یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه نقدی | کارت اعتباری معیشتی

سوپرایز جدید دولت با یارانه 800 هزارتومانی | عیدانه شگفت‌انگیز رئیسی بحساب خانوارها

کد خبر: 1134721

در چهار دهک اول قرار داشته باشد، هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد و حداقل سه فرزند داشته باشند.

سوپرایز جدید دولت با یارانه 800 هزارتومانی | عیدانه شگفت‌انگیز رئیسی بحساب خانوارها

گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود.یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

افزایش مبلغ وام ازدواج، در نظر گرفتن وام فرزندآوری تنها دو تصمیم از این جنس است. علاوه بر این افزایش یارانه سه برابری عده‌ای از مشمولان به اضافه افزایش حقوق سربازان نیز بار مالی جدیدی برای دولت دارد که نگرانی‌های تورم را بیشتر می‌کند.در روز گذشته نمایندگان مجلس دو تصمیم مرتبط با وام‌های بانکی گرفتند.

روز گذشته مجلس مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ را مشخص کرد. بر اساس این مصوبه مبلغ وام ازدواج بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

بر اساس این مصوبه مبلغ وام ازدواج زوجین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. مبلغ وام ازدواج برای مردهای زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۱۵۰ میلیون تومان است.وام ازدواج سایر زوجین، ۱۲۰ میلیون تومان است که در مجموع به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد.این وام به کلیه زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ ازدواج آنها از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ به بعد باشد. یعنی زوج‌هایی که از سال ۹۷ به بعد ازدواج کرده‌اند یا افرادی که سال ۱۴۰۱ ازدواج کنند، مشمول وام ازدواج ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌شوند.

علاوه بر این، مجلس وام فرزندآوری سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد. مصوبه‌ای که بر اساس آن، سال آینده به خانوارهای دارای فرزند وام ۲۰ تا ۱۰۰میلیون تومانی پرداخت می‌شود.براساس مصوبه مجلس، وام فرزندآوری در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و احتمالا کارمزد وام فرزندآوری مانند دیگر وام‌های قرض‌الحسنه حدود ۴ درصد است.

اما دریافت وام فرزندآوری چه شرایطی دارد؟ بر اساس مصوبه مجلس، بانک‌ها موظف هستند اعتبار متقاضی دریافت وام فرزندآوری را بررسی کنند و در صورتی که اعتبار متقاضی تایید شد، بانک باید با اخذ یک سفته یا یک ضامن معتبر، وام فرزندآوری را به متقاضیان پرداخت کند

اما چهار دهک اول چه کسانی هستند که از افزایش سه برابری یارانه بهره‌مند شوند؟ دولت در بهمن ماه که خواست یارانه پرداخت کند، گفت که مشمولان یارانه ۲۲ بهمن مااه چهار دهک اول هستند. تعداد آن نیز حدود ۳۲ میلیون نفر اعلام شد.

بسیاری از کسانی که خود را از اعضای چهار دهک اول می‌دانستند، نسبت به عدم دریافت این یارانه اعتراض کردند. وزارت کار نیز اعتراف کرد که در شناسایی مشمولان خطایی رخ داده است.با این حال به نظر می‌رسد مشمولان افزایش سه برابری یارانه فرزندان نیز همان لیست مشمولان یارانه ۲۲ بهمن ماه باشد و احتمالا کمی این لیست اصلاحات داشته باشد.

در همین حال میزان حقوق سربازان نیز طبق مصوبه‌ای افزایش یافت که جزئیات آن به این شرح است: « در اجرای ماده(۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.»/ گسترش نیوز

شرط واریز یارانه ۳ برابر برای خانوارها

در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده برخی از مهم‌ترین جزئیات آن که برای خانوارها اهمیت بیشتری مشخص شد.

مالیات بر خودرو

خودروهایی که ارزش آن از یک میلیارد تومان بیشتر باشد مشمول پرداخت مالیات می‌‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان

بر اساس مصوبه مجلس حقوق کلیه بازنشستگان در سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما این افزایش ۱۰ درصدی مشروط به این است که حقوق دریافتی بازنشستگان در سال آینده زیر پنج میلیون تومان نباشد.

حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده پنج میلیون تومان است. این حداقل حقوق شامل کلیه بازنشستگان می‌شود. وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای تعیین حداقل حقوق و میزان افزایش آن باید منتظر جلسه شورای عالی کار باشند.

نرخ خرید تضمینی گندم

نمایندگان مجلس دولت را مکلف به خرید تضمینی گندم به میزان ۹۵۰۰ تومان برای هر کیلو کردند.

افزایش یارانه برای برخی از خانوارها

یارانه فرزندان خانوارهایی که بیش از دو فرزند دارند سه برابر می‌شود. این خانوارها باید در چهار دهک اول قرار داشته باشند و هیچ کدام از والدین کارمند دولت نباشند.

حذف یارانه بگیران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.

افزایش حقوق سربازان

حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نود درصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود.

مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی(سربازی) به صورت رایگان معاف می‌شوند.

تخصیص سهام به متولدین در سال ۱۴۰۱

نمایندگان دولت را مکلف کردند که به فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد در استان هایی با نرخ باروری پایین به دنیا می آیند، سهام اختصاص داده شود.

سرنوشت دلار ۴۲۰۰ تومانی

مجلس دلار ۴۲۰۰ تومانی را به صورت مشروط حذف کرد. دولت اگر تصمیم بگیرد که دیگر ارز به نرخ ترجیحی اختصاص ندهد، باید به جای آن کالابرگ الکترونیکی خرید کالاهای اساسی بدهد.

افزایش وام ازدواج

مبلغ وام ازدواج زوجین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. مبلغ وام ازدواج برای مردهای زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۱۵۰ میلیون تومان است.

وام ازدواج سایر زوجین، ۱۲۰ میلیون تومان است که در مجموع به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد./تجارت نیوز

۱۸ میلیون یارانه‌بگیر حذف می‌شوند/ معیارهای حذف یارانه بگیران چیست؟

مهدی طغیانی در گفتگو با برنامه فرامتن شبکه افق سیما افزود: الآن ۷۸ میلیون نفر یارانه هدفمندی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

وی گفت: ممکن است از این تعداد کسانی باشند که واقعاً مستحق دریافت یارانه نیستند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایگاه رفاه ایرانیان، ممکن است با آن مطلوب فاصله داشته باشد، ولی ابزار قابل قبولی است و داده‌هایی در داخل آن است و اعتراض‌ها را بر همین اساس رسیدگی می‌کنند، ولی می‌تواند تکمیل‌تر شود.

 طغیانی افزود: وزارت مربوطه دنبال تکمیل آن است و باید پالایش مجددی این ۶۰ میلیون و ۸۷ میلیون بشوند و حداقل ۱۸ میلیون نفر از یارانه بگیران هدفمندی حذف می‌شوند و کسانی که در نوبت هستند، مستحق می‌باشند یا به اشتباه حذف شده اند؛ در هر دو مورد یا یک مورد حذف شده باشند می‌توانند جایگزین بشوند.

وی در مورد این که متغیرهای این پالایش چیست؟ گفت: داده‌های مختلفی است مثل درآمد، گردش‌های مالی حساب بانکی و وام‌هایی که اشخاص می‌گیرند و خود وزارتخانه موظف به این دهک‌بندی است./ ایلنا

زمان واریز یارانه جدید اعلام شد / یارانه جدید دولت رئیسی برگشت

« توجه به معیشت مردم»؛ کلیدواژه‌ای است که مجلس یازدهم همواره بر آن تاکید دارد. اهمیت این موضوع به قدری است که بهارستانی‌ها در جریان بررسی مهم‌ترین سند مالی کشور برای دولت قید گذاشتند که چناچه به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را تامین کند تا قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.

21 آذر ماه بود که رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1401 را تقدیم مجلس کرد، سندی که تاثیر مستقیم بر مولفه‌های اقتصادی کشور خواهد داشت. همزمان با رسانه‌ای شدن سند دخل و خرج دولت در سال 1401، مشخص شد که دولت حذف ارز ترجیحی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در دستورکار قرار داده است.

این امکان وجود دارد که حذف ارز ترجیحی بر قیمت کالاهای اساسی و دارو اثرگذار بوده و موجب تحمیل بار مضاعف به مردم می‌شود اما نگاهی هرچند گذرا بر تجربه سال‌های گذشته به وضوح حکایت بر آن دارد که بخشی از ارز ترجیحی تخصیص یافته نصیب سوداگران شده و  مصرف کنندگان اصلی از این منابع بی‌بهره ماندند این دغدغه‌ها موجب شد که نمایندگان مردم برای جلوگیری از آسیب به معیشت مردم و هدر رفت منابع ارزی در سال آینده تدبیر اتخاذ کنند.

با این حساب راهی نماند به جز اینکه مجلس به دولت اجازه دهد که در سال آینده حدود 180 هزار میلیارد تومان از محل تبصره 14 مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی را برای تامین کالاهای اساسی و دارو استفاده کند.

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش هزینه‌های خانوار در سال آینده، در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره مصوبه امروز بهارستان توضیح دادند.

قید مجلس برای دولت درباره ارز ترجیحی؛ افزایش احتمالی هزینه‌های خانوار باید جبران شود

شمس‌الدین حسینی درباره سرنوشت ارز ترجیحی، می‌گوید مجلس در مصوبه امروز  برای دولت قید گذاشت که چنانچه دولت به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را از محل مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی تامین کند از سوی دیگر در این مصوبه تاکید شد که از ظرفیت بیمه نیز برای هزینه‌های دارویی استفاده شود در واقع مجلس قید گذاشت که بخشی از این منابع حاصل از اصلاح ارز ترجیحی باید صرف جبران هزینه خانوار شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌افزاید در پی دغدغه مجلس درباره معیشت و هزینه خانوار پس از حذف ارز ترجیحی در این مصوبه، مقرر شد که ضمن اینکه دولت مجاز به اصلاح نظام ارزی است اما باید منابع لازم برای جبران افزایش احتمالی هزینه‌های خانوار و هزینه‌های سلامت در نظر گرفته شود.

معیشت مردم نباید از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییر کند   

همچنین طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مصوبه امروز مجلس درباره ارز ترجیحی را بهترین سیاست‌گذاری در خصوص ارز ترجیحی دانسته و می‌گوید در این مصوبه موضوع حذف ارز 4200 تومانی مطرح نیست و فقط نوع و نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی تغییر می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس معتقد است در سال‌های گذشته ارز ترجیحی به واردات و واردکننده تخصیص داده می‌شد که براساس مصوبه امروز مجلس، دولت در سال آینده مجاز است که به صورت پرداخت‌های جبرانی یا کالابرگ الکترونیکی یا سایر راهکارها موضوع ارز ترجیحی را به گونه‌ای جبران کند که معیشت مردم از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور 1400 تغییری نکند و قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.

ارز ترجیحی حذف نشده است

زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 نیز درباره این موضوع می‌گوید مجلس مصوبه‌ای درباره حذف ارز ترجیحی ندارد و این ارز حذف نشده است، بلکه بر اساس مصوبه امروز صبح مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 می‌افزاید اگر  دولت  بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند بر اساس مصوبه مجلس،  موظف  است مابه التفاوت آن‌را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد./خانه ملت

مشمولان یارانه معیشتی شب عید اعلام شد

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه  یکی از سیاست‌های رفع فقر مطلق، رفع فقر غذایی است و ما تلاش می‌کنیم در کارخانه‌های تولید مواد غذایی به ویژه صنایع شیر ایران پگاه که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد با کاهش قیمت و افزایش کیفیت در مسأله رفع فقر غذایی نقش داشته باشیم گفت:بر اساس دستور رئیس‌جمهور، برای شب عید نیازمندان یک بسته غذایی طراحی شده است که ما تصمیم‌گیر هستیم اما باید سازمان برنامه و بودجه به جمع‌بندی برسد و از سوی مقامات ذی‌ربط اعلام می‌شود.

وی در مورد کم و کیف طراحی بسته غذایی گفت: خبرهایی در راه است اما مقامات ذی‌ربط بعد از تصمیم‌گیری نهایی به زودی اعلام می‌کنند اما در قالب بسته‌های معیشتی غذایی، این بسته‌ها به افراد نیازمند پرداخت می‌شود.

عبدالملکی تأکید کرد:‌ ما در زمینه طراحی سبد غذایی تصمیم‌ساز هستیم اما خود وزارت کار پولی در اختیار ندارد و باید منابع آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مسأله حذف یارانه افراد ثروتمند، گفت: سامانه‌های ما مانند پایگاه جامع رفاه ایرانیان همین الان این امکان‌ را دارد که افراد ثروتمند را شناسایی کنیم و ما دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرده‌ایم که اطلاعات برخط از دارایی‌ افراد را بدهند اما اجرای حذف افراد ثروتمند منوط به تصویب قانون بودجه است که در مجلس در حال بررسی است.ما آمادگی داریم در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کنیم.

عبدالملکی همچنین در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده گفت:‌ جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است و ظرف روزهای آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام و حداقل مزد اعلام می‌شود./تسنیم

۳

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها