وام | وام آسان | اخبار اقتصادی | وام بانک ملی | وام فوری

خبر مهم بانک مرکزی برای یارانه بگیران | شرایط دریافت وام 200 میلیونی بدون سود و بهره

کد خبر: 1143071

بانک مرکزی در دستورالعمل جدید، سقف وام خود را تا 200 میلیون تومان افزایش و دامنه وثایق را به سهام، خودرو، طلا، سیم کارت و یارانه گسترش داد

خبر مهم بانک مرکزی برای یارانه بگیران | شرایط دریافت وام 200 میلیونی بدون سود و بهره

بانک مرکزی با انتشار دستورالعمل جدید اعطای تسهیلات خرد به شبکه بانکی، سقف این تسهیلات برای هر مشتری در سطح تمامی موسسات اعتباری را 200 میلیون تومان اعلام کرد. این ابلاغیه با انتشار لیست وثایق قابل قبول شامل مواردی از جمله سهام بورسی، خودرو، طلا، سیم کارت دایمی مشتری و حساب یارانه، همراه شده است. همچنین دریافت وثیقه نقدی از مشتری در اعطای تسهیلات خرد در قالب انواع سپرده ها ممنوع است.

به گزارش خراسان، بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (با مقاصد غیر تجاری) را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد که حاکی از تغییرات قابل توجه نسبت به گذشته است.بر این اساس، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل بانک ها مکلف شده اند که تسهیلات خرد را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتباری مشتری پرداخت کنند. این نوع از تسهیلات در قالب های قرارداد فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض الحسنه به مشتریان پرداخت خواهد شد (تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، خرید و جعاله مسکن مشمول احکام و ضوابط خاص خود اعلام شده است)

طبق این دستورالعمل، سقف تسهیلات خرد با افزایش قابل توجهی نسبت به گذشته روبه رو شده، به طوری که حداکثر مجموع اصل تسهیلات ریالی خرد قابل پرداخت به هر مشتری در سطح تمامی موسسات اعتباری 200 میلیون تومان است.در دستورالعمل جدید اعطای تسهیلات خرد، تاکید شده که اعطای تسهیلات خرد به مشتری دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده یا بدهی غیرجاری تا زمان رفع سوءاثر از چک برگشتی و تعیین تکلیف بدهی غیرجاری مطابق ضوابط ابلاغی مربوط ممنوع است. بر این اساس، موسسه اعتباری می تواند با رعایت تکالیف قانونی، متناسب با امتیاز اعتباری مشتری، میزان تسهیلات اعطایی و درجه نقد شوندگی وثایق، حداکثر دو مورد از تضامین به شرح زیر را از تسهیلات گیرنده یا ضامن دریافت کند:

 اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری

 اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه و غیر آن

 سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از جمله سهام عدالت

 واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس

 چک یا سفته توسط ضامن

 اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا

 حساب‌ یارانه اشخاص

 گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن

  ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر  باشد

 در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تأیید شود ممهور به مهر شورای اسلامی روستا

 سیم کارت دایمی ثبت شده تحت مالکیت مشتری

 برای روستاییان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای

 ضمانت صادر شده توسط بنگاه محل اشتغال مشتری، متضمن تضمین دیون تسهیلات‌ گیرنده

 قرارداد لازم‌الاجرا

 سایر تضامین متناسب با امتیاز اعتباری مشتری و تشخیص مؤسسه اعتباری.

بانک مرکزی تاکید کرده که دریافت وثیقه نقدی از مشتری در اعطای تسهیلات خرد در قالب انواع سپرده ها ممنوع است.

این دستورالعمل تصریح دارد که برای مشتریان بدون سابقه و امتیاز اعتباری، موسسه اعتباری می تواند متناسب با سطح درآمد مشتری و توان بازپرداخت اقساط توسط وی، با دریافت حداکثر دو مورد از وثایق ذکر شده برای بار نخست تا سقف 100 میلیون تومان در سطح تمامی موسسات اعتباری تسهیلات خرد اعطا کند.

طبق دستورالعمل مذکور، موسسه اعتباری موظف است، قرارداد اعطای تسهیلات بانکی را الکترونیکی  کند و  نسخه ای از آن را در اختیار مشتری قرار دهد.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها