با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ چقدر گران می شود؟/راه حل دولت برای بی مرغ نماندن سفره مردم

کد خبر: 1142736

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی نرخ مرغ گوشتی حداقل ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ چقدر گران می شود؟/راه حل دولت برای بی مرغ نماندن سفره مردم

حبیب اسدالله نژاد در جمع تعدادی از تولید‌کنندگان مرغ گوشتی در ارومیه افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سرمایه در گردش واحدهای مرغداری افزایش می‌یابد و مرغداران توان جبران آن را ندارند بنابراین دولت باید تسهیلات ارزان نرخ در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد تا این مسئله جبران شود.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرخ تمام شده تولید و در نتیجه نرخ مرغ حداقل ۲.۵ برابر افزایش می‌یابد، گفت: این مسئله در بازار بر روی بحث عرضه و تقاضا تأثیر جدی خواهد داشت و میزان مصرف را به شدت کاهش می‌دهد.

اسدالله نژاد افزود: مرغ وارد بازار می‌شود اما خریدار ندارد در چنین شرایطی یا باید این محصول را صادر کنیم و یا اقدام به ذخیره‌سازی آن کنیم که درحال‌حاضر هیچ کدام از این ظرفیت‌ها را نداریم و بستر آن فراهم نیست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: روش بهتر این است که دولت کالا یا بن یا کوپن در اختیار مردم قرار دهد که هم سفره مصرف‌کننده خالی از پروتئین و مرغ نباشد و هم تولید‌کننده ضرر نکند و تولید او به فروش برسد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است دولت این کار را به‌تدریج و به صورت مرحله‌ای انجام دهد، مثلاً در یک مرحله ارز ذرت و در مرحله بعد ارز سویا را حذف کند تا شوک و فشار ناگهانی به تولید و بازار مصرف وارد نشود.

اسدالله نژاد راهکار دیگر را تخصیص مستقیم یارانه به تولید از طریق شناسایی میزان جوجه ریزی و نهاده دامی دریافتی از سامانه بازارگاه عنوان و اظهار امیدواری کرد: مجموعه سیاستگذاری‌ ها رضایت تولید و مصرف را در پی داشته باشد.

منبع: شماره یک

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها