صاحبان سهام عدالت پولدار شدند/زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان

کد خبر: 1131980

همزمان با انتقال قهری سهام عدالت به وراث سود سال مالی ۹۸ و ۹۹ هم یه صورت یک جا به حساب ورثه واریز خواهد شد.

صاحبان سهام عدالت پولدار شدند/زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان

بیش از یک سال و نه ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما انتقال سهام متوفیان همچنان بلاتکلیف باقی مانده است؛ موضوعی که با توجه به نزدیک شدن به زمان پرداخت سود سهام عدالت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و سهامداران عدالت منتظر مشخص شدن تکلیف سود خود هستند.

در ۴ بهمن ۹۹ شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با انتشار اطلاعیه‌ای در ابتدا اعلام کرد که زیر ساخت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی، در حال آماده سازی است و به محض عملیاتی شدن سامانه‌های مربوط فرآیند‌های آن به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

بعد از این خبر، اطلاعاتی از این سامانه داده نشد تا این که در ۲۳ تیر حسین قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی گفت: برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان از جهت میزان سهام عدالت و از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند، مشخص شود که امیدوارم این موضوع تا آخر سال عملیاتی شود.

البته که لازم است برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اقداماتی را جهت شناسایی افراد متوفی و وراث آن‌ها انجام دهند تا فرایند انتقال سهام عدالت این افراد تسهیل و تسریع شود.

یک سال در انتظار راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث

از آخرین گفته‌ها در رابطه با سامانه انتقال سهام عدالت به وراث بیش از ۷ ماه می‌گذرد تا این که روز گذشته مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با این سامانه مواردی را مطرح کرد.

محمد باغستانی مرکزی گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با هماهنگی سایر دستگاه‌ها ذی ربط در حال آماده‌سازی سامانه‌ای است که این انتقال قهری به وراث صورت بگیرد و همزمان با انتقال قهری سهام عدالت به وراث سود سال مالی ۹۸ و ۹۹ هم یه صورت یک جا به حساب ورثه واریز خواهد شد.

به گفته او همچنین از سال ۹۵ اقدام به پرداخت سود به سهامداران عدالت شده که سود سال‌های قبل از ۹۸ متوفیان، در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است. با انتقال قهری سهام عدالت به ورثه، این امکان برای پرداخت سود سنوات گذشته وراث برای سازمان خصوصی‌سازی هم فراهم خواهد شد.

وراث هم چنان محروم از دریافت سود!

حسین بوجار یکی از اعضای شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از آزادسازی سهام عدالت، سهام فوت شدگان که تا کنون به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده اند (البته اطلاعات دقیق آن در دست سپرده گذاری مرکزی است) انتقال آن به وراث بلاتکلیف باقی‌مانده است و تنها خبر از در حال آماده سازی داده می‌شود. از سپرده گذاری این انتظار می‌رود  به عنوان مرجع فرایند آماده سازی را  هر چه زودتر انجام  دهد تا تکلیف وراث مشخص شود. متاسفانه با توجه به این که در این زمینه اقدامی صورت نگرفته وراث هم چنان از سود خود  بی نصیب هستند اما خیالشان برای حفظ سود خود آسوده باشد.

بنابر مصاحبه اخیر مدیر عامل سپرده گذاری سامانه انتقال ورات در حال آماده سازی است، اما همان طور که مشخص است وعده این آماده سازی از سال ۱۳۹۹ به سهام داران داده شده و مشخص نیست این روند آماده سازی تا چه زمان قرار است ادامه پیدا کند موضوعی که با توجه به دخیل بودن نفع بیش از ۳ میلیون نفر باید در اولویت قرار گیرد، اما تنها در این زمینه وعده داده می‌شود.

وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها