چرخش خریداران هندی از نفت عربستان به روسیه

کد خبر: 1139351

منابع آگاه خبر دادند حداقل دو پالایشگاه هندی به دنبال افزایش قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی، در ماه مه نفت کمتری از این کشور خریداری می کنند و در عوض خرید نفت ارزان روسیه را افزایش می‌دهند.

چرخش خریداران هندی از نفت عربستان به روسیه

 هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، از افزایش قیمتها آسیب دیده و با افزایش بی سابقه قیمت سوخت در بعضی از ایالتهای این کشور روبه‌رو شده است.

در این بین، شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش نفت به همه مناطق شامل آسیا را به رکورد بالایی افزایش داده است. عمده واردات نفت هند از خاورمیانه انجام می شود و عربستان سعودی یکی از دو صادرکننده بزرگ نفت به هند است. هند برای جبران افزایش هزینه واردات نفت، با استناد به منافع ملی، به خرید نفت روسیه روی آورده که با تخفیف چشمگیری نسبت به نفت برنت، عرضه می شود. هند از ۲۴ فوریه که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد، ۱۴ میلیون بشکه معادل دو میلیون تن نفت روسیه را خریداری کرده است در حالی که خریدش از روسیه برای کل سال میلادی گذشته حدود ۱۶ میلیون تن بود. اگرچه خرید نفت روسیه، تنها بخش کوچکی از کل واردات نفت هند است اما برای روسیه که بازارهای اروپایی را از دست داده است، قابل توجه محسوب می شود.

منابع آگاه در دو پالایشگاه هندی حاضر نشدند نامشان را فاش کنند و حجم نفتی که این پالایشگاهها خریداری می کنند را اعلام نکردند.

خودداری پالایشگاه‌های چین از تجارت جدید نفت روسیه

در این بین، گفته می شود پالایشگاه‌های دولتی چین به قراردادهای نفتی فعلی با روسیه پایبند مانده‌اند اما با وجود تخفیف‌های چشمگیر، از بستن قراردادهای جدید خودداری می‌کنند. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: شرکت دولتی سینوپک که بزرگترین پالایشگر آسیاست به همراه شرکتهای CNOOC، پتروچاینا و Sinochem در حاشیه مانده و از خرید محموله‌های نفت روسیه برای بارگیری در ماه مه خودداری می کنند.

به گفته دو منبع آگاه، شرکتهای دولتی چینی تمایلی ندارند به عنوان شرکتهایی شناخته شوند که با خرید حجم بیشتری از نفت روسیه، علنا از مسکو حمایت می کنند. واشنگتن ماه گذشته واردات نفت روسیه را ممنوع اعلام کرد و اتحادیه اروپا شرکتهای روس‌نفت و گازپروم نفت را هدف تحریم قرار داد.

شرکتهای چینی حاضر نشدند در این باره توضیح دهند اما چین و روسیه در سالهای اخیر روابط نزدیکتری پیدا کرده‌اند و در فوریه شراکت بدون محدودیت را اعلام کردند. چین حاضر نشده است اقدام روسیه در اوکراین را محکوم کرده یا آن را تهاجم بداند.

چین مکررا از تحریمهای غربی علیه روسیه انتقاد کرده است اما یک دیپلمات ارشد روز شنبه اظهار کرد: پکن عامدانه تحریمها علیه روسیه را دور نمی‌زند.

چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، با خرید ۱.۶ میلیون بشکه در روز، بزرگترین خریدار نفت روسیه است که نیمی از این واردات از طریق خط لوله و تحت قراردادهای دولت با دولت انجام می شود.

منابع آگاه اظهار کردند: شرکتهای دولتی چین قراردادهای بلندمدت و فعلی را برای خرید نفت روسیه حفظ می‌کنند اما از خرید نفت روسیه در بازار معاملات نقدی فاصله گرفته‌اند.

کاهش واردات نفت روسیه ممکن است باعث شود پالایشگاه‌های بزرگ دولتی به سمت منابع دیگری بروند و به نگرانیهای عرضه جهانی که باعث صعود قیمت نفت برنت به بالاترین رکورد ۱۴ ساله شده است، اضافه کنند. بهای معاملات نفت برنت اواسط مارس تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه صعود کرد اما از آن زمان تحت تاثیر برنامه‌های آمریکا و هم پیمانانش برای برداشت نفت از ذخایر استراتژیک، به پایین ۱۱۰ دلار نزول کرده است.

پیش از بحران اوکراین، روسیه در ۱۵ درصد از واردات نفت چین سهم داشت که نیمی از آن از طریق خطوط لوله شرق سیبری و آتاسو آلاشانکو و باقی از طریق نفتکش‌ها در دریای سیاه، دریای بالتیک و بنادر خاوردور انجام می شد.

بر اساس گزارش رویترز، یونی‌پک که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک و خریدار بزرگ نفت روسیه است، در هفته‌های اخیر به تیمهای جهانی خود نسبت به ریسکهای معاملات نفت روسیه هشدار داده است./ منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها