سرنوشت پزشکان فراری از کارتخوان چه می‌شود؟

کد خبر: 1130773

با وجود آنکه در قانون، پرداخت مالیات به پزشکان و وکلا تکلیف شده اما متأسفانه برخی از پزشکان با عدم ارائه دستگاه کارتخوان ضمن دور زدن قانون و فرار مالیاتی، بیماران را به مشقت و سختی می اندازند.

 سرنوشت پزشکان فراری از کارتخوان چه می‌شود؟

با وجود آنکه برخی از کشورهای توسعه‌یافته دنیا اقتصاد خود را از طریق مالیات اداره می‌کنند ولی در برخی کشورها از جمله ایران اهمیت موضوع مالیات آنگونه که باید در بین مؤدیان مالیاتی جا نیفتاده است، متاسفانه بسیاری از افراد نمی‌دانند که چرا مالیات می‌دهند و این مالیات صرف چه کاری می‌شود همین مسئله موجب شده تا برخی از مشاغل دست به فرارهای مالیاتی بزنند چراکه مالیات را پول زور می‌دانند که باید به دولت بپردازند.

شاید اگر فرهنگ‌سازی درستی در حوزه مالیات اتفاق می‌افتاد امروز کشور در حوزه سلامت، آموزش و غیره با مشکلات عظیمی رو به رو نبود برای مثال اگر مالیات پزشکان به درستی جمع‌آوری می شد و این مالیات صرف زیرساخت‌های حوزه سلامت می‌شد امروز در استان گلستان با کمبود دو هزار تختخواب روبه رو نبودیم و خدمات به طور شایسته‌تری به مردم ارائه می شد.

در حالی که درآمد حاصل از مالیات صرف امور مختلف می شود و این مسئله به رفاه اجتماعی کمک شایانی می‌کند بسیاری از افراد و فعالان اقتصادی با درآمدهای کلان یا به دلیل عدم آگاهی و یا با وجود آگاهی از فواید آن برای کسب سود بیشتر دست به جیب مردم برده و از حقوق خود سهمی برای مالیات قائل نمی‌شوند و این درآمد جایگزین نفت را نادیده می‌گیرند.

طبیعی است هر کسی به اندازه درآمدی که از امکانات کشورمان به دست می‌آورد باید مالیات بپردازد هرچقدر هم این درآمد بیشتر باشد باید مالیات بیشتری پرداخت کند اما برخی افراد از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند، یکی از مصادیق فرار مالیاتی نیز مربوط به پزشکانی است که با عدم ارائه دستگاه کارتخوان ضمن دور زدن قانون و فرار مالیاتی، بیماران را به مشقت و سختی می اندازند و این مسئله زمینه گله مندی مردم را به وجود آورده است.

با وجود آنکه این دسته از ‌پزشکان با عواید چنین ‌مالیات هایی و با یارانه دولت در بهترین دانشگاه‌های کشور با هزینه‌های پایین تحصیل کردند اما امروز با فرار مالیاتی، سد توسعه آموزش و عدالت اجتماعی شدند.

نبود کارتخوان در مطب‌ها تخلف است

مدیرکل امور مالیاتی استان گلستان در این باره گفت: برخی افراد هنوز وارد سامانه مالیاتی نشدند که این افراد یا نمی خواهند اطلاعات خود را شفاف کنند و یا برخی تصور می کنند برای هر تراکنش مالیات اخذ می شود حال آنکه اینطور نیست و طبق قانون مالیات براساس درآمد و هزینه است، کسانی که تا پایان بهمن‌ماه اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نکنند کارتخوان های آنها از اسفندماه قطع می‌شود، از طرفی از معافیت پایه ماده ۱۰۱ نمی توانند استفاده کنند و در سال بعد نیز نمی توانند اظهارنامه مالیاتی بدهند.

علی اصغر هزارجریبی، پایان بهمن ماه را آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اعلام کرد و افزود: مالیات برخی مشاغل در بند ز تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹ آمده است، همچنین در جزء دو بند ه تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ پرداخت مالیات به پزشکان و وکلا تکلیف شده است و فعالان این بخش ها باید با دستگاه کارتخوان کار کنند و دریافت پول نقد برای آنها ممنوع شده است.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه تکلیف‌های خاصی برای مشاغلی همچون پزشکی و وکالت مشخص شده و درصد زیادی از پزشکان به این تکلیف خود عمل می‌کنند اما عده‌ای انگشت‌شمار در استفاده از دستگاه کارتخوان امتناع می‌کنند و معتقدند در تعیین مالیات عدالت رعایت نمی‌شود حال آنکه اگر داده‌ها و اطلاعات افراد در سامانه مالیاتی کشور ثبت شود چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شود و دیگر مامور مالیاتی برای کسی مالیات تعیین‌ نمی‌کند، کسی که شفاف است و خللی در کارش وجود ندارد دستگاه کارتخوان را نصب می‌کند و مالیات براساس درآمد و هزینه اخذ می شود البته تمامی درآمدها و هزینه های مطب از دریافتی مالیات کم می شود و علاوه بر آن از ۳۶ میلیون تومان معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه طبق گزارش ها در مطب برخی پزشکان می گویند کارتخوان آنها کار نمی کند و یا هزینه تعدادی از افراد را از کارتخوان دریافت می کنند که این اقدام تخلف است، ما به عنوان دستگاه مالیاتی فقط وصول کننده مالیات و جرائم هستیم و ناظر اصلی سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم‌پزشکی هستند و اگر براساس گزارش های مردمی و دستگاه های نظارتی تخلف پزشکان به اطلاع ما برسد و شواهد و اسناد معتبری داشته باشیم به استناد ۲۷۴ قانون می توانیم به مرجع قضایی شکایت کنیم.

درآمد حاصل از مالیات درون استان هزینه می‌شود

هزارجریبی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند با سامانه ۱۵۲۶ تماس حاصل کنند تا پیگیری های لازم را انجام دهیم، البته ما نیز کارگروه ویژه ای را در امور مالیاتی تشکیل دادیم و اعضای کارگروه به صورت نامحسوس از مطب ها و دفاتر وکلا سرکشی می کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر تاکید ما بر روی عدالت مالیاتی است و بهترین راه نصب دستگاه کارتخوان است تا براساس سود و زیان مالیات را بپردازند، بیان کرد: درآمد حاصل از مالیات درون استان گلستان هزینه می شود و انجام تمامی اقدامات عمرانی و پرداخت حقوق کارکنان و غیره از محل درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان گلستان نیز در این باره گفت: کارتخوان ها یک بحث قانونی است و از زمانی که استفاده از کارتخوان در مطب ها تاکید شده اکثر پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند و تنها تعداد معدودی از آنها دستگاه کارتخوان ندارند که سازمان امور مالیاتی باید تخلفات این عده از پزشکان را به مراجع قانونی گزارش کند تا با آنها برخورد شود.

جعفر طبرسا، نبود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان را خلاف قوانین و مقررات دانست و ادامه داد: ما به هیچ عنوان چنین کاری را تایید نمی کنیم و اداره دارایی از وجود یا نبود کارتخوان در مطب پزشکان مطلع است و باید کسانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کنند به مراجع قانونی معرفی شده و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

نظام پزشکی گلستان برای نظارت بر مطب‌ها پرسنل کافی ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظام پزشکی در قبال این مسئله وظیفه نظارتی ندارد تصریح کرد: کل نظام پزشکی گرگان تنها دو نفر پرسنل دارد و و این مسئله ممکن نیست که بخواهیم وجود کارت خوان در تک تک مطب‌ها را بررسی و نظارت کنیم، البته در صورتیکه گزارشهای مردمی به دست ما برسد به صورت شفاهی و یا کتبی به وی تذکر می دهیم و برابر قانون با پزشک مربوطه برخورد خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: همه پزشکان از قوانین مربوط به کارتخوان کاملا مطلع هستند و اطلاع رسانی به اندازه کافی انجام شده است و کسی که از کارتخوان استفاده نمی کند مرتکب تخلف شده و اگر اداره دارایی اسامی این پزشکان را در اختیار ما قرار دهد ما با آنها برخورد خواهیم کرد.

طبرسا درباره دریافت پول های خارج از عرف توسط برخی از پزشکان، گفت: در کمیسیون ماده ۱۱  تخلفات مربوط به پزشکان بررسی می شود و گاهی اوقات مجازات سنگینی برای برخی از تخلفات اعمال شده است.

محمد مهدی زرگران، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این باره گفت: متولی صدور مجوز، نظارت و بازبینی برخی از مراکز اعم از آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، درمانگاه ها، فیزیوتراپی ها و بینایی سنجی ها معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است که بیش از ۹۹ درصد این مراکز از کارتخوان استفاده می کنند اما صدور مجوز مطب ها برعهده سازمان نظام پزشکی است و نظارت بر مطب ها عمدتا بر عهده این سازمان است، گرچه تیم های نظارتی ما به مطب ها هم سرکشی می کنند در کمیسیون ماده ۱۱ نیز تخلفات را بررسی می کنیم، همچنین سامانه ۱۹۰‌ نیز برای اعلام تخلفات مختلف در اختیار مردم قرار داده شد.

به گزارش ایسنا، به طور قطع پزشکان نیز همانند بسیاری از مؤدیان مالیاتی از پرداخت مالیات معاف نیستند اما با این وجود تلاش می کنند از روزنه های خلأهای قانونی از بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

به نظر می‌رسد مجازات‌ها برای پزشکان فراری از مالیات بازدارنده نیست و دستگاه‌های مسئول آنطور که باید به وظیفه خود عمل نمی کنند، قطعاً تنها راه باز شدن این کلاف پیچیده رفع خلأهای قانونی و اقدام عاجل مدیران مالیاتی و دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مسئولان باید توجه داشته باشند که دریافت مالیات نباید صرفاً منحصر به کارمندان و صاحبان صنوف در بازار باشد بلکه همه افراد با درآمد کلان، بدهکاران و افراد صاحب نفوذ نیز باید به این وظیفه قانونی خود عمل کنند چراکه برای جاری شدن عدالت آحاد مختلف جامعه باید در برابر قانون یکسان باشند./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها