ریزش ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس

کد خبر: 1140460

شاخص کل بورس امروز با ریزش ۳۳ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم (وزن): ۶۷۴۵ واحد منفی/ ارزش معاملات: ۴۹۲۷ میلیارد تومان

ریزش ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از بخشنامه عوارض وضع شده بر صادرات محصولات معدنی، با ریزش 33 هزار و 522 واحد همراه شد.

بورس اوراق بهادار تهران که در روزهای گذشته از سال جاری روند رو به رشد به خود گرفته بود و امیدهایی در دل سهامداران خرد ایجاد کرده بود، از روز گذشته به خاطر بخشنامه وزارت صنعت مبنی بر اخذ عوارض از صادرات محصولات معدنی، امروز با روند کاملاً رو به ریزش شروع به کار کرد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 33 هزار و 522 واحد، شاخص کل به یک‌میلیون و 445 هزار و 970 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 6 هزار و 745 واحد به رقم 380 هزار و 295 واحد رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 759 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 10 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 483 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 895 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 2.2 درصد افت کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 1.7 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 2.4 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 2.8 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.5 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، شستا، پتروشیمی فارس، توسعه معادن و فلزات، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی پردیس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با افت 259 واحدی به رقم 19 هزار و 930 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 110 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه هم به 339 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 6.1 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 278 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 507 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس به حدود 8.5 هزار میلیارد تومان در روز جاری رسید.

امروز نمادهای فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، فولاد ارفع و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

به گزارش فارس، از مهمترین دلایل ریزش شاخص بورس در روز جاری، بخشنامه دیروز وزارت صنعت برای وضع عوارض بر صادرات محصولات معدنی بود. البته امروز رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر صنعت نوشت: "با در نظرگرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از 3 ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین شود و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی 1400 به هفته پایانی 1400 تغییر و اعمال شود."

همچنین "با توجه به طبقه بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکتهای سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض، به نظر میرسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات نموده‌اند، لذا تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی 1400، موجبات خدشه دار شدن امنیت سرمایه گذاری را فراهم می‌نماید."

مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر وضع  عوارض صادراتی بر روی افزایش قیمت تولیدات صنعتی و اعلام یکباره آن، تبعات منفی زیادی بر روی محیط کسب‌و‌کار و امنیت سرمایه‌گذاری خواهد داشت./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها