واریز یارانه نقدی بهمن ماه ؛ امشب | حساب این خانوارها پرپول می شود

کد خبر: 1128457

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یکصد و سی‌ و دومین مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه، ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

واریز یارانه نقدی بهمن ماه ؛ امشب | حساب این خانوارها پرپول می شود

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یکصد و سی و دومین مرحله یارانه نقدی امشب واریز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یکصد و سی و دومین مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه جاری به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین طبق اطلاعیه این سازمان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه بیستمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

طبق آخرین آمار موجود بیش از ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند./مهر

تغییر بزرگ در یارانه نقدی بهمن ماه

تا پایان امروز آخرین یارانه بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، مبلغ این یارانه تغییری نکرده است.

زمان واریز صد و سی و دومین مرحله یارانه نقدی بهمن ماه اعلام شد.

روابط عمومی سازمان هدفمندسازی زمان واریز آخرین یارانه بهمن را اعلام کرد. بر این اساس صد وسی و دومین مرحله یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار، پرداخت می‌شود.

آنطور مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گوید، مبلغ این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

یارانه این ماه همانند ماه‌های گذشته و به همراه افزایش حداقل مستمری برای خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز می‌شود.

همچنین بر حسب مصوبه ستاد ملی کرونا قسط وام کرونا از یارانه برداشت می‌شود. بیش از ۲۱ میلیون خانوار یارانه بگیر در بهار سال قبل وام کرونا گرفتند. در این ماه بیستمین قسط مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا کسر می‌شود.

احتمال تاخیر در واریز یارانه نقدی

یارانه‌ها از طریق بانک‌های عامل واریز می‌شود. در واقع یارانه‌ها از طریق بانکی که سرپرست خانوار شماره حساب خود را از آن بانک ثبت کرده، واریز می‌شود.

در طی حدود دو سال گذشته برخی بانک‌ها در پرداخت یارانه‌ها با تاخیر مواجه شده‌اند، که این اتفاق بیشتر برای بانک‌های ادغام شده رخ داد. یعنی در حالی که باید یارانه‌ها راس ساعت ۲۴ امشب واریز کنند به دلیل حجم عملیات ممکن است دچار اختلال شوند، در این شرایط معمولا تا روز بعد واریز یارانه‌ها همه‌ی مشمولان یارانه خود را دریافت می‌کنند.

در خصوص واریز یارانه در سال آینده نیز، رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس از تصویب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده خبر داد. براساس اظهارات او مبلغ یارانه نقدی و معیشتی در سال آینده تغییر نمی‌کند. در واقع همانند سال‌های گذشته بودجه این دو یارانه رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان تصویب شد./تجارت نیوز

شرایط دریافت کارت یارانه

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بخش خصوصی در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنار دولت است اما باید نگرانی‌ها در این حوزه برطرف شود.

امیر میران اظهار کرد: بخش خصوصی شرایط دولت را به خوبی درک می‌کند که منابع کافی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و همین امر شرایط را برای اعلام سیاست‌ های اجرایی دشوار کرده است. در حال حاضر فاصله بین ارز دولتی و ارز در بازار آزاد به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و تامین ارز موردنیاز برای اجرای این طرح دشواری‌های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه نگرانی از وضعیت تولیدکننده پس از حذف این ارز یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که بخش خصوصی به آن توجه کرده، توضیح داد: بنگاه اقتصادی را فرض کنید که ۷۰ درصد از نهاده‌ خود را با استفاده از منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کند، اگر بنا باشد این ارز ناگهان حذف شود، قیمت تمام شده این نهاده شش برابر خواهد شد و این موضوع بر قیمت نهایی محصول تاثیری قابل توجه خواهد گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر بنا باشد این مابه التفاوت از طریق تسهیلات دولتی جبران شود را نیز باید بررسی کرد که منابع آن از کجا تامین خواهد شد. با توجه به مشکلاتی که بانک‌ها دارند و محدودیت آنها در تامین اعتبار برای ارائه تسهیلات، نمی‌توان تولیدکننده را وارد فرایندی کرد که نتیجه‌ای در پی ندارد.

میران با اشاره به تجربه دولت در سامانه بازارگاه ، بیان کرد: تجربه این سامانه نشان می‌دهد که باید میان دو موضوع تفکیک قائل شویم. اینکه پول به جای اینکه به حساب افراد برود و در نهایت مشخص نشود که چگونه از آن استفاده می‌شود، این پول باید در تولید تزریق شود و در نهایت محصولی مشخص را به اقتصاد تحویل دهد.

وی به سایت اتاق ایران گفت: برای حمایت از اقشار کم درآمد نیز به جای آنکه حساب بانکی شارژ شود، می توان کارت پروتئین در اختیار مردم گذاشت. وقتی قیمت محصولی مانند مرغ بالا می‌رود، قطعا مصرف کاهش پیدا می کند، با این ابتکار از سویی خرید از تولیدکننده تضمین می‌شود و از سوی دیگر در راستای حفظ امنیت غذایی مردم، اقشار کم درآمد اعتباری دریافت می‌کنند که می‌توانند با استفاده از آن گوشت و مرغ بخرند. این شیوه هم حمایت مستقیم از مردم را قطعی می‌کند و هم اجازه فساد و دور شدن پول از تولید را نمی‌دهد./ایسنا

زمان و میزان یارانه جدید

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بخش خصوصی در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنار دولت است اما باید نگرانی‌ها در این حوزه برطرف شود.

فوری؛ واریز یارانه جدید بحساب این دهک ها | زمان و میزان یارانه جدید رئیسی اعلام شد

امیر میران اظهار کرد: بخش خصوصی شرایط دولت را به خوبی درک می‌کند که منابع کافی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و همین امر شرایط را برای اعلام سیاست‌های اجرایی دشوار کرده است. در حال حاضر فاصله بین ارز دولتی و ارز در بازار آزاد به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و تامین ارز موردنیاز برای اجرای این طرح دشواری‌های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه نگرانی از وضعیت تولیدکننده پس از حذف این ارز یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که بخش خصوصی به آن توجه کرده، توضیح داد: بنگاه اقتصادی را فرض کنید که ۷۰ درصد از نهاده‌ خود را با استفاده از منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کند، اگر بنا باشد این ارز ناگهان حذف شود، قیمت تمام شده این نهاده شش برابر خواهد شد و این موضوع بر قیمت نهایی محصول تاثیری قابل توجه خواهد گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر بنا باشد این مابه التفاوت از طریق تسهیلات دولتی جبران شود را نیز باید بررسی کرد که منابع آن از کجا تامین خواهد شد. با توجه به مشکلاتی که بانک‌ها دارند و محدودیت آنها در تامین اعتبار برای ارائه تسهیلات، نمی‌توان تولیدکننده را وارد فرایندی کرد که نتیجه‌ای در پی ندارد.

میران با اشاره به تجربه دولت در سامانه بازارگاه، بیان کرد: تجربه این سامانه نشان می‌دهد که باید میان دو موضوع تفکیک قائل شویم. اینکه پول به جای اینکه به حساب افراد برود و در نهایت مشخص نشود که چگونه از آن استفاده می‌شود، این پول باید در تولید تزریق شود و در نهایت محصولی مشخص را به اقتصاد تحویل دهد.

وی به سایت اتاق ایران گفت: برای حمایت از اقشار کم درآمد نیز به جای آنکه حساب بانکی شارژ شود، می توان کارت پروتئین در اختیار مردم گذاشت. وقتی قیمت محصولی مانند مرغ بالا می‌رود، قطعا مصرف کاهش پیدا می کند، با این ابتکار از سویی خرید از تولیدکننده تضمین می‌شود و از سوی دیگر در راستای حفظ امنیت غذایی مردم، اقشار کم درآمد اعتباری دریافت می‌کنند که می‌توانند با استفاده از آن گوشت و مرغ بخرند. این شیوه هم حمایت مستقیم از مردم را قطعی می‌کند و هم اجازه فساد و دور شدن پول از تولید را نمی‌دهد.

احتمال حذف یک واریزی مهم از جیب سرپرستان

باوجود اینکه یارانه ۸۰۰هزار تومانی تا دیروز قطعی بود، عدم موافقت با حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق شائبه‌هایی در این خصوص ایجاد کرد.

در ماه‌های اخیر و با قطعی شدن حذف ارز ترجیحی، امید بسیاری از خانوارها به یارانه جدید بود؛ یارانه‌ای که مبالغ متفاوتی هم برای آن ذکر می‌شد؛ از ۱۱۰هزار تومان گرفته تا ۵۰۰هزار تومان.

در روزهای اخیر نیز یارانه ۸۰۰هزار تومانی (یعنی ۲۰۰هزار تومان برای هر نفر از یک خانواده ۴نفره) قطعی شده بود؛ اما این یارانه در شرایطی مطرح شده بود که حذف ارز ترجیحی قطعی به نظر می رسید؛ اما دیروز خبری منتشر شد که همه امیدها را ناامید کرد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه دیروز نمایندگان کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح  مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد.

میر تاج‌الدینی در پاسخ به سوالیی که تکلیف ارز ترجیحی در سال جدید چیست گفت: فعلا مقرر شده تا به دولت اجازه دهیم که ۹ میلیارد دلار به دارو، نهاده‌ها و روغن اختصاص دهد؛ در اینجا بحث گندم باقی می‌ماند. در مورد گندم نیز قرار بر یارانه ریالی است. یعنی با خرید تضمینی از کشاورزان، یارانه داده می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: اگر ارز ترجیحی برداشته نشود، یارانه‌ای هم در کار نخواهد بود. البته این منوط به تصمیم دولت است. یعنی اگر دولت بخواهد می‌تواند این ۹میلیارد دلار را به جای واردکننده به مصرف‌کننده دهد و در این صورت یارانه‌ها ادامه خواهند داشت.

بنابراین باوجود اینکه یارانه ۸۰۰ هزار تومانی قطعی شده بود، اکنون در این باره تردید وجود دارد و اینکه تکلیف چیست، هفت خان رستم دیگری است که مشخص نیست چه زمانی قطعی شود.

منتظر یارانه امشب باشید / یارانه ۲۰۰ هزار تومانی برای کدام خانوار است؟

طبق اعلام مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌‌ها بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی، ساعت ۲۴ امشب ۱۰ بهمن‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه نقدی بهمن‌ماه امشب واریز می‌شود؟

به نقل از روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌‌ها، مدیرعامل این سازمان از پرداخت «بیست و هفتمین» مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه خبر داد.

امید حاجتی، با اعلام این خبر گفت: مانند دوره‌‌‌های پیشین، واریزی‌‌‌ یارانه معیشتی به حساب خانواده‌‌‌های یک نفره ۵۵‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های دو نفره ۱۰۳‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های سه نفره ۱۳۸‌هزار تومان، خانواده‌‌‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌‌‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵‌هزار تومان است.

او یادآور شد: «چهاردهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک‌میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌‌‌هایی که این وام را دریافت کرده‌‌‌اند، کسر خواهد شد.

آنطور که ایسنا گزارش داده، رحیم زارع، درباره میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده گفت: کمیسیون تلفیق وارد بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها نشده است، ولی افزایش یارانه‌های نقدی حتمی است.

وی درباره میزان افزایش یارانه افزود: هنوز مبلغ و میزان آن مشخص نیست اما صد در صد میزان از ۴۵ هزار تومان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره زمان تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای بررسی حذف ارز ترجیحی گفت: طی چند روز آینده این جلسات تشکیل خواهد شد و احتمالا از مجلس، هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و از دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد حضور خواهند داشت.

وام فوری با کارت یارانه

وام فوری با کارت یارانه یکی از طرح‌هایی است که دولت برای تسهیل‌گری در پرداخت وام آن را مطرح کرده است. مبلغ وامی که می‌توان با کارت یارانه دریافت کرد چقدر است؟ وام فوری با کارت یارانه یکی از انواع وام بدون ضامن است. وعده دولت پرداخت وام بدون ضامن است، این وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و فقط به کارمندان دولت پرداخت می‌شود. براساس اظهارات وزیر اقتصاد کارمندان ثابت دولت می‌توانند بدون ضامن و با روش اعتبارسنجی از ۱۲ بانک زیرمجموعه وزارت اقتصاد وام بگیرند.

طی یک سال گذشته یکی از طرح‌های دولت برای حل مشکل ضامن برای وام‌گیرندگان این بوده که در بخش ضمانت وام تسهیل‌گری رخ دهد. بارها دولت روی وام فوری با کارت یارانه تاکید کرده که در واقع نوعی وام بدون ضامن است.

در این روش متقاضی می‌تواند با به گرو گذاشتن کارت دریافت یارانه خود وام فوری بگیرد، در جریان دریافت وام پروسه پیدا کردن و ارائه ضامن موجب زمان‌بر شدن دریافت وام می‌شود. با حذف این مرحله وام‌گیرندگان زودتر به پول می‌رسند.

در حال حاضر بیشترین یارانه را احتمالا یک خانواده پنج نفره دریافت می‌کند، مبلغ یارانه معیشتی بنزین این خانوار ۲۰۵ هزار تومان است و آنها ۲۲۷ هزار تومان نیز یارانه نقدی دریافت می‌کند.

به جز مواردی که دولت تکلیف می‌کند، میانگین زمان برای بازپرداخت وام‌‌های بانکی سه سال یعنی ۳۶ ماهه است. هچنین نرخ سود مصوب برای تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است.

مبلغ وام چقدر است؟

از آنجایی که اگر قرار باشد کارت یارانه آنها به عنوان وثیقه در اختیار بانک باشد، مبلغ یارانه فقط نیمی از قسط یک وام ۲۵ میلیون تومانی را پوشش می‌دهد. چرا که مبلغ قسط یک وام ۲۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و اقساط ۳۶ ماهه، ۹۰۳ هزار تومان برآورد می‌شود اما مبلغ کل یارانه دریافتی یک خانوار پنج نفره ۴۳۲ هزار تومان است،

حتی ممکن است که بانک فقط تا مبلغی وام بدهد که مبلغ یارانه بتواند اقساط را پوشش دهد. خانواری ۴۳۲ هزار تومان یارانه می‌گیرد می‌تواند وام ۱۲ میلیون تومانی دریافت کند. این در حالی است که تعداد اعضای بسیاری از خانوارهای یارانه‌بگیر کمتر از پنج نفر است و برخی فقط یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

با توجه به شرایطی که وجود دارد احتمالا بانک‌ها برای پرداخت وام فوری با کارت یارانه سخت‌گیری بیشتری کنند، مگر این که ضامن هم به آن اضافه شود یا مبلغ وام کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد.

۲۳ میلیون ثروتمند یارانه می‌گیرند

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سال، تعداد ۲۳.۰۳۳.۵۰۵ نفر یارانه­ بگیر سه دهک بالای درآمدی را شناسایی کرد؛ در حالی که در سال یاد شده، اقدامی مبنی بر معرفی خانوارهای شناسایی شده به سازمان هدفمندسازی برای حذف از لیست یارانه­ بگیران صورت نپذیرفت.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از مجموع ۷۴۲.۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای حمایت از تولید و اشتغال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ۶۶۳.۹۰۰ میلیارد ریال (۸۹ درصد) به صندوق پیشرفت و عدالت ایران تخصیص یافته است. در واقع، یکی از رویکردهای اساسی در اصلاحات ساختاری بودجه­، تغییر از ردیف­ محوری به برنامه­محوری است.

مجموع تعداد منابع و مصارف جدول تبصره (۱۴) موضوع هدفمندی یارانه­‌ها از ۵۴ ردیف در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، به ۳۱ ردیف در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. همچنین، ایجاد ردیف بودجه مربوط به صندوق پیشرفت و عدالت ایران (توزیع ملی و استانی) و تشکیل ۳۱ صندوق برای تحقق رشد اقتصادی استان‌ها، مجموعاً به مبلغ ۶۶۳.۹۰۰ میلیارد ریال، حاکی از نگاه برنامه­ محوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.

۴

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها