سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

عیدی روز پدر دولت به سهام عدالتی ها | سهام داران حتما بخوانند

کد خبر: 1129741

مشمولان سهام عدالتی که موفق به دریافت سود سهام سال ۱۳۹۸ نشده‌اند، بخوانند

عیدی روز پدر دولت به سهام عدالتی ها | سهام داران حتما بخوانند

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات):  بر اساس آخرین آمارها، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار سهامدار مشمول سهام عدالت نتوانسته‌اند سود سهام سال ۹۸ خود را دریافت کنند.

 این افراد می‌توانند از دو طریق شماره شبای معتبر خود را ثبت کنند:

 ثبت نام و احراز هویت در سجام sejam.ir

درج شماره شبای معتبر در سایت sahamedalat.ir

 دو روشی است که مشمولان سهام عدالت می‌توانند شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

 شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم ترین دلایلی بوده‌اند که برخی از سهامداران نتوانستند سود سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند.

 تمام سهامداران سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام و یا سایت سهام عدالت از وجود شماره شبا معتبر خود نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطمینان حاصل نمایند./ خبر فوری

شیوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان

ظرف روزهای آینده سود سهام عدالت سال ۹۹ واریز می‌شود. همچنین سازمان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از افرادی که سود سهام سال ۹۸ خود را نگرفته‌اند خواسته که شماره شبای خود را اعلام کنند. اما سرنوشت سود سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سود سهام عدالت متوفیان همچنان قابل واریز نیست و وراث مشمولانی که فوت شده‌اند، باید برای د ریافت سود سهام عدالت فرد متوفی همچنان منتظر بمانند. این در حالی است که برخی بیش از دو سال است که منتظر دریافت سود سهام عدالت فرد متوفی هستند.

تابستان امسال، مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود که با همکاری قوه قضاییه قرار است سامانه‌ای ایجاد شود تا سهام عدالت افراد متوفی به وارثان آنها منتقل شود. بعد از راه‌اندازی این سیستم و انتقال سهام عدالت به وراث، آنها می‌توانند سود سهام عدالت را دریافت کنند.

چهار ماه از آن وعده می‌گذرد و به نظر می‌رسد که این سامانه هنوز راه‌اندازی نشده است و امسال هم سود سهام عدالت افراد متوفی پرداخت نمی‌شود.

شیوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان

اما روند دریافت سود سهام عدالت متوفیان چگونه است؟ متوفیان مشمول سهام عدالت حدود ۳ میلیون نفر هستند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کرده که سود معوقه سهام عدالت متوفیان حتما برای وراث واریز می‌شود.

اما وراث این افراد ابتدا باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند. در مرحله بعد این افراد باید منتظر راه‌اندازی «سامانه الکترونیکی تقسیم سود سهام متوفی» بمانند.

در صورتی که این سامانه راه‌اندازی شود، سهام عدالت و سود آن به حساب ورثه فرد متوفی واریز می‌شود. اما چون همچنان این سامانه راه‌اندازی نشده، سود سهام عدالت سال ۹۹ هم به حساب ورثه افراد متوفی واریز نمی‌شود.

زمان واریز سود سهام عدالت

بر اساس وعده‌های داده شده سود سهام عدالت سال ۹۹ قرار است ظرف چند روز آینده به حساب دارندگان واریز شود. بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام سال ۱۳۹۹ مشمولان حدود ۵۵۰ هزار تومان است. اما این مبلغ وابسته به مبلغی است که شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌کنند.

سود سهام عدالت در چند مرحله واریز می‌شود؟ اگر شرکت‌های سرمایه پذیر سود سهام خود را در زمان مقرر واریز کنند، سود در یک مرحله واریز می‌شود اما اگر جز این باشد، دارندگان سهام عدالت سود خود را در چند مرحله دریافت می‌کنند./تجارت نیوز

 آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت

منابع لازم برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت وجود دارد، اما هنوز خبری از تصویب و اجرای طرح نیست.

از آزادسازی سهام عدالت بیش از یک سال می‌گذرد، اما  بحث جاماندگان سهام، همچنان جزئی از پرسش های جاماندگانی است که میل به سهامدار شدن دارند.

۲ بهمن  امسال آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت دولت با کلیات طرح جاماندگان سهام عدالت خبر داد  و گفت: در صورت اعلام رسمی، وضعیت افراد تا پایان سال مشخص می‌شود. اما هنوز جزئیاتی ازآن مشخص نیست.

جاماندگان سهام عدالت چند نفر هستند؟

اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذار استانی سهام عدالت گفت: حجم زیادی از انحرافات در این زمینه شناسایی جاماندگان رقم خورد.

او می‌گوید: طبق برآورد‌ها، دو دسته جامانده سهام عدالت وجود دارد. یک افرادی که دعوت نامه دریافت سهام عدالت (کارتکس) دارند، این جمعیت بین ۱.۸ میلیون تا ۴ میلیون نفر متغیر هستند. ۱.۸ میلیون نفر کسانی هستند که کارتکس دارند و ۴ میلیون نفر کسانی هستند که برآورد می‌شود دعوت نامه سهام عدالت را داشته، اما موفق به ثبت نهایی نشده اند.

از سوی دیگر طبق برآورد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از ۶ دهک پایین جامعه علیرغم تصریح قانون، سهام عدالت دریافت نکرده اند؛ که البته آن ۴ میلیون نفر بیان شده نیز در همین بازده جمعیتی گنجانده شده است و در کل مجموع جاماندگان سهام عدالت بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر است که ۴ میلیون نیز به طور قطعی دعوت نامه دریافت کرده اند. نکته مهم این که برای ارائه سهام به جاماندگان باید به حق افرادی که ۱۰ سال سودی دریافت نکرده اند نیز توجه شود.

قبل‌تر هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ گفته بود: جلساتی در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان این سهام در مجلس داشته‌ایم. در چند روزهای آینده طرح واگذاری سهام به جاماندگان جمع بندی می‌شود و با نگاه مثبت دولت، این طرح ظرف چند روز آینده در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدوارم در قالب توافق با دولت این موضوع نهایی شود.

منابع مالی سهام عدالت برای جاماندگان

عسگر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفت: با ۲۲ میلیون نفر جامانده سهام عدالت جامعه هدف سهام عدالت ۷۱ میلیون نفر خواهد خواهد شد.

به گفته او، منبع این طرح در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیامده است، اما حدود ۱۱ شرکت‌ سرمایه پذیر را دولت قبل، از سبد سهام عدالت حذف کرد که با بازگشت این سهام اصلا نیازی به سهام جدید برای افراد نیست علاوه بر آن بخشی دیگر نیز از کم شدن سهام یک میلیونی به ۵۳۲ هزار تومانی افراد طلبی است که دولت باید آن را بپردازد بر همین اساس پیش بینی مجلس این است که بتوانند ۲۲ میلیون نفر را با این منبع پوشش دهند و وجود این منابع سبب شده که دولت اشاره‌ای به سهام عدالت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نداشته باشد. اما در کل جزییات کاملی از این طرح  هنوز مشخص نشده است.

توکلی گفت: طرح جاماندگان سهام عدالت و تعیین و تکلیف آن تا قبل از پایان سال به نظر اجرایی نخواهد شد. چرا که در بهمن هستیم و اگر از همین اکنون این کار شروع شود کار‌های ستادی و مراحل آن نهایی می‌شود، اما این که مردم بتوانند تا آخر سال برگه سهام دریافت کنند شاید نشود و شاید بخشی از کمیته امداد، بهزیستی و بخشی که کارتکس دارند در خوش بینانه‌ترین حالت بتوانند سهام خود را تا آخر سال دریافت کنند.

این را خاندوزی وزیر اقتصاد هم پس از نشست شورای عالی بورس که موضوعش « سهام عدالت» بود نیز گفت. « فعلا تصمیمی برای جاماندگان سهام عدالت گرفته نشده است»

بیش از ۶ ماه است که از روی کارآمدن دولت جدید می‌گذرد و در زمینه جاماندگان سهام عدالت که آن را جزیی از اولویت‌های خود می‌دانسته تنها به ارائه چند طرح و موافقت مجلس با این طرح‌ها می‌گذرد و تا به اکنون هیچ کار عملی در این رابطه صورت نگرفته است./باشگاه خبرنگاران

 افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند بخوانند

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار دو روش برای دریافت سود سهام عدالت اعلام کرده است. این دو روش برای افرادی است که نتوانسته‌اند سود سهام عدالت سال ۹۸ خود را دریافت کنند.

افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند بخوانند

قرار است به زودی سود سهام عدالت سال ۹۹ واریز شود، اما همچنان برخی از دارندگان سهام عدالت سود سهام سال ۹۸ خود را دریافت نکرده‌اند. حالا شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی شرایط دریافت سود سال ۹۸ را اعلام کرده است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید شماره شبای معتبر خود را اعلام کنند. دو راه برای اعلام شماره شبا وجود دارد.

اولین راه برای اعلام شماره شبا، ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام (sejam.ir) است. دومین راه، درج شماره شبای معتبر در سایت سهام عدالت (sahamedalat.ir) است.

افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با این دو روش شماره شبای معتبر خود را وارد کنند و یا شماره شبای پیشین را اصلاح کنند.

اما افراد چگونه می‌توانند اطمینان حاصل کنند که شماره شبایی که در سامانه ثبت شده درست است؟ سهامداران سهام عدالت می‌توانند به سامانه سجام یا سایت سهام عدالت مراجعه و شماره شبایی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اند را چک کنند.

اگر شماره شبای ثبت شده ایراد داشته باشد امکان اصلاح و ویرایش آن وجود دارد.

در ادامه اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمده است: شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله مهم‌ترین دلایلی است که برخی از سهامداران نتوانستند سود سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند.

واریز سود سهام عدالت سال ۹۹

سود سهام عدالت سال ۹۹ چه زمان واریز می‌شود؟ رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت گفت: قرار است سود سهام عدالت از ابتدای اسفندماه پرداخت شود. به گفته این مقام مسئول، سود سهام یک میلیون تومانی، یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و سود سهام ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

میزان سود سهام عدالت افراد، برابر سهمی است که در تاریخ برگزاری مجمع آن را داشته‌اند؛ بنابر این میزان سود دریافتی افراد به میزان فروش تا تاریخ مجمع شرکت‌ها بستگی دارد./تجارت نیوز

فروش سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال گذشته صورت گرفت که ۳۰درصد آن در خردادماه و ۶۰درصد نیز در مردادماه سال ۱۳۹۹ آزاد شد.

تفاوت روش مدیریتی مستقیم با غیرمستقیم در این است که، دارندگان سهام عدالتی که مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند، پس از ثبت سفارش فروش خود باید صبر کنند و وجه حاصل از فروش سهام عدالت به حساب خود فرد واریز می‌شود. این در حالی است که مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود حاصل از فروش را یکجا و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دریافت می‌کنند.

آزاد سازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت در نهم دی ماه ۱۳۹۸ به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد؛ طی تصمیمات دولت مبنی بر اینکه مشارکت اقشار مردم در بازار سرمایه و بورس بیش از پیش تقویت شود این آزادسازی صورت گرفت. به عبارتی سهام عدالت که در سال‌های گذشته به مردم و اقشار کم‌درآمد تخصیص یافته بود با عملیاتی شدن طرح آزادسازی، وارد بازار سرمایه و بورس شد.

از میان حدود ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و حدود ۳۰میلیون نفر، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. همچنین قرار بر برگزاری انتخابات این شرکت‌ها در ۲۰ اسفندماه سال گذشته بود، اما به دلیل بسیاری از سیاست‌های غلط و غیرمنطقی که برای نحوه و زمان برگزاری این انتخابات درنظر گرفته شده بود، لغو شد. در یادداشت پیش‌رو به کلیات فروش سهام عدالت و چگونگی آن پرداخته می‌شود.

باوجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت. از طرف دیگر فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند.

تفاوت سهام عدالت مستقیم با سهام عدالت غیر مستقیم؟

در روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت و سهامداری، مالکیت و مدیریت سهام عدالت بدون هیچ گونه واسطه به خود فرد سهام دار منتقل می شود. یعنی در این روش مستقیم مسئولیت مدیریت، حفظ و نگهداری از سهام بر عهده ی خود سهام دار است. با انتخاب روش مستقیم فرد قبول می‌کند که سهام خود را از اداره شرکت سرمایه گذاری استانی بیرون می‌آورد و در مورد شرکت‌های غیر بورسی نیز فرد به ازای ارزش سهام این شرکت‌ها سهام دار آن‌ها می‌شود. به عبارتی دیگر، با انتخاب روش مستقیم فرد می‌پذیرد که تمام مسئولیت سهام خود را قبول کند.

در روش غیر مستقیم آزاد سازی سهام عدالت، مالکیت و مدیریت این سهام به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار خواهد شد. در این صورت فرد نمی تواند شخصاً سهم های موجود در بسته سهام عدالت را به فروش برساند.

علاوه بر مشکلات مشمولان سهام عدالت که روش مدیرتی مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افرادی که مدیریت غیرمستقیم را برگزیده‌اند نیز با موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده و وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی، آنان را سردرگم کرده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید صورت‌های مالی سال گذشته خود را بررسی و هیات مدیره خود را انتخاب کنند تا روند پذیرش آنها در بورس طی شود. در جدیدترین تصمیمات اتخاذشده درخصوص سهام عدالت، افرادی که روش مدیریتی مستقیم را انتخاب کرده‌اند، باید سود خود را از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دریافت کنند. این دسته از مشمولان باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، اقدام به فروش سهام خود کنند.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت غیرمستقیم

طبق مصوبه شورایعالی بورس، اگر صاحبان سهام عدالت تا تاریخ یکم اسفند سال جاری سهام عدالت خود را نفروخته باشند سود ۵۵۰ هزار تومانی به آنها تعلق خواهد گرفت.

چرا فروش سهام عدالت متوقف شد؟

در ماه‌های ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، قرار بر عرضه بلوکی این سهام بود، اما فروش به صورت بلوکی صورت نگرفت و سهام عدالت در زمان معاملات بازار سرمایه مانند بسیاری از نمادها به فروش رسید (فروش خرد در بازار سهام).

اما همانطور که اشاره شد، فروش سهام عدالت، آبان ماه سال گذشته متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را فشار بر بازار سهام اعلام کردند. با اعلام این خبر، فروش سهام عدالت به صورت خرد در بازار سرمایه، ممنوع شد. هم اکنون نیز فروش بلوکی سهام عدالت متوقف شده است.

فروش سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

طبق اعلام رییس سازمان بورس، در صورتی که فروش سهام عدالت آغاز شود، فروش به صورت بلوکی خواهد بود. اما در حال حاضر، برنامه‌ای برای شروع مجدد فروش سهام عدالت وجود ندارد. همچنان امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد. از آنجا که در ماه‌های قبل خریدار نداشت، اکنون با توجه به وجود خریدار بالقوه فروش بلوکی امکان پذیر است./اقتصادآنلاین

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها