۸۷ میلیون بشکه نفت ایران آماده ورود به بازار

کد خبر: 1128440

رویترز: ایران با پیش‌بینی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، ذخایر شناور نفتی خود را تا ۸۷ میلیون بشکه افزایش داده است.

۸۷ میلیون بشکه نفت ایران آماده ورود به بازار

ذخایر شناور نفتی ایران از 63 میلیون بشکه در اوایل ماه دسامبر، به 87 میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است.

به گزارش رویترز، ایران که چهارمین ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد، ‌‌به سرعت می تواند میلیون ها بشکه نفت خام صادر کند.

دولت آمریکا روز جمعه برخی از تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران را برداشته است تا مذاکرات تسریع شود.

‌به نوشته این گزارش، اعمال تحریم ها علیه ایران سبب شد تا صادرات نفت ایران از 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 100 هزار بشکه در روز در سال 2020 برسد.

بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی کپلر، صادرات نفت ایران در حال حاضر، حدود 600 تا 700 هزار بشکه در روز است.

به گفته رویترز، به نظر می رسد ایران در نهایت برای از سرگیری صادرات نفتش، نفت کافی در جایی ذخیره کرده است.

بر اساس آمار موسسه کپلر، ذخایر شناور نفتی ایران از 63 میلیون بشکه در اوایل ماه دسامبر، به 87 میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است.

از طرفی، ذخایر در خشکی ایران در حال حاضر 49 میلیون بشکه است که در اواخر ماه می 2021 به اوج خود برابر با 66 میلیون بشکه رسیده بود.

همایون فشارکی، تحلیلگر ارشد کپلر گفت: «این رقم تقریبا دو سوم کل ذخایر نفت خام و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی شناور در جهان است.»

رویترز مدعی شده است که بر اساس برآورد موسسه FGE، ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی خشکی خود دارد که تقریبا یک سوم از آن در مخازن ذخیره سازی خارج از این کشور و بیشتر در چین است و حدود 68 میلیون بشکه از آن بر روی آب ذخیره سازی شده است.

ایران چهارمین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

بر اساس آمار اوپک بر اساس منابع ثانویه، تولید نفت ایران از متوسط 2 میلیون بشکه در روز در سال 2020 به 2.4 میلیون بشکه در روز در سال 2021 رسیده است.

ایران قصد دارد در صورت لغو تحریم ها میزان تولید خود را به 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.

پیش از این نیز، شرکت‌های مشورتی و رصد انرژی گزارش داده بودند درحالی که ایران بر روی افزایش تولید خود کار می‌کند، انتظار می‌رود، به عنوان یک اقدام موقتی، شرکت ملی نفت این کشور، از ذخایر ساحلی و فراساحلی‌اش که تا 200 میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، صادرات انجام دهد.

بر اساس آن گزارش ها، این اقدام به ایران اجازه می‌دهد تا برای بیش از 6 ماه، یک میلیون بشکه در روز (یا یک درصد عرضه نفت در جهان) بیشتر از قبل نفت صادر کند.

برخی تحلیلگران معتقدند، افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قیمت بنزین و در آمریکا و افزایش تورم، سبب شده تا واشنگتن به لغو تحریم‌های ایران تشویق شود، در این رابطه جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت گفت: «گمانه زنی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت نفت، آمریکا را تشویق به لغو تحریم‌های ایران و ورود نفت ایران به بازار کرده است.»

احساس حاکم بر بازار نفت، همچنان افزایشی است و بانکداران پیش بینی می‌کنند که نفت برنت به 100 دلار در هر بشکه برسد و عرضه نفت در جهان همچنان پایین بماند.

به گفته تحلیلگران، نفت خام در سال جاری که تنها کمی بیش از یک ماه از آن گذشته، حدود 20 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است و احتمالا به علت تقاضای بالا در جهان از 100 دلار در هر بشکه عبور کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها