیل در دسته یکی از بهترین انواع عایق های صوتی قرار دارد. عایق صوتی از ورود صداهای روزانه که در اطراف خانه یا محل کار باعث سلب آرامش می شود جلوگیری می کند. در داخل عایق پشم سنگ تخته ای  رابطه مستقیم با دانسیته و ضخامت آن دارد و طبق بررسی ها، مشخص شده است که درصد جذب صوت آن بالاتر از 80 درصد می باشد.

  1. عایق آتش :

عایق های پشم سنگ که پایه تشکیل دهنده آن نیز رشته فیبرهای سنگی است به هیچ وجه نمی سوزد و از این رو می توانند تا دمای هزار درجه سانتی گراد را بدون ذوب شدن ، تحمل کنند و بنابراین بهترین ماده مقاوم در برابر آتش هستند که در ساختمان ها ، کشتی ها و مکان هایی که احتمال آتش سوزی بالا می باشد مانند پالایشگاه ها استفاده می شود.

اگر تا به حال دقت کرده باشید ، در میان سازه های فولادی از پشم سنگ استفاده می کنند. علت این می باشد که فولادها در بررابر آتش قدرت و استحکام خود را از دست می دهند و از این رو احتمال ریزش آن ها بسیار بالا خواهد بود، در نتیجه استفاده از این عایق به عنوان جلوگیری کننده در برابر ذوب شدن و تخریب بسیار موثر خواهد بود.

آکوستیک نمودن استودیو به وسیله پشم سنگ :

برای آکوستیک نمودن استدیو ضبط صدا و موسیقی می توان از پشم سنگ مناسب برای استدیو استفاده نمود.

عایق پشم سنگ از دو طریق به کاهش صدا کمک میکند، با کاهش انتقال صدا در میان اجزاء متشکله سازه و یا جذب صدا در سطح.

عایق پشم سنگ بازدهی بالایی در جذب و کاهش صدا دارد به همین دلیل در استودیوهای صدابرداری به منظور جلوگیری از انتقال ارتعاشات از این عایق ضد صدا استفاده میکنند. با طراحی و نصب این عایق صوتی می توان ضریب جذب عایق صوتی پشم سنگ را به میزان قابل توجهی  افزایش داد.

در بحث عایق های صدا برای دیوارها ،عایق پشم سنگ تخته ای با ضخامت 5 سانت و چگالی 50 الی 120 کیلوگرم برمتر مکعب استفاده می شود.

در صورتی که حجم صدا بیشتر از حد معمول باشد، مانند اتاق های صوت یا بیت کوین و ..... باید از پشم سنگ تخته ای با ضخامت 10 سانتی متر و دانسیته 100 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده نمود.

چنانچه از ضخامت کمتری بخواهیم استفاده کنیم باید چگالی پشم سنگ را بالاتر در نظر بگیریم. به طور مثال برای پشم سنگ ضخامت 30 میلی متر، چگالی 120 کیلوگرم بر متر مکعب به بالا مناسب است.

نتیجه گیری در مورد بهینه سازی مصرف انرژی:

بیشترین میزان مصرف انرزی در ساختمان است.

با صرفه جویی در تغییر الگوی مصرف انرژی در خانه ، تنها میزان ناچیزی از مصرف انرژی در ساختمان کنترل می شود. این امر اگرچه ضروری است اما راهکار اساسی به شمار نمی آید .

عایق کاری ساختمان بهترین روش تغییر الگوی مصرف انرژی است.

عایق کاری ساختمان شامل عایق کردن دیوارها و سقف از مهم ترنی اقداماتی است که برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان انجام می شود.

در یک خانه صفر انرژی یا یک خانه عایق کاری شده نه تنها میزان مصرف انرژی در ساختمان به پایین ترین سزح خود می رسد، بلکه از انرژی های تجدید ناپذیر هم استفاده می شود.

اگر حین ساخت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان تدابیر لازم اندیشیده نشده باشد می توان بعد از ساخت با یک بازسازی عایق خارجی ساختمان را انجام داد.

عایق کاریساختمان راهکار موثری است برای یک نواخت نگه داشتن دمای داخل منزل، به ترتیبی که مصرف انرژی در ساختمان بهینه می شود. یعنی دیوارها و سقف در تابستان گرما را منتقل نمی کنند و در زمستان سرما را.

 

شرکت پشم سنگ اصفهان

03195015482

03195015483

03134482102

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها