بهانه تازه خودروسازان برای گرانی خودرو/دریافت سود گزاف وام بانکی از جیب مردم

کد خبر: 1130765

خودروسازان مدعی هستند که بخش زیادی از هزینه های آنها دلاری است و به همین دلیل قیمت دلار بر نرخ خودرو تاثیر قابل توجهی دارد. البته محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم می گوید که ۲۰ درصد قیمت خودرو مربوط به سود وام بانکی سنگینی است که خودروسازان گرفته اند.

بهانه تازه خودروسازان برای گرانی خودرو/دریافت سود گزاف وام بانکی از جیب مردم

خودروسازان این روزها بهانه تازه ای برای قیمت بالای خودرو می آورند و آن افزایش هزینه های دلاری است.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تاثیر ارز بر قیمت خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید: به طور میانگین 35 درصد از قطعات خودرو وارداتی است و بخش زیادی از قطعات خودرو که داخلی است از بورس کالا تهیه می شود که نرخ های آن وابسته به ارز و قیمت های بازار جهانی است. بنابراین اگر اینگونه به قضیه نگاه کنیم، می توان گفت تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد قطعات خودرویی که ۶۵ درصد از آن تولید داخلی و ۳۵ درصد وارداتی است وابسته به ارز است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه می دهد: یعنی با کم یا زیاد شدن قیمت ارز قیمت این قطعات هم شامل تغییر می شود. به عنوان مثال ورق فولاد که تولید داخلی است با بالا یا پایین رفتن قیمت ارز تغییر قیمت می دهد و فرمولی که در بورس کالا استفاده می شود درصدی از قیمت جهانی است. بنابراین باید گفت که در حال حاضر در بازار خودرو وضعیتی داریم که نه ۱۰۰ درصد آن، ولی بخش زیادی از کالاهای پایه آن وابسته به نرخ ارز است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین با تاکید بر اینکه خودروسازان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی کنند، می گوید: ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به کالاهای اساسی و دارو تعلق می گیرد و شامل خودرو سازان نمی شود و تعرفه واردات محصولات خودرو با ارز نیمایی محاسبه می شود که این موضوع هزینه های ارزی خودروسازان را تشدید می کند.

طاهری همچنین توضیح می دهد: اگر خودروساز از بانکی وام با سود ۲۰ درصد بگیرد بخشی از قیمت خودرو سود بانکی خواهد بود و یکی از دلایل گران شدن خودرو این است که خودروساز سرمایه در گردش ندارد و مجبور به دریافت وام از سیستم بانکی است و نرخ بهره بانکی هم ۱۸ یا ۲۰ درصد است که این در واقع سود گزاف بانکی هم روی قیمت خودرو اضافه می شود.

 طاهری اما تاکید می کند: با تمام این اوصاف خودروساز اگر اموال راکد ذخیره شده و فریز شده خود را مانند گاوداری و اموال غیر مرتبط دیگر تبدیل به پول کند و مجبور به گرفتن وام با سود 20 درصدی از بانک نباشد و در آن صورت هزینه هایش کاهش پیدا می کند و سود وام بانکی خود را از جیب مردم درنمی آورد.

این موضوع در حالی رخ می دهد که رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو هم درباره جزییات هزینه های دلاری خودروسازان به مهر گفته است که ۶۵ درصد قیمت خودرو از قیمت دلار تبعیت می‌کند و با شرایط تورمی خودروسازان هیچ چاره‌ای غیر از افزایش قیمت ندارند زیرا مواد اولیه داخلی خودرو همچون ورق فولاد و … با قیمت دلار به خودروساز فروخته می‌شود و مواد اولیه وارداتی هم مستقیم با قیمت دلار به خودروسازان تحویل داده می‌شود. بنابراین ۶۵ درصد قیمت خودرو مربوط به قیمت دلار است و ۴۵ درصد باقی مانده هم متأثر از تورم است. با این حساب اگر کماکان تورم صعودی باشد قیمت خودرو افزایش خواهد داشت زیرا قیمت نهاده‌های تولید این کالا افزایش می‌یابد.

۲۰ درصد قیمت خودرو مربوط به سود بانکی خودروسازان است

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان هم درباره تاثیر نرخ دلار بر قیمت خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید: می توان گفت تقریبا تمام قیمت خودرو به نرخ ارز وابسته است. زیرا مواد اولیه داخلی که در بورس عرضه می شود مانند فولاد، آلمینیوم مس، مواد پتروشیمی همه بر اساس نرخ دلار محاسبه می شود.

او همچنین ادامه می دهد: بر اساس  قانون مجلس نرخ پایه عرضه این محصولات در بورس ۹۵ درصد نرخ FOB خلیج فارس است و می شود گفت که تقریبا به جز نرخ دستمزد کارگران خودروسازی که حدود ۷ تا ۸ درصد هزینه تمام شده است و به نرخ ارز مرتبط نیست، بقیه مرتبط با قیمت ارز است.

نجفی منش همچنین با اشاره به هزینه بالای خودروسازان و زیان سنگین آنها می گوید: وامی که خودروسازان از بانک ها گرفتند باعث افزایش قیمت خودرو شده است شاید نزدیک به ۲۰ درصد از قیمت خودرو مربوط هزینه های بانکی است اما دولت قیمت خودرو را بسیار پایین در نظر می گیرد و باعث ضرر و زیان خودروساز می شود و در حال حاضر خودروسازان بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

او ادامه می دهد: ما نیازی به حمایت دولت نداریم فقط دولت لطف کند  دست از سر خودروساز بردارد تا بتواند کار خود را انجام دهد. دخالت و حمایت دولت باعث خرابتر شدن اوضاع شده است.

نجفی منش درباره افزایش کیفیت خودرو هم می گوید: یکی از راه های افزایش کیفیت خودرو این است که فشاری  مبنی بر قیمت پایین از دوش خودروساز برداشته شود. در حال حاضر ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون رانت در قیمت خودروهایی که به مردم می فروشند وجود دارد. اگر رانت حذف شود و به کیفیت اضافه شود، مردم هم از خودروسازان راضی می شوند./اقتصاد آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها