تست مردودی دلار در افزایش قیمت

کد خبر: 1128158

بازار ارز روز گذشته شاهد یک تست افزایش قیمت بود که در نهایت راه به جایی نبرد و مردود شد.

تست مردودی دلار در افزایش قیمت

در بازار دیروز شاهد تلاش‌های افزایشی دلار برای بازگشت به کانال ۲۷ هزار تومانی در نرخ‌های ارائه شده برای معاملات فردایی نیز بودیم که در انتهای روز این تلاش‌ها‌ بی‌نتیجه ماند. در نهایت بازار ارز که از ابتدای هفته جاری و در اثر اخبار مثبت سیاسی منتشر شده از مقر مذاکرات هسته‌ای وارد روند کاهشی جدیدی شده بود در روز دوشنبه به کاهش قیمت خود ادامه نداد و در پله ششم کانال ۲۶ هزار تومانی مستقر شد. تحلیلگران بازار آزاد ارز تهران با بررسی حرکات کاهشی نرخ این ارز طی دو ماه گذشته بر این باورند که انتظارات مثبت جامعه و بازار از آینده بازار ارز سبب کاهش پله‌ای قیمت دلار شده و توانسته دست معامله‌گران افزایشی را از بالا بردن قیمت این اسکناس آمریکایی در بازار آزاد ارز تهران کوتاه نگاه دارد.

دیروز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه بازار آزاد ارز تهران روز کم نوسانی را سپری کرد. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در روز یکشنبه هفته جاری شاهد نوسانات زیاد نرخ شاخص بازار ارز بودند، روز دوشنبه این اسکناس آمریکایی را در بازه محدود ۲۶ هزار و ۶۰۰ تا ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان معامله کردند. نرخ‌های پیشنهادی معامله‌گران برای معاملات فردایی اما تلاش‌هایی برای افزایش قیمت داشت که با بی‌نتیجه ماندن این تلاش‌ها دلار نشان داد که در شرایط حال حاضر بازار توانایی بازگشت به سطوح قیمتی بالاتر را ندارد. از سوی دیگر طبق سخنان فعالان ارزی در هسته مرکزی بازار عده‌ای از این افراد بر این باورند که روند حضور دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی می‌تواند شباهت زیادی با روند حضور نرخ این ارز در کانال ۲۷ هزار تومانی باشد. به صورتی که برای مدتی کوتاه اما نامعلوم در میانه‌های این کانال حضور داشته و تا زمان رسیدن سیگنال‌هایی مثبت یا منفی از مقر مذاکرات هسته‌ای نمایش چشمگیری از خود نشان ندهد.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار بر این باورند که با وجود این مساله که کاهش‌های مشاهده شده در بازار ارز تهران در دو ماه گذشته صرفا در اثر جنبه‌های روانی ایجاد شده، اما همین انتظارات و آثار روانی اخبار بر بازار و جامعه سبب شده نرخ ارز نتواند پس از این کاهش‌های هیجانی به سطوح پیشین خود بازگردد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در نهایت مذاکرات هسته‌ای به یک توافق منجر خواهد شد. علاوه بر این عده‌ای از این کارشناسان نیز با بررسی رفتار‌های معامله‌گران افزایشی در جهت بالا بردن قیمت ارز در هفته‌های گذشته معتقدند که انتظارات مثبت مردم و جامعه از آینده بازار ارز خود مانع بزرگی در مقابل افزایش قیمت دلار شده است.

در روز یکشنبه ۱۷ بهمن بانک مرکزی خبر مهمی برای بازار ارز تهران منتشر کرد. این خبر که حاکی از لغو مالیات‌های وضع شده بر واردات اسکناس به کشور بود توانست انتظارات تحلیلگران بازار ارز را از تقویت این بازار در بلندمدت افزایش دهد. این تحلیلگران با اشاره به سهولت کار تاجران و معامله‌گران بزرگ در انتقال دارایی‌ها و درآمد‌های خود به کشور بعد از لغو این مالیات‌ها بر این باورند که تصمیم این نهاد بازار‌ساز در بلندمدت می‌تواند سبب افزایش نقدینگی ارزی جامعه و بالا رفتن میزان عرضه ارز در بازار شود. در نهایت روز دوشنبه اسکناس آمریکایی با ۵۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز دیروز با ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز یکشنبه در نرخ ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان معامله شد./ دنیای اقتصاد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها