یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی اردیبهشت ماه | یارانه جدید | یارانه رمضان

زمان دقیق واریز یارانه نقدی اردیبهشت اعلام شد | سورپرایز دولت رئیسی درباره مبلغ یارانه نقدی این ماه

کد خبر: 1145226

یارانه نقدی بیش از ۲۰ میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند.

زمان دقیق واریز یارانه نقدی اردیبهشت اعلام شد | سورپرایز دولت رئیسی درباره مبلغ یارانه نقدی این ماه

یارانه نقدی بیش از ۲۰ میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند.

نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

مبلغ یارانه نقدی اردیبهشت زیاد شد

مطابق گزارش، یارانه جدید، ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. با بررسی‌های صورت‌گرفته در این گزارش، با اجرایی شدن تمام این چهارسناریو نسبت‌های مخارج دهک‌ها و ضریب جینی نسبت به قبل کاهشی خواهند شد؛ اما بیشترین میزان کاهش مربوط به «سناریوی چهارم» است. البته این سناریوها بدون توجه به «روش‌های تامین مالی بودجه» و «بررسی اثرات تورمی» بوده که از دید پژوهشگر نیاز به مطالعات تکمیلی در این زمینه وجود دارد. اگرچه به‌طور اجمالی می‌توان گفت که روش نادرست تامین مالی این یارانه‌ها می‌تواند اثر مثبت آن را خنثی کند.

بازوی پژوهشی سازمان برنامه وبودجه کشور در چهار سناریوی پرداخت یارانه نقدی و تبعات آن را بررسی کرده است. این چهار سناریو عبارتند از: پرداخت یارانه نقدی جدید سرانه و ماهانه ۷۰‌هزار تومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم، پرداخت یارانه نقدی ۷۰‌هزار تومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم، پرداخت یارانه نقدی ۹۰ هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم و پرداخت یارانه نقدی ۱۱۰هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم. بر اساس نتایج این پژوهش هر چهار سناریو سبب کاهش نسبت مخارج خانوارها و ضریب جینی می‌شود، اما درمیان این سناریوها، بیشترین تغییرات کاهشی مربوط به سناریوی چهارم است. به عبارت دیگر، بیشترین میزان سرانه یارانه جدید یعنی ۱۱۰‌هزار تومان برای دهک‌های اول تا پنجم، بیشترین اثر حمایتی را در پی خواهد داشت. البته این گزارش معتقد است درخصوص منابع مورد نظر و اثرات تورمی باید پژوهش بیشتری در نظر گرفته شود./اندیشه معاصر

حذف یارانه نقدی ثروتمندان کلید خورد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت به سیاست‌های ثبات اقتصادی خود که سال گذشته شروع کرده، در ۱۴۰۱ ادامه می‌دهد، گفت: سیاست ثبات اقتصادی یعنی اینکه از سوی دولت خلق پول نشود و تورم مدیریت شود.

مسعود میرکاظمی روز پنجشنبه درباره سیاست دولت در بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت سیاست‌های ثبات اقتصادی در بازار و این که از طرف دولت خلق پول نکند و از این حیث تورم مدیریت شود را در ۱۴۰۱ ادامه خواهد داد.

وی  افزود: حوزه اشتغال و رشد اقتصادی از برنامه های اصلی دولت است که در استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌شود و شاخص‌های کمی و کیفی در نظر گرفته شده است. توافقنامه‌های با استان‌ها و با دستگاه‌ها انجام خواهد شد و تلاش می‌کنیم حرکت جدی در بخش اقتصاد شروع شود.

به گفته معاون رئیس جمهور، دولت در بحث پایه پولی هم بسیار جدی است و آن را به عنوان یک خط قرمز مدنظر دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به رغم اینکه از نظر درآمد هزینه دولت را در وضع خوبی تحویل نگرفتیم و بدهی‌های بالایی داشتیم، اظهار داشت: خوشبختانه این بدهی‌ها تسویه شد و بدون اینکه به استقراض یا افزایش پایه پولی مجبور شویم، سال گذشته را گذراندیم و مجموعاً بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اشتغال داشتیم و علاوه بر آن هزینه‌های مانده در خزانه یعنی تخصیص حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بدون وجود منابع در خزانه تسویه شد. پاداش بازنشستگانی که در نوبت بودند و همچنین هزینه‌های اجتناب ناپذیر پرداخت شد.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: سعی شد با مدیریت بر هزینه‌ها صرفه جویی لازم را داشته باشیم و به سمت توسعه عمرانی برویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره تحقق اظهارات رییس جمهور مبنی بر عدالت در پرداخت‌ها گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف شده بحث عدالت در پرداخت حقوق خصوصاً در بخش رفاهی را سر و سامان بدهد تا بی عدالتی بین دستگاه‌ها از بین برود.

با تنظیم بازتوزیع یارانه‌ها می‌توان فقر مطلق را کنترل کرد

میرکاظمی درباره اینکه چگونه قرار است رفع فقر مطلق که توسط رئیس جمهور مطرح شده پیگیری شود، تصریح کرد: بخشی از آن پرداخت‌هایی است که باید انجام می‌شد مانند پرداخت مازاد بر یارانه‌ها در سه دهک پایین جامعه به مناسبت‌های مختلف دهه فجر ماه رمضان و غیره انجام شد تا کمکی به این خانواده ها باشد.

وی افزود: بحث اصلی تنظیم بازتوزیع یارانه‌هاست که اگر این بازتوزیع به دهک‌های پایین بهتر انجام شود قطعاً ضریب جینی ما اصلاح می‌شود و به تبع آن فقر مطلق را می‌توان تا حدود زیادی کنترل و آن را کم کرد و به سمتی برویم که فقر مطلق نداشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در کشور منابع فراوان وجود دارد اما توزیع نامناسب است، گفت: حجم بالای یارانه انرژی پنهان داریم که افراد مرفه به مراتب بیشتر از افراد کم برخوردار از آن بهره می برند و از این نعمت استفاده می‌کنند و اگر بتوانیم این موارد را سر و سامان دهیم چیزی به نام فقیر نخواهیم داشت.

وی افزود: رفع فقر مطلق  یعنی همه مردم حداقل نیاز معاش را در اختیار داشته باشند و همه از آن برخوردار باشند که الان منابع در یارانه انرژی چه پنهان و چه مشهود ناعادلانه توزیع می شود.

حذف یارانه در بحث ارز ترجیحی نداریم/ توزیع باید عادلانه باشد

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در ارز ترجیحی اگربخواهیم امسال ارز ترجیحی اختصاص یابد حداقل ۲۰ میلیارد دلار پول برای آن باید درنظر گرفته شود که این مابه التفاوت را همه به طور یکسان استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: قرار است پرداخت یارانه مستقیم شود و در بحث ارز ترجیحی حذف یارانه نداریم بلکه این توزیع باید عادلانه باشد و بیشتر به اقشار کم برخوردار پرداخت شود تا با آن بتوان فقر فاصله ضریب جینی را اصلاح و فاصله طبقاتی را کم کرد.

میرکاظمی اظهار داشت: با هر سیاست در پرداخت یارانه ضریب جینی تغییر می‌کند و نسبت به آن حساس است اگر به سه دهک پایین‌تر بیشتر پرداخت شود، ضریب جینی بهتر اصلاح می‌شود.

برنامه جدید دولت برای پرداخت یارانه نقدی/کارت نان در راه است!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت در بودجه امسال حدود 20 میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو درنظر گرفته شده است

 پس از تصمیم دولت به افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، برخی این گمانه را مطرح کردند که این تصمیم، مقدمه‌ای برای حذف ارز ترجیحی یا 4200 تومانی است؛ اما مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به «ایران» گفت که جهت‌گیری این تصمیم ربطی به قیمت نان ندارد و آرد نانوایی‌ها همچنان به قیمت سابق عرضه می‌شود. او در عین حال گفت که دولت برنامه دارد با انجام اصلاحات قیمتی، یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برساند، به جای اینکه مانند شیوه فعلی، به دست واسطه‌ها و دلالان برسد. در ادامه گفت‌و‌گو با او درباره سیاست دولت نسبت به ارز 4200 در سال‌جاری و نحوه اجرای آن را که در حاشیه جلسه روز گذشته دولت انجام شد، می‌خوانید؛

پس از تصمیم دولت برای گرانی آرد صنف و صنعت، برخی آن را مقدمه‌ای برای حذف ارز ترجیحی قلمداد کردند. پاسخ شما چیست

برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است. این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمت‌گذاری‌ای روی کالاهای آن نمی‌شده است.

فرجام ارز 4200 در سال‌جاری چه می‌شود؟

طبق قانون بودجه، اگر بخواهیم طبق سال گذشته حرکت کنیم، باید حدود 20 میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو ارز داشته باشیم. در بودجه امسال 250 هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای این امر درنظر گرفته شده که معادل نیمی از منابع دلاری سال گذشته، یعنی حدود 10 میلیارد دلار است. بنابراین، شما نمی‌توانید با منابع 10میلیارد دلاری، تعهد 20 میلیارد دلاری را انجام دهید پس قاعدتاً باید سیاستی را در پیش گرفت که اولاً با این ارز 10 میلیارد دلار بتوانید مدیریت کنید و در ثانی، آن چیزی که بیشترین نفع را به مردم می‌رساند و عادلانه است را اجرا کنید. این همان واقعیتی است که در برنامه دولت وجود دارد و مطالعات آن نیز در حال انجام است تا حتماً در زمانی که لازم شد اجرایی شود، به مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد. فعلاً برای تغییر در نوع بازپرداخت یارانه‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

در استانی مانند زنجان اعلام شد که مردم می‌توانند با کارت بانکی مخصوص، نان را به قیمت ثابت بخرند و مابه التفاوت آن از سوی دولت پرداخت می‌شود.

آنچه به آن اشاره کردید، تنها یک نمونه است و هدف از آن هم این است که یارانه مستقیماً به مردم و مصرف کننده پرداخت شود و دیگر دست دلالان و واسطه‌ها نرود چون همه مردم می‌دانند که اثربخشی شیوه فعلی این یارانه‌ها چگونه است. بویژه اینکه وقتی یارانه‌ای چندین سال به این صورت تخصیص می‌یابد، فساد آن هم سیستمی می‌شود. بهترین راه این است که اثربخشی یارانه‌ها را خود مردم به‌صورت مستقیم ببینند و یارانه به‌صورت سر راست به خود مردم پرداخت شود. از سوی دیگر، این مسأله باعث خواهد شد تا ظرفیت‌های دیگر کشور هم فعال شده و فضایی برای اشتغال ایجاد شود زیرا ما اکنون فضای زیادی برای صادرات آرد داریم و کشورهای همسایه ما هم نیاز زیادی به آرد دارند که ما در این مورد مازاد ظرفیت داریم. یا درباره گندم، همسایگان شمالی ما گندم دارند که می‌توانیم آن گندم‌ها را در داخل به آرد تبدیل کرده و به همه کشورهای منطقه صادر کنیم، اما چون اکنون این فرایند یارانه‌ای است، قاچاق می‌شود و کشور نمی‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیت‌ها برای کشور فعال خواهد شد.

بنابراین ما در مسأله ارز 4200 تومانی، نه حذف، بلکه شاهد بازتوزیع یارانه‌ها خواهیم بود.

همین طور است. ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم یا به عبارت بهتر، آنها را اثربخش می‌کنیم، یعنی از حالتی که طی آن یارانه‌ها به شبکه‌های غیراثربخش می‌رود و به دست مردم نمی‌رسد، این فرایند را اصلاح می‌کنیم تا یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برسانیم. اما همین‌جا بار دیگر تأکید کنم که درباره نان، تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است./روزنامه ایران

 حذف یارانه نقدی ۴۲۰ هزار تومانی مردم بخاطر ارز 4200 تومانی!

اگر به جای حراج منابع ارزی کشور به نرخ ۴۲۰۰ تومان و هدررفت آن، این منابع در بازار آزاد فروخته می‌شد و در قالب یارانه مستقیم بین اقشار کم‌درآمد و متوسط توزیع می‌شد، به هر نفر مجموعا ۲۰ میلیون تومان رسیده بود.

اگر به جای حراج منابع ارزی کشور به نرخ ۴۲۰۰ تومان و هدررفت آن، این منابع در بازار آزاد فروخته می‌شد و در قالب یارانه مستقیم بین اقشار کم‌درآمد و متوسط توزیع می‌شد، به هر نفر مجموعا ۲۰ میلیون تومان رسیده بود.

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به جیب عده‌ای واردکننده بزرگ و دلالان رفته است.

دولت در ۴ سال گذشته ۷۴.۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده است که اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروخت، ۱۲۱۳ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شد. بنابراین اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالای اساسی، درآمد فروش این منابع ارزی در بازار آزاد را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه پرداخت می‌کرد در این ۴ سال مجموعاً به هر یک از این افراد بیش از ۲۰ میلیون تومان یارانه رسیده بود که یارانه ماهانه هر از آنها در این ۴ سال به هر نفر نزدیک به ۴۲۰ هزار تومان می‌شد.

یعنی به هر نفر از اقشار متوسط و کم‌درآمد در ماه ۴۲۰ هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر ارقام کنونی می‌رسید و یک خانوار ۴ نفره کم‌درآمد حداقل ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه در ۴ سال اخیر (مجموعا ۷۶.۸ میلیون تومان در ۴ سال برای یک خانوار ۴ نفره) علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی (بنزین) دریافت می‌کرد.

 قطعاً با این رقم افزایش یارانه در ۴ سال اخیر می‌شد فقر مطلق در کشور را برای همیشه رفع کرد، اما اشتباه دولت روحانی در اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور شد و هم فاصله طبقاتی را به شدت افزایش داد.

این در حالی است که حراج منابع ارزی کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر که با هدف جلوگیری از افزایش قیمت چند قلم کالای اساسی بود، به هدف خود نرسید و این کالاها با گرانی چند برابری هم مواجه شدند بدون آن که به سفره اقشار کم‌درآمد برسند./ ایرنا

۵

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها