سهام عدالت | ارزش سهام عدالت | سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

امشب؛ واریز هدیه 575 هزارتومانی رئیسی بحساب سهام‌داران | جیب سهام عدالتی ها پر پول می شود

کد خبر: 1144624

بنابر اعلام معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای افرادی که سود سهام عدالت سال قبل را دریافت نکردند، این سود به طور حتم تا پایان اردیبهشت‌ ماه پرداخت می‌شود.

امشب؛ واریز هدیه 575 هزارتومانی رئیسی بحساب سهام‌داران | جیب سهام عدالتی ها پر پول می شود

 ۲۲ اسفندماه ١۴٠٠، پرداخت ۲۵هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های گذشته به حساب حدود ۴۵ میلیون نفر از دارندگان این سهام به پایان رسید و افرادی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت بودند، ۵٣٢هزار تومان و دارندگان پرتفوی ۵٣٢هزار تومانی، ۵٧۵هزار تومان سود دریافت کردند. با این وجود، برخی از مشمولان سهام عدالت به دلیل وجود موانعی از جمله شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، قادر به دریافت سود نشدند.

به گفته ذبیح‌الله سلمانی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد، در میز خدمت وزارت اقتصاد و دارایی در استان‌ها، افراد زیادی به دلیل پرداخت نشدن سود سهام عدالت مراجعه کردند. مستحضر باشید که سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ پرداخت و مقرر شده است برای دیگر سهامداران نیز، تا عید فطر پرداخت شود. با این حال اگر این موضوع انجام نشد، این سود به طور حتم تا پایان اردیبهشت ‌ماه پرداخت می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهامداران برای اطلاع از مبلغ واریز سود سهام سال مالی منتهی به اسفندماه ١٣٩٩ می‌توانند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

سهامداران عدالت پس از ورود به این درگاه می‌توانند با کلیک بر گزینه تاریخچه سود سهام عدالت، مبلغ سود سهام خود را برای سال‌های ١٣٩٨ و ١٣٩٩ مشاهده کنند.

اما دارندگان سهام عدالتی که سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با اصلاح شماره شبای خود، در مرحله بعدی سود سنوات قبل خود را یکجا دریافت کنند.

افراد برای ویرایش شماره شبای خود می‌توانند به سامانه سهام عدالت مراجعه و گزینه ویرایش را کلیک کنند. در این قسمت، گزینه ویرایش شماره حساب بانکی، ویرایش شماره موبایل و اطلاعات شخصی وجود دارد که افراد می‌توانند گزینه ویرایش شماره حساب را انتخاب و بعد از تغییر گزینه، تایید نهایی را کلیک کنند.

پس از این فرآیند، یک پیامک تایید برای فرد ارسال می‌شود. از سوی دیگر در سامانه سجام و در بخش سمت راست نیز، گزینه ویراش اطلاعات وجود دارد که سهامداران می‌توانند اطلاعات خود را در آن قسمت ویرایش کنند.

سهام عدالت به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، مشمولان سهام عدالت در ۲۰ گروه شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد، بهزیستی می‌شدند. در حال حاضر نیز باید استعلام صورت گیرد، اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.

پورابراهیمی نیز با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، گفت: این افراد، بخشی از جاماندگان هستند و بر اساس قانون باید سهام به آن‌ها واگذار شود که این سهام با تخفیف به آنها واگذار خواهد شد. نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰هزار از افراد تحت پوشش بهزیستی نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت هستند.

افرادی که برای دریافت سهام در اولویت قرار می‌گیرند، حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی، افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، اما بر اساس قانون و اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی آنها را تعریف می‌کند، با روش علمی شناسایی خواهند شد./اقتصاد آنلاین

زمان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان اعلام شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که منابع سهام عدالت جاماندگان در بودجه آمده است گفت: پیش بینی ما این است که حداکثر تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد از طرف دولت باید آیین نامه مشخصی برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تصویب شود.

واریز سود بحساب وراث سهام عدالت

محمدرضا پورابراهیمی در مصاحبه با رادیو با تشریح آخرین اخبار سهام عدالت افزود: پیشنهاد تصویب اعطای سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شد و به صحن علنی آمد، اما به دلیل عدم توافق با دولت قبل و عدم پذیرش آن، نهایی نشد.

پورابراهیمی بااشاره به اینکه موضوع سهام عدالت در چارچوب قانون بودجه 1401 و به عنوان یکی از بند‌های بودجه تصویب شد افزود: دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند و اولویت‌های مربوط به این بخش را به شکلی مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 4 میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق دریافت سهام عدالت، اما فاقد سهام عدالت هستند ضمن آنکه به این جمع، رزمندگان معسر نیز اضافه می‌شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به آن اضافه می‌شوند حدود چند میلیون نفر برآورد شده است که حدود این عدد و رقم‌ها (4 میلیون نفر) می‌شود و مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده آن هم محاسبه کردیم که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه مجلس و قانونی که مجلس تصویب کرده در لایحه بودجه 1401 دولت مکلف شد فراخوانی را با مسئولیت وزارت اقتصاد اعلام کند.

وی افزود: وزارت اقتصاد در حال اتخاذ تمهیدات لازم در این بخش است که با همین اولویت‌ها بتواند این کار را به شکلی عملیاتی کند و پیش بینی ما این است که تا حداکثر تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد از طرف دولت باید آیین نامه مشخصی برای این مصوبه لحاظ شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: ما هم پیگیری و نظارت خواهیم کرد که هرچه سریع‌تر به کسانی که در کشور واجد دریافت سهام عدالت بودند و سهام دریافت نکردند، امسال سهام دریافت کنند.

وی درخصوص بحث وراث و نحوه تعیین تکلیف ورثه در سهام عدالت برای متوفیان هم گفت: طبق قانون براساس مالکیتی که اتفاق می‌افتد هر کسی فوت شود مالکیتش به ورثه اش می‌رسد و در سهام هم همین است.

پور ابراهیمی گفت: در سال‌های گذشته با عدم ایفای قانونی و مشکلاتی که در سازمان بورس وجود داشت یک وقفه‌ای ایجاد شده بود و این کار انجام نشده بود، اما طبق آخرین اطلاعاتی که دارم سازمان بورس اعلام کرده این کار را با اتخاذ یک نرم افزار و تصمیماتی در این خصوص که بخشی از آن موضوعات نرم افزاری و زیرساختی بوده حل کرده و امکان انتقال سهام متوفی به وراث وجود دارد؛ بنابراین این کار باید انجام شود.

وی درباره تعداد و سبد شرکت‌های موجود در سهام عدالت و تغییرات احتمالی گفت: تغییرات اتفاق خواهد افتاد، چون مجموعه‌ای که واگذاری در آن صورت گرفته که نزدیک پنجاه و خرده‌ای شرکت بودند، الان تقریبا آن شرکت‌ها و مجموعه متفاوت شده اند لذا بخش‌هایی از سهام جاماندگان از آن مجموعه خواهد بود و بخش‌های دیگر از مجموعه دیگر.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما سرفصل‌ها را احصاء کردیم، ترکیب سهام‌های قابل واگذاری دولت متفاوت است و ارزش متفاوت هم می‌تواند داشته باشد، اما نحوه واگذاری توسط دولت مشخص می‌شود و باید شرایطی باشد برای جاماندگان در نظر گرفت که بیشترین میزان سبدی که امکان اختصاص دارد، در نظر گرفته شود.

خبر خوش برای صاحبان سهام عدالت

بر اساس اعلام سازمان بورس قرار است ظرف یکی دو روز آینده سودهای رسوب شده سهامداران پرداخت شود. به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند میزان اعتماد و گردش نقدینگی در بازار را افزایش دهد. اما سود رسوبی به کدام سهامداران می‌رسد؟

در چند سال اخیر بحث پرداخت سود مجامع به یک معضل برای سهامداران تبدیل شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. در این مدت، برخی از شرکت‌ها زیر بار پرداخت سود از طریق سامانه سجام نرفته و پرداخت سود را به ارسال اطلاعات و یا مراجعه حضوری سهامداران به بانک‌ها منوط کرده‌اند.

بر همین اساس سازمان بورس در ماه‌های اخیر شرکت‌ها را به پرداخت سود مجامع از طریق سامانه سجام ملزم کرد. حالا با نزدیک شدن به عید سعید فطر، قرار است سودهای رسوب شده سهامداران به حساب آنها واریز شود.

اما آیا سود سهام عدالت هم همزمان با سودهای رسوب‌شده پرداخت می‌شود؟ پرداخت سودهای رسوب شده ربطی به سود سهام عدالت ندارد و احتمالا تا چند ماه دیگر سود سهام عدالت پرداخت شود. بر این اساس در این دوره سودی برای دارندگان سهام عدالت واریز نمی‌شود.

سود‌های رسوب شده بورسی‌ها پرداخت می‌شود

در اطلاعیه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: به منظور تسهیل امور سهامداری و در جهت رعایت کامل قوانین و مقررات از جمله ماده ۲۴۰ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، این سازمان در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف سودهای سنوات قبل سهامداران اقدام کرده است.

بر اساس اطلاعیه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق شرکت‌ها و استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران را از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه امسال مقارن با عید سعید فطر مقرر فراهم کند.

این مبلغ شامل تمامی سودهای مربوط به مجامع شرکت‌هایی است که سهامداران در آنها شرکت کرده، اما بنا به هر دلیلی موفق به دریافت آن نشده‌اند. بر این اساس، سهامداران باید منتظر دریافت سودهای رسوب شده خود باشند./تجارت نیوز

چه خبر از آزاد سازی سهام عدالت

شیوه آزاد سازی سهام عدالت از همان ابتدا مورد انتقاد بود یک جمعیت ۵۰ میلیون نفری درگیر بازار سرمایه شدند که عمده این مردم حتی یک سهم نیز خرید و فروش نکرده بودند.

روز گذشته سازمان خصوصی سازی طی اطلاعیه اعلام کرد اخیرا برخی از افراد سودجو از روش‌های مختلف مانند پیامک تحت عنوان ثبت نام سهام عدالت اقدام به اخذ وجه از متقاضیان کرده اند. بنابر این اعلام می‌شود همه این فراخوان‌ها جعلی و کلاهبرداری است.

این اطلاعیه در راستای خبری است که یکی از رسانه‌ها به نقل از آقای محمدرضا ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان در خرداد باز می‌گردد.

چندی سالی است که گاهی خبری به این شکل منتشر می‌شود و مردم را علاوه بر انتظار سرگردان هم می‌کند. در رابطه با ثبت نام جاماندگان سهام عدالت اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی مطرح کرد.

تعیین هر نوع تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت را تکذیب می‌کنم و اصلا تاریخ قطعی برای ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد.

به گفته او آن چه که در رابطه با تاریخ خرداد توسط مسئولان امر اعلام شده زمان احتمالی برای تشکیل جلسات مرتبط با تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

یعنی پیش بینی شده که در خرداد ترتیبات مورد نیاز شامل سهام قابل تخصیص، میزان آن، نحوه اجرای طرح، اولویت بندی مشمولان، تعیین تکلیف شود و خرداد تازه آغاز این فرآیند است.

آزاد سازی سهام عدالتی که حالا امروز به دو سالگی آزادسازی خود می‌رسد در ۹ اردیبهشت ۹۹ مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت را اعلام کردند.

در این طلاعیه آمده بود که درپی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوار‌های کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولت‌های مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی سال ۸۵ هرچه سریع‌تر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید.

سهام عدالتی که از زمان آزاد سازی با مشکلات مختلفی همراه بود. در رابطه با آزادسازی س هام عدالت کارشناسان بازار سرمایه مواردی را مطرح کردند.

اولویت اول سهام عدالت حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند

وی گفت: افراد مرحله اول که اولویت اصلی ما هستند حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی ما افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، ولی بر اساس قانونی که قبلاً تنظیم شده و بر اساس اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی شان را تعریف می‌کند که در همان کارگروه تخصصی که قانون تعریف کرده باید با روش علمی شناسایی شوند.

پورابراهیمی افزود: امیدواریم برای یک بار در کشور وزارت رفاه این پایگاه جامعی که ما از آن نام می‌بریم تعیین تکلیف کند، نه تنها برای سهام عدالت، صد‌ها جا اشاره شده به این جا شما می‌خواهید یارانه کسی را وصل یا قطع کنید باید اطلاعاتش را در آنجا ببینید.

وی گفت: این حتماً مبنای تصمیم است، اگر این اطلاعات نباشد، اشتباهی که در سال ۸۵ انجام شد به حدود ۱۰ - ۱۵ میلیون نفر که واجد دریافت سهام عدالت نبودند سهام عدالت داده شد، افرادی که واجد بودند حذف شدند، این می‌شود نبود اطلاعات دقیق در کشور.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این بار نباید این خطا اتفاق بیفتد، این پایگاه جامع حتماً باید مبنای تصمیم باشد، وزارت رفاه باید قطعاً پای کار بیاید.

پورابراهیمی گفت: ما برنامه مان این است، وزارت اقتصاد هم خوب ورود کردند، وزارت رفاه هم همکاری کنند، ما بخش اول شناسایی مان که در دهک‌های تحت پوشش است کاملاً مشخص است، کافی است طی نامه و مکاتبه‌ای از وزارت اقتصاد آمار دقیق، فهرستشان را سازمان حمایتی بدهند.

وی افزود: در کنار این قضیه گروه‌های بعدی است، از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حتماً قابل رسیدگی خواهد بود.

پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود گفت الآن هر کسی که یارانه بگیرد ممکن است به او تعلق بگیرد؟ گفت: نه، می‌تواند تغییراتی کرده باشد، به روزرسانی و کاملاً بر اساس سال ۱۴۰۱ یک ارزیابی انجام شود، البته اطلاعاتی ما از قبل داریم که چقدر کارگران فصلی گرفته اند یا نگرفته اند، چقدر افراد برگه سهام عدالت برای آن‌ها چاپ شده، اما ماهیت واگذاری سهام عدالت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند که سه میلیون نفر افراد خانواده ایثارگران، رزمندگان، جانبازان، خانواده شهدا، هر کسی که در گروه خانواده ایثارگران هستند، آماری که چند روز قبل گرفتیم.

وی افزود: این اطلاعات همه باید بررسی شود، این طور نیست که ما به صرف این که یک گزارشی به ما بدهند که این سه میلیون، تک تکشان باید بررسی شود امکان دارد که مشمول نباشند.

۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها