یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی اردیبهشت ماه | یارانه جدید | یارانه رمضان

یارانه 200 هزارتومانی رئیسی به سرپرستان خانوار | زمان واریز یارانه نقدی جدید اعلام شد

کد خبر: 1141635

​پس از واگذاری اختیار حذف یا حفظ ارز ۴۲۰۰تومانی به دولت توسط مجلس، حال مسئولان دولتی اعلام می‌کنند هنوز زمان حذف این یارانه مشخص نیست و گفته می‌شود دولت هنوز درباره روش بازتوزیع آن به اجماع نرسیده است.

یارانه 200 هزارتومانی رئیسی به سرپرستان خانوار | زمان واریز یارانه نقدی جدید اعلام شد

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

در شرایطی که دولت هنوز برای حدف ارز ۴۲۰۰تومانی و روش بازتوزیع یارانه آن تصمیمی نگرفته است، یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم حذف این رانت، از بهترین شیوه پرداخت یارانه آن به عموم جامعه گفت.

پس از واگذاری اختیار حذف یا حفظ ارز ۴۲۰۰تومانی به دولت توسط مجلس، حال مسئولان دولتی اعلام می‌کنند هنوز زمان حذف این یارانه مشخص نیست و گفته می‌شود دولت هنوز درباره روش بازتوزیع آن به اجماع نرسیده است.

در همین رابطه، زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی ناکارایی زیادی داشته است؛ هم به تولید داخل آسیب زده، هم موجب رانت و فساد شده و کسری بودجه شدید و تورم زیادی داشته است و هم حساب و کتاب بانک مرکزی را خراب کرده است و در مجموع باید حذف شود و غیر از حذف نمی‌توان کاری کرد و حرفی زد.

وی ادامه داد: کالاهایی که ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کنند و تعدادشان خیلی کم است و با احتساب گندم، ۶ قلم کالا می‌شوند. هرچند به مرور از ۲۱کالایی که در سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کردند تعدادی حذف شده که خب افزایش قیمت خود را تجربه کردند اما این ۶ قلم هم که حذف نشده در صورت حذف، افزایش قیمتی خواهند داشت.

این کارشناس افزود: هر چند این افزایش قیمت، متناسب با ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰تومانی و آزاد نخواهد بود و ۴برابر نمی‌شود؛ زیرا بخشی از کالاهای نهایی این‌ها مثل روغن و مرغ و .. بخش زیادی از افزایش قیمت خود را تجربه کردند و اگر حذف شود افزایش قیمتشان کمتر خواهد بود؛ اما باز هم روی گروه‌های پایین درآمدی اثرگذار خواهد بود و نیاز به حمایت دارند.

به گفته کاویانی، درحال حاضر به واسطه ارز ۴۲۰۰تومانی به گروه‌های بالای درآمدی یارانه داده می‌شود، چون مصرف بیشتری دارند.

این کارشناس ادامه داد: حال که این قصد وجود دارد که این یارانه حذف شود، دولت اگر بخواهد تمام آن را یارانه بدهد اثر تورمی که پیش از این داشته را ایجاد خواهد کرد و ما می‌خواهیم در اثر این حذف بخشی از این کسری بودجه پوشش داده شود تا تورم کنترل شود.

کاویانی افزود: اما آن بخش دیگر به نظر من لازم است در ۲ یا ۳ سطح توزیع شود؛ اول اینکه تمام یارانه‌های نقدی که در حال حاضر پرداخت می‌شود با این یارانه جدید تجمیع شده و در یک نوبت پرداخت شوند و به بخش زیادی از جمعیت حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت کنیم که تمام این یارانه‌ها با هم به حدود ۲۰۰هزارتومان می‌رسد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: البته نباید اینگونه باشد که بگوییم یک میزان مشخص معادل ارز ۴۲۰۰تومانی می‌دهیم؛ باید یک یارانه همگانی باشد که یارانه‌های قبلی هم با آن تجمیع شوند و به ازای هر فرد برای حدود ۶۰میلیون نفر پرداخت شود. اگر دولت بخواهد این کار را بکند حتما باید نقدی باشد زیرا اصلا نمی‌شود از دو سوم جمعیت کشور حمایت کالایی کرد و این کار باعث یک زنجیره گسترده ای می‌شود که دولت خودش توزیع کننده و وارد کننده و تضمین کننده وجود کالاها در فروشگاه‌ها خواهد بود و یک رانتی در شبکه توزیع به وجود خواهد آمد و در نهایت شدیدتر دچار همان دردسرهای ارز ۴۲۰۰تومانی خواهیم شد.

به گفته کاویانی، ما الان با کمبود کالا مواجه نیستیم بلکه مشکل پایین بودن قدرت خرید در مردم است و باید نقدی حمایت شود.

وی در رابطه با اینکه آیا این حمایت کافی خواهد بود؟ گفت: ما یک سری گروه‌های خیلی پایین جامعه داریم که حتی با این سطح از پرداخت نقدی هم می‎دانیم مشکل تامین کالاهای اساسی و حتی سو تغذیه دارند که برای مثال چیزی حدود یک دهک از جامعه یعنی ۸ الی ۱۰میلیون نفر خواهند شد. دولت برای اینکه مطمئن باشد که پولی که پرداخت می‌کند صرف تامین کالاهای اساسی خواهد شد، مازاد بر پرداخت نقدی می‌تواند از این افراد فقط به صورتی که کالاهای اساسی قابل خرید باشد حمایت کند و چون جمعیت این گروه کم است تقاضای بازار را تغییر هم نمی‌دهد.

کاویانی در پایان اشاره کرد: در این زمینه باید سیاست‌هایی اعمال شود که اخیرا وزارت رفاه هم طرح هایی مطرح کرده که منابع زیادی هم نمی‌خواهد مثل حمایت از کودکان سوء تغذیه‌ای یا  کودکان بازمانده از تحصیل که گروه‌های خیلی خاصی معطوف به کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد و برای مثال حداقل ۱۰هزارمیلیاردتومان منابع لازم دارد که در مقایسه با یارانه ارز ۴۲۰۰تومانی قابل توجه نیست و با هزینه کم کارایی بسیاری دارد. /منبع: اقتصاد آنلاین

احتمال پرداخت یارانه جدید رمضانی

در ابتدای هفته آینده یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به حساب یارانه بگیران واریز می‌‎شود، همچنین احتمال واریز یارانه ماه رمضان وجود دارد.

در هفته آینده امسال واریز یک یارانه قطعی است و احتمال واریز یارانه ماه رمضان نیز وجود دارد.

یارانه‌ای که در ابتدای هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، یارانه نقدی است. مبلغ این یارانه از ابتدا تاکنون تغییری نکرده و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است.

قاعدتا باید در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ فروردین ماه صد و سی‌ و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار حدود ۷۸ میلیون نفر واریز شود.

همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه بیست و دومین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

احتمال واریز یارانه ماه رمضان

یارانه دیگری که احتمالا در هفته آینده واریز شود، یارانه مخصوص ماه رمضان است.

پیگیری‌ها از سازمان‌های مرتبط با واریز یارانه‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال قبل، در ماه رمضان امسال نیز یارانه مخصوص این ماه را پرداخت کند.

به نظر می‌رسد جزئیات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزئیات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

بیشترین احتمالات درباره مبلغ یارانه ماه رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است.

در سال گذشته ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی، معادل یک یارانه معیشتی دیگر را به‌عنوان یارانه زمضان دریافت کردند. یعنی خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان گرفتند.

اگر همان یارانه پارسال برای امسال نیز تکرار شود، مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. اما اگر قرار باشد مبلغ یارانه ۱۵۰ هزار تومانی واریز شود، احتمالا تعداد یارانه بگیران کمتر از ۶۰ میلیون نفر تعیین شود./ منبع: تجارت نیوز

یارانه نقدی فروردین ماه افزایش یافت / شرایط ثبت نام کارت‌های اعتباری ویژه رئیسی

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس توضیحات جدیدی درخصوص واریز یارانه نقدی جدید ارائه داد.

در گذشته یارانه گندم به واردکنندگان ارایه می‌شد اما قرار بر این شد که این یارانه پس از این به نانوا داده شود. در بحث دارو هم قرار بر این است که یارانه دارو را شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل خریدی که افراد انجام می‌دهند به داروخانه بپردازد.

قرار است برای نهاده های دامی که در قیمت گوشت اثرگذار هستند یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به ۷ دهک اول اختصاص داده خواهد شد.

جعفر قادری درباره با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرط تهیه کارت‌های اعتباری و اقدامات انجام شده برای تهیه و صدور این کارت‌ها برای ارایه یارانه به مشمولان اظهار داشت: در ابتدا باید تاکید داشته باشم که قرار نیست یارانه دارو و نان حذف شود و یا در خرید افراد در داروخانه یا نانوایی تغییری رخ دهد.

وی افزود: در گذشته یارانه گندم به واردکنندگان ارایه می‌شد اما قرار بر این شد که این یارانه پس از این به نانوا داده شود. در بحث دارو هم قرار بر این است که یارانه دارو را شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل خریدی که افراد انجام می‌دهند به داروخانه بپردازد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه قرار نیست کارت نان داشته باشیم و کارت‌های جداگانه‌ای داده نمی‌شود، ادامه داد: افراد با کارت معمولی حساب بانکی خود خرید را انجام می‌دهند و در این شرایط مشخص است که خرید از چه کسانی انجام می‌شود و با مشخص بودن اطلاعات افراد، امکان قاچاق دارو و آرد و ... وجود نخواهد داشت.

قادری در پاسخ به این سوال که یارانه دارو و نان شامل چه دهک‌هایی می‌شود، به ایلنا اظهار داشت: در بخش اختصاص یارانه نان و دارو تفکیکی بین افراد وجود ندارد و بین فقیر و غنی فرق و تفاوتی ایجاد نشده است. باتوجه به عملکرد نانوایی‌ها و داروخانه‌ها یارانه مورد نظر به آنها پرداخت می‌شود.

وی از پرداخت یارانه گوشت خبر داد و گفت: قرار شده‌ است برای نهادهای دامی که اثرگذار در قیمت گوشت است یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به ۷ دهک اول اختصاص داده خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در واقع یارانه دارو و نان شامل تمام جامعه می‌شود اما یارانه نهادهای دامی فقط شامل دهک‌های اول تا هفتم می‌شود.

قادری تاکید کرد: در این شرایط دیگر نیازی به صدور کارت‌های جدید نیست و افرادی که شامل یارانه نهادهای دامی و در واقع یارانه گوشت می‌شوند، شماره حساب خود را اعلام و ثبت می‌کنند. البته جزییات این مسائل هنوز نهایی نیست و باید نهادهای متولی جزییات را اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اعلام افزایش نرخ یارانه نقدی از سوی دولت گفت: در صورتی که قرار باشد یارانه نهاده‌های دامی (تحت عنوان یارانه گوشت) به طور مستقیم به مردم ارایه و واریز شود، این به معنای افزایش نرخ یارانه است که یارانه دهک‌های اول تا هفتم را افزایش می ‌دهد. منبع: اقتصاد نیوز

یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی چقدر است؟

نماینده مردم خمین در مجلس گفت: جایگزینی طرح حمایت ریالی به جای حمایت ارزی از خردادماه تا پایان ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

علیرضا نظری ظهر امروز در نشست دهیاران و شوراهای شهرستان خمین با اشاره به اقدامات اقتصادی در کشور اظهار داشت: تا پایان سال 1401 حمایت ارزی جایگزین ارز ترجیحی و حمایت ارزی می‌شود که پیش‌بینی برآن است که این جراحی بزرگ اقتصادی از خردادماه و در سه مرحله آغاز و اجرایی شود هرچند ممکن است این اقدام ابتدا سبب شوک به جامعه گردد اما برای انجام این حمایت ریالی نیاز داریم تا بخش‌های مختلف مانند استانداران، فرمانداران و سازمان‌های دخیل مانند صمت و جهادکشاورزی باید افکار عمومی را در خصوص این موضوع اقناع کنند.

وی افزود: براین اساس ارز حمایتی 4200 تومانی از شش قلم کالا حذف خواهد شد و حمایت به مصرف کننده از ابتدای زنجیره انتقال می‌یابد، با این حال بانک مرکزی درخصوص تامین ارز نیمایی، تامین سرمایه در گردش و ملاحظه درباره قدرت خرید مصرف کننده اطمینان داده که این موارد به دقت مورد توجه خواهد بود.

نظری تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس کار اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از اقدامات مهم به نتیجه رسید که باتوجه به این تصمیم، 4 ماه پیش از موعد برداشت محصول کشاورزی باید قیمت آن محصول تعیین شود که مشخص کردن قیمت 11 هزار و 500 تومان برای خرید تضمینی گندم در سال 1401 سبب جلوگیری از قاچاق و استفاده این محصول کشاورزی استراتژیک به‌ عنوان خوراک دام می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: یکی از موارد در دست اقدام مجلس مسئله حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، دامی و باغی است زیرا اختلال و مشکل در تولید این محصولات سبب خسارت به کشور می‌شود بنابراین مجلس با نگاهی دقیق و کارشناسی به دنبال این موضوع است.

نظری بیان کرد: در بودجه سال 1401 اعتبارات خوبی برای محورهای اصلاح شبکه آبرسانی، اینترنت و محورهای مواصلاتی دیده شده که امیدواریم با اختصاص درست و اقدام به موقع شاهد حل مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور و استان و شهرستان باشیم.

نماینده مردم خمین در مجلس با اشاره به ضرورت فعالیت به موقع دهیاران و شوراها گفت: قطعا شناخت جایگاه و وظایف دهیار و شورا عاملی برای فعالیت درست و مطلوب آنها خواهد بود چراکه عوارض عدم این درک و آشنایی درست با مجموعه قوانین و مقررات، منجر به تشکیل پرونده در محاکم قضایی و عزل دهیار و شورای روستا خواهد شد.

وی افزود: اجرای طرح‌های هادی روستایی نباید سبب تعریض بیش از اندازه و تغییر بافت و ساختار مناطق روستایی شود که در این راستا توجه به ساخت مسجد، خانه عالم، کتابخانه و گرامیداشت روزهای ملی و مذهبی در مناطق روستایی باید مورد توجه باشد هرجند دهیاران و شوراها باید از ظرفیت‌های ارزشمند و مهم مردم و گروه‌های مردمی غافل نشوند./تسنیم

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها