گرانی سرسام آور مسکن در پایتخت/خرید خانه برای پزشکان هم سخت شد!

کد خبر: 1142549

یک کارشناس مسکن با بیان این ادعا که طبقات بالای جامعه مثل پزشکان و دندانپزشکان هم در خرید مسکن ناتوان شده‌اند گفت: مسکن مثل یک چرخ در حال حرکت است که متقاضیان به آن نمی‌رسند.

گرانی سرسام آور مسکن در پایتخت/خرید خانه برای پزشکان هم سخت شد!

ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مسکن در بازار به مراتب کمتر از هزینه ساخت است. به طور مثال سال گذشته در منطقه ۲۲ پروژه مسکونی وجود داشت که قیمت آن متری ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان تعیین شده بود ولی هم‌اکنون قیمت تمام شده در همان منطقه حدود ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع درمی‌آید که مشتری قدرت خرید ندارد.

وی افزود: درخصوص قیمت تمام شده مسکن باید نرخ هر دلار را ضربدر ۱۰۰۰ کنیم و با توجه به برخی هزینه‌های جانبی مثل صدور پروانه و سایر هزینه‌ها، حاصل را در ۱.۲ ضرب کنیم که قیمت هر متر مربع حدود ۱۲۰۰ دلار می‌شود. بر اساس دلار ۲۸ هزار تومان فعلی می‌توان گفت متوسط قیمت ساخت حدودا متری ۳۳ میلیون تومان خواهد بود که با میانگین ۳۵ میلیون تومان شهر تهران همخوانی دارد.

این کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به افزایش قیمت دلار از حدود ۲۵ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان در ماههای اخیر گفت: ما که خارج از دنیا نیستیم و در کره ماه قرار نداریم. بنابراین قیمت دلار روی همه کالاها از جمله نهاده‌های ساختمانی و مسکن اثر می‌گذارد. قیمت جهانی آهن حدودا کیلویی ۵۵ سنت است؛ حالا بالا برویم و پایین بیاییم این نرخ را باید بپذیریم. در داخل ایران ۵۵ سنت با هزینه‌های انرژی و دستمزد و غیره جمع می‌شود و به حدود ۶۰ سنت می‌رسد. الان میلگرد کیلویی ۱۸ هزار تومان شده و اگر این عدد را بر اساس ۶۰ سنت در نظر بگیریم قیمتش همین حدود است.

میرعمادی تصریح کرد: زمانی که قیمت ساخت بالا می رود ممکن است این افزایش سریعا در بازار مسکن خود را نشان ندهد اما به تدریج اثر می‌گذارد. ابتدا مردم رشد قیمتها را بررسی می‌کنند، بعد عده‌ای که توان کمتری دارند از بازار حذف می‌شوند، عده‌ای خود را آماده خرید می‌کنند و به تدریج تا پایان سال با افزایش توان، مسکن مورد نیاز خود را می‌خرند. در واقع هزینه ها را هضم می کنند و می پذیرند.

وی با بیان اینکه خانه اولی‌ها تقریبا از بازار مسکن حذف شده‌اند گفت: کسانی که مسکن می‌خرند از طریق فروش خانه قبلی است و می‌توان گفت تبدیل به احسن می‌کنند وگرنه خانه اولی‌ها و زوجهای جوان چندان توانایی خرید ندارد. یا باید ملک و سرمایه داشته باشند یا ارثی به آنها برسد که بتوانند مسکن تهیه کنند.

این کارشناس مسکن مدعی شد: تهیه مسکن حتی برای طبقات بالای جامعه هم سخت شده است. دندانپزشکان یا پزشکان از روز اول پول خرید خانه را ندارند و باید پس‌انداز کنند. تا می‌آیند مقداری پول جمع کنند قیمتها دچار جهش می‌شود. در واقع مثل یک چرخی است که جلو می‌رود و خریدار دنبال آن می‌دود. در مواقعی که بازار مسکن چند سال در رکود قرار می‌گیرد فاصله فرد به آن چرخ مثلا یک متر می‌شود، تا می‌آید بخرد فاصله‌اش به حدود ۱۰ متر و سال بعد ۲۰ متر می‌رسد. سپس به تدریج از افق دیدش خارج می‌شود.

میرعمادی، رویه حاکم بر شهرداری را در افزایش قیمت مسکن موثر دانست و گفت: مدیریت شهری معمولا بر اساس بخشنامه عمل می‌کند و اثر اقداماتی مثل رشد قیمت عوارض ساختمانی بر بازار مسکن را نمی‌بیند و امسال نرخ عوارض دو تا سه برابر شده است. در بازه زمانی که مدیریت شهری تغییر کرد پروژه‌ها دو تا سه ماه خوابید و همین مساله ضررهای میلیاردی برای سازندگان داشت. این هزینه‌ها نهایتا به دوش مصرف کننده می‌افتد و نرخها در بازار افزایش پیدا می‌کند.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۳۵ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، اسفندماه سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲ درصد و ۱۶ درصد افزایش دارد. بنابر اعلام بانک مرکزی هم‌چنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۶.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۲۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها