وعده وزیر نفت برای ساخت اولین پتروپالایشگاه

کد خبر: 1136156

وزیر نفت با اشاره به آغاز ساخت اولین پتروپالایشگاه کشور در سال آینده گفت: فروش نفت ایران در حیطه اختیارات وزارت نفت است.

وعده وزیر نفت برای ساخت اولین پتروپالایشگاه

«جواد اوجی» امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی در شرکت پالایش نفت بندر عباس در جمع خبرنگاران افزود: پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از محصولاتش نفت کوره است و با توانمندی پژوهشگاه امروز شاهد تکمیل زنجیره نفت کوره هستیم.

وی ادامه داد: دانش فنی زنجیره نفت کوره در کشور توسط پژوهشگاه تکمیل شد و به زودی این پروژه آغاز خواهد شد.

اوجی، با اشاره به اینکه تولید نفت کوره کاهش پیدا می‌کند گفت: سایر محصولات با ارزش افزوده بالا ایجاد خواهد شد. از جمله محصولات جانبی نیز تولید کک اسفنجی است که مورد نیاز صنایع آلومینیوم است.

وزیر نفت افزود: کشور وارد کننده کک است و در آبان سال ۹۷ صادرات کک به ایران تحریم شد اما امروز صاحب دانش فنی این قضایا شدیم و تولید کک اسفنجی  و سوزنی در کشور انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: فرایند پالایشی کشور تغییر کرده و نگاه علاوه بر تامین امنیت انرژی، تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

اوجی ادامه داد: اولین پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را خود صنعت نفت در استان هرمزگان آغاز خواهد کرد.

به گفته وزیر نفت، ظرفیت تولید گاز و نفت با برنامه ریزی‌های انجام شده در بحث توسعه میادین نفتی و گازی ۴.۵ میلیارد یورو قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی به امضا رسید. امروز بعد از ظهر نیز قرارداد دیگری به امضا می‌رسد.

وی گفت: در سال آینده در میادین مشترک و غرب کارون شاهد امضای قراردادهایی هستیم.

اوجی تاکید کرد: با شروع دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه شاهد افزایش صادرات نفت، گاز و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی بوده و در مجموع وصول درآمدها ۲.۵ برابر شده است.

وزیر نفت گفت: عمده فروش نفت و درآمد به صورت ارزی و نقدی بوده است و در سررسید وصول شده و بخش کوچکی نیز تهاتر انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه فروش نفت در حیطه و اختیارات وزارت نفت است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ این ظرفیت  ایجاد شده تا سایر بخش‌های کشور از این ظرفیت استفاده کنند.

اوجی ادامه داد: در صنعت نفت در خصوص پالایشگاه‌هایی که مورد بهره برداری هستند، برنامه کیفی سازی ارزش افزوده محصولات در قالب ۸ پروژه تعریف شده و هر ۲ ماه در وزارت نفت جلساتی داریم و این پروژه‌ها در سال‌های آینده به بهره برداری می رسند.

وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم و وزارت نفت هیچ وقت منتظر مذاکرات نبودیم و با توجه به توانمندی صنعت نفت امروز بالغ بر ۱۶.۵ میلیارد دلار در قالب قرارداد امضا شده است./منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها