یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه نقدی | کارت اعتباری معیشتی

زمان واریز یارانه جدید اعلام شد | یارانه جدید دولت رئیسی برگشت

کد خبر: 1134079

« توجه به معیشت مردم»؛ کلیدواژه‌ای است که مجلس یازدهم همواره بر آن تاکید دارد. اهمیت این موضوع به قدری است که بهارستانی‌ها در جریان بررسی مهم‌ترین سند مالی کشور برای دولت قید گذاشتند که چناچه به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را تامین کند تا قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.

زمان واریز یارانه جدید اعلام شد | یارانه جدید دولت رئیسی برگشت

21 آذر ماه بود که رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1401 را تقدیم مجلس کرد، سندی که تاثیر مستقیم بر مولفه‌های اقتصادی کشور خواهد داشت. همزمان با رسانه‌ای شدن سند دخل و خرج دولت در سال 1401، مشخص شد که دولت حذف ارز ترجیحی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در دستورکار قرار داده است.

این امکان وجود دارد که حذف ارز ترجیحی بر قیمت کالاهای اساسی و دارو اثرگذار بوده و موجب تحمیل بار مضاعف به مردم می‌شود اما نگاهی هرچند گذرا بر تجربه سال‌های گذشته به وضوح حکایت بر آن دارد که بخشی از ارز ترجیحی تخصیص یافته نصیب سوداگران شده و  مصرف کنندگان اصلی از این منابع بی‌بهره ماندند این دغدغه‌ها موجب شد که نمایندگان مردم برای جلوگیری از آسیب به معیشت مردم و هدر رفت منابع ارزی در سال آینده تدبیر اتخاذ کنند.

با این حساب راهی نماند به جز اینکه مجلس به دولت اجازه دهد که در سال آینده حدود 180 هزار میلیارد تومان از محل تبصره 14 مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی را برای تامین کالاهای اساسی و دارو استفاده کند.

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش هزینه‌های خانوار در سال آینده، در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره مصوبه امروز بهارستان توضیح دادند.

قید مجلس برای دولت درباره ارز ترجیحی؛ افزایش احتمالی هزینه‌های خانوار باید جبران شود

شمس‌الدین حسینی درباره سرنوشت ارز ترجیحی، می‌گوید مجلس در مصوبه امروز  برای دولت قید گذاشت که چنانچه دولت به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را از محل مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی تامین کند از سوی دیگر در این مصوبه تاکید شد که از ظرفیت بیمه نیز برای هزینه‌های دارویی استفاده شود در واقع مجلس قید گذاشت که بخشی از این منابع حاصل از اصلاح ارز ترجیحی باید صرف جبران هزینه خانوار شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌افزاید در پی دغدغه مجلس درباره معیشت و هزینه خانوار پس از حذف ارز ترجیحی در این مصوبه، مقرر شد که ضمن اینکه دولت مجاز به اصلاح نظام ارزی است اما باید منابع لازم برای جبران افزایش احتمالی هزینه‌های خانوار و هزینه‌های سلامت در نظر گرفته شود.

معیشت مردم نباید از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییر کند   

همچنین طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مصوبه امروز مجلس درباره ارز ترجیحی را بهترین سیاست‌گذاری در خصوص ارز ترجیحی دانسته و می‌گوید در این مصوبه موضوع حذف ارز 4200 تومانی مطرح نیست و فقط نوع و نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی تغییر می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس معتقد است در سال‌های گذشته ارز ترجیحی به واردات و واردکننده تخصیص داده می‌شد که براساس مصوبه امروز مجلس، دولت در سال آینده مجاز است که به صورت پرداخت‌های جبرانی یا کالابرگ الکترونیکی یا سایر راهکارها موضوع ارز ترجیحی را به گونه‌ای جبران کند که معیشت مردم از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور 1400 تغییری نکند و قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.

ارز ترجیحی حذف نشده است

زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 نیز درباره این موضوع می‌گوید مجلس مصوبه‌ای درباره حذف ارز ترجیحی ندارد و این ارز حذف نشده است، بلکه بر اساس مصوبه امروز صبح مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 می‌افزاید اگر  دولت  بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند بر اساس مصوبه مجلس،  موظف  است مابه التفاوت آن‌را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد./خانه ملت

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها