بدهی 2.6 هزار میلیاردتومانی دولت روحانی به جایگاه‌داران سی‌ان‌جی

کد خبر: 1141814

دولت قبل بابت طرح هوشمندسازی، بدهی سال‌های ۹۴ و ۹۵ و همچنین پرداخت کارمزد ضوابط ایمنی و فنی مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوبه سال ۹۷، در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به جایگاه‌داران سی‌ان‌جی بدهکار است.

بدهی 2.6 هزار میلیاردتومانی دولت روحانی به جایگاه‌داران سی‌ان‌جی

سیاست تنوع‌بخشی به سبد سوخت سال‌هاست به منظور ارتقای امنیت انرژی از طریق دوری از وابستگی به یک نوع خاص از انرژی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی اجرا می‌شود. از همین رو، کشورها سیاست‌های حمایتی مختلفی را برای جایگزین کردن انرژی‌های جدیدی مثل CNG، LPG، برق، زیست‌سوخت‌ها و... با سوخت‌های پرمصرف از جمله بنزین اجرا می‌کنند. 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت:  دولت قبل بابت طرح هوشمندسازی، بدهی سال‌های ۹۴ و ۹۵ و همچنین پرداخت کارمزد ضوابط ایمنی و فنی مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوبه سال ۹۷، در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به جایگاه‌داران سی‌ان‌جی بدهکار است.
اردشیر دادرس با اشاره به اینکه بیش از 4.5 میلیون خودروی دوگانه‌سوز و ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است، افزود: با توجه به ضریب نفوذ شهری ۹۸ درصد و روستایی ۹۰ درصد شبکه گاز در کشور، می‌توان از این ظرفیت برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی و ارتقای آن کمک گرفت.
وی با تاکید بر اینکه تنها ۴ درصد گاز تولیدی کشور در صنعت سی‌ان‌جی به مصرف می‌رسد، ادامه داد: روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز در صنعت سی‌ان‌جی توزیع می‌شود که اگر کل تولیدات گاز کشور را در نظر بگیریم، معادل ۴ درصد از گاز تولیدی کشور است و این عدد باید به ۱۰ درصد افزایش یابد و بیش از ۲ برابر شود.
دادرس با بیان اینکه جایگاه‌های سی‌ان‌جی اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، گفت: ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است. این در حالی است که مصرف سی‌ان‌جی حدود ۲۵ میلیون متر مکعب در روز برآورد می‌شود که به معنای آن است که تنها از ۵۰ درصد سرمایه کشور در این بخش استفاده می‌کنیم.
به گفته دادرس، در ۲ دهه گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در سی‌ان‌جی انجام شده است.
 
* جلوگیری از واردات ۸ میلیارد دلاری بنزین با توسعه سی‌ان‌جی
وی ادامه داد: اکنون قیمت هر لیتر بنزین بالای ۹۰ سنت است و اگر ۳۶۵ روز سال را در نظر بگیریم، رقم واردات بنزین با حذف سی‌ان‌جی از سبد سوخت کشور معادل ۸ میلیارد دلار در سال خواهد بود. اگر تنها ۱۰ درصد از این میزان برای حمایت از صنعت سی‌ان‌جی در نظر گرفته شود، علاوه بر جلوگیری از واردات بنزین می‌توان سهم سی‌ان‌جی را از ۲۵ میلیون مترمکعب در روز به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش داد.
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور افزود: همچنین با توجه به اینکه جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور حدود ۴ میلیون لیتر گازوئیل نیاز دارد، در این بخش نیز صرفه‌جویی اتفاق خواهد افتاد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها