ماجرای کارخانه کیان تایر چه بود و چرا تعطیل شد؟

کد خبر: 1140881

فرجام کارخانه لاستیک سازی کیان تایر با حدود 1200 نیرو به دلیل خصوصی سازی اشتباه به تعطیلی کشید

ماجرای کارخانه کیان تایر چه بود و چرا تعطیل شد؟

این روزها در هیاهوی اخبار مختلف سیاسی و اجتماعی و در حالی که تورم و گرانی مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده، شنیدن خبر تعطیلی یک کارخانه آن هم با 1200 کارگر بسیار دردناک است. متاسفانه روز گذشته خبر تعطیلی کارخانه لاستیک سازی کیان تایر به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، در فضای مجازی منتشر شد. اتفاقی که حدود 1200 خانواده را درگیر معضل بیکاری می‌کند اما ماجرای کارخانه کیان تایر چه بود و چرا به این حال و روز افتاد؟

درباره کارخانه کیان تایر

کارخانه کیان تایر در سال 1337 با سرمایه گذاری مشترک ایران و شرکت بی اف گودریج با ظرفیت اسمی 14 هزار تن در سال به عنوان اولین کارخانه تایر سازی خاورمیانه تاسیس شد. این شرکت در سال 1354 تولید تایرهای رادیال نخی را آغاز کرد. در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب، تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران درآمد و با مدیران و کارشناسان ایرانی به فعالیت خود ادامه داد. این شرکت که به عنوان پیش کسوت کارخانه‌های تایرسازی در ایران شناخته می‌شود، در سال 1371 خودش اقدام به ساخت دستگاه‌های تایرسازی کرد. در سال 1374 ظرفیت اسمی این کارخانه به حدود 30 هزار تن در سال (با احتساب محصولات روکش) رسید و در سال 1376 موفق به دریافت یازدهمین جایزه بین‌المللی کیفیت اروپا شد. در سال 1383 با واگذاری شرکت به بخش خصوصی امکان تمدید اعتبار گواهی نامه میسر نشد. در سال 1387 اداره شرکت به دستور هیئت دولت تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت و از همان زمان با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود تا این که بالاخره روز گذشته به تعطیلی کشیده شد.

دلیل تعطیلی چه بود؟

کارخانه لاستیک سازی کیان تایر که به نوعی بزرگ‌ترین تولیدکننده تایرهای معدنی و دامپتراک کشور محسوب می‌شد و تایرهای خودروهای نظامی و با‌اندازه‌های بزرگ و خاص نیز تولید می‌کرد، به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، از چند روز پیش تعطیل و در کارخانه به روی کارگران بسته شده است. به گزارش ایرنا به نقل از یک مقام آگاه، « کارخانه کیان تایر که در منطقه چهاردانگه استان تهران واقع شده، در دهه 80 به بخش خصوصی واگذار شد اما همان زمان هم به نظر می‌آمد که خریدار به طمع اراضی ارزشمند این مجموعه -که در محدوده شهری واقع شده بود- آن را در اختیار گرفته باشد.» این مقام آگاه همچنین در ادامه گفته: «به دلیل بازپرداخت نشدن بدهی تسهیلات بانکی از جمله به بانک سپه و بانک کشاورزی، این کارخانه از مالک خصوصی آن خلع ید شده بود و از چند سال پیش با مدیریت دولتی اداره می‌شد و حتی شنیده شده که مالک خصوصی آن در بازداشت به سر می‌برد.»

چه باید کرد؟

قطعا بیکار شدن 1200 نفر آن هم در این شرایط اقتصادی می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد. متاسفانه خصوصی سازی‌های غیرکارشناسی و همچنین نبود نظارت بعد از خصوصی سازی باعث شده است بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که پیش از این به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، رو به تعطیلی بگذارند. با این حال به نظر می‌رسد دولت با حمایت از این کارخانه باید از تعطیلی یک کارخانه تولیدی با 1200 نیرو و ظرفیت 150 هزار تن لاستیک در سال جلوگیری کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها