اتفاق کم‌نظیر بازار سکه و طلا/حباب سکه رکورد زد

کد خبر: 1136898

نرخ ارز این هفته با وجود افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت اونس جهانی طلا و همچنین افزایش تقاضا برای خرید ارز در داخل، مدیریت شد و نوسان محدودی را تجربه کرد. این درحالیست که افزایش تقاضا برای خرید سکه (به‌ویژه قطعات کوچکتر سکه) حباب سکه را به بالاترین حد خود رساند.

اتفاق کم‌نظیر بازار سکه و طلا/حباب سکه رکورد زد

نرخ ارز این هفته با وجود افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت اونس جهانی طلا و همچنین افزایش تقاضا برای خرید ارز در داخل، مدیریت شد و نوسان محدودی را تجربه کرد. این درحالیست که افزایش تقاضا برای خرید سکه (به‌ویژه قطعات کوچکتر سکه) حباب سکه را به بالاترین حد خود رساند.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت هفته آخر بازار سکه و طلا داخلی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: قیمت اونس جهانی همچنان در محدوده ۴۰-۵۰ دلاری در نوسان است که علت آن فعل و انفعالات سیاسی جهانی است. به‌ویژه جنگ روسیه و اوکراین، تاثیر عمده‌ای بر قیمت نفت وطلای جهانی داشته است. در هفته‌ای که گذشت بطور متوسط قیمت طلا با ۵۰ دلار کاهش همراه شد و در آخرین معاملات به ۱۹۴۲ دلار رسید و امروز (جمعه) نیز در همین محدوده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: آنچه که در هفته پایانی اتفاق افتاد این بود که برخلاف نوسانات به نسبت قابل توجه اونس جهانی، نرخ ارز در داخل نوسانات محدودی و در حد ۳۰۰ تومان داشت؛ اما افزایش تقاضا برای خرید سکه سبب شد که حباب سکه در این هفته به بالاترین سطح قیمتی خود برسد. علت آن، افزایش تقاضا به‌ویژه برای قطعات کوچکتر سکه بود و باعث شد که حباب سکه‌ها به شدت افزایش یابد.

سکه تمام ارزان اما قطعات کوچکتر سکه گران‌تر شدند

وی در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار سال ۱۴۰۰ و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به نسبت ابتدای هفته، به ۱۲ میلیون تومان رسید و هر قطعه سکه تمام طرح جدید در آخرین معاملات ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بفروش رسید که آن نیز نسبت به ابتدای هفته ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت همراه شده است. اما برخلاف آن دو قطعه (سکه تمام طرح قدیم و جدید)، نیم سکه نیز با ۱۷۰ هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات به هفت میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات هفته چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان دادو ستد شد. سکه‌های یک گرمی نیز با ۵۰ هزار تومان افزایش به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: نیم سکه بیش از یک میلیون تومان و ربع سکه و سکه‌های گرمی نیز به همین میزان با افزایش شدید حباب به علت افزایش تقاضایی که برای خرید این سکه‌ها وجود داشت، روبرو شده‌اند؛ حباب سکه تمام طرح جدید با ۱۵۰ هزار تومان افزایش در این هفته به ۳۸۰ هزار تومان در آخرین معاملات خود رسید.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلا آب شده (۱۷ عیار) بطور متوسط پنج میلیون و ۳۱۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت‌گذاری شد که نوسانات معمول خود را در طول هفته داشت اما نسبت به ابتدای هفته تغییراتی نداشت. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز طی هفته‌ای که گذشت، بطور متوسط یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۶۳۳ هزار تومان دادوستد شده‌ است.     

مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، اجازه افزایش قابل توجه را نداد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: افزایش تقاضا سبب شد که بازار رونق خاصی داشته باشد. این هفته بطور کلی هم هفته پرنوسان به سبب افزایش تقاضا بود و از سوی دیگر قیمت طلا از ثبات بیشتر برخودار بود. همچنین در این هفته به سبب افزایش مسافرت‌های خارجی نوروزی، افزایش تقاضا برای خرید ارز وجود داشت و هر دلار آمریکا بطور متوسط ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و از ۲۵ هزار تومان و ۹۵۰ تومان به ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. هرچند که با افزایش تقاضا کمی ارز در بازار کمیاب شد اما مدیریت بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز، سبب شد که نرخ ارز افزایش قابل توجهی نداشته باشد.  

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها