یارانه نان | یارانه نان چیست | یارانه نان چقدر است | یارانه نان کی واریز می شود

یارانه نان به کارت سرپرست خانوار واریز شد | مبلغ یارانه نان اعلام شد

کد خبر: 1145247

عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یارانه نان به کارت سرپرست خانوار واریز شد | مبلغ یارانه نان اعلام شد

یارانه / یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.

پای «نان کارتی» به تهران باز شد. این طرح که از زنجان آغاز شده و به ۱۰ استان دیگر رسیده بود، سرانجام از روز گذشته سر از پایتخت درآورد. حال برخی از این طرح به‌عنوان آغاز سهمیه‌بندی نان یاد می‌کنند. اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نان هم نان کارتی را طرحی مبهم می‌دانند.

در حالی از روز دوشنبه طرح نان کارتی در تهران اجرا شد که هنوز ابعاد و مسائل پیرامون این طرح مشخص نیست. حتی اگر از مردم سؤال کنید که با این طرح چه تغییری در نحوه خرید نان ایجاد می‌شود؟ در نهایت به این پاسخ بسنده می‌کنند که از این پس دیگر نانوایی‌ها پول نقد قبول نمی‌کنند!

 

نبود شفافیت و ضعف در اقناع افکار عمومی، موضوع جدیدی در تصمیمات یک‌شبه دولت نیست. البته دولت هم تمایل چندانی به شنیدن نقطه نظرات و تجربه اصناف درباره تصمیم‌گیری‌ها مهم در سطح ملی نیز ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اجرای مرحله اول طرح نان کارتی در تهران خبر داد. بر اساس اعلام حشمت‌الله عسگری، تاکنون حدود ۶۸۰۰ کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران نصب شده‌اند. این بدان معناست که ۲۲۰۰ نانوایی دیگر باید مجهز به این کارتخوان‌ها شوند.

عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در آمارها آمده است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تن نیاز سالانه صنف و صنعت کشور به آرد و گندم است. ولی در واقع آن مقدار آردی که صنف و صنعت نیاز دارد بیشتر از ۱.۵ میلیون نیست و مابقی آن هرز می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اضافه کرد: سال گذشته دولت گندم را با قیمت هر کیلو۵۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کرد که این گندم با قیمت ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت تحویل داده می‌شد. یعنی دولت ۲۳۰۰ تومان در هرکیلو به صنف و صنعت یارانه می‌داد.

وی تصریح کرد: همین پایین بودن قیمت گندم و آرد باعث شد که برخی کارخانه‌ها بیش از نیازشان آرد تحویل بگیرند و مابقی آرد یا وارد بازار آزاد می شد یا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد. یعنی دولت منابع زیادی را به عنوان یارانه می داد ولی این منابع یا بازار داخلی را دچار تورم می کرد یا از کشور خارج می‌شد.

هاشمی در ادامه گفت: با آزادسازی قیمت گندم و آرد مشخص خواهد شد کدام کارخانه‌ها واقعی و کدام کارخانه‌ها براساس رانت فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه سال آینده دولت به هیچ عنوان گندمی به صنف و صنعت نخواهد داد، اظهار کرد: باید از اول سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ کارخانه‌ها خودشان با کشاورزان قراردادببندند و به سمت کشت قراردادی بروند تا جلوی رانت گرفته شود و کارخانه های واقعی خودشان را نشان دهند.

جزئیات کارت نان

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه گفت: دولت اگر می‌خواهد از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند آرد را به قیمت واقعی به خبازی‌ها  تحویل دهد و  در کنار آن به مصرف کنندگان یارانه بدهد. قبلا یارانه به بخش واسطه داده می شد که به دست مصرف کننده نمی رسید ولی این یارانه می‌تواند در قالب کارت نان مستقیما به دست مصرف کننده برسد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح کارت نان در استان زنجان به صورت پایلوت اجرایی شده است. میزان نان مصرفی هر فرد به طور متوسط در کشور برآورد و مشخص شده است که برای مثال یک خانواده ۴ نفره در ماه چقدر نان مصرف می‌کنند. این کارت به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد و فقط با این کارت امکان خرید نان وجود دارد و در دستگاه‌های کارتخوان مستقر در خبازی‌ها قابل استفاده است. این کارت مانند کارت بنزین هرماه شارژ خواهد شد.

هاشمی در پایان گفت: بعد از مشخص شدن نواقص کار در استان‌ زنجان این طرح در سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد./منبع: ایسنا

 یارانه نان به کارت ویژه واریز می شود

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مورد طرح جدید اختصاص یارانه نان به برخی اقشار مورد نظر گفت: زیرساختی طراحی کردیم که وقتی خریدی انجام می‌شود که مربوط به کالاهای اساسی یارانه‌دار و مدنظر دولت است، در مرکز بانک مرکزی بررسی می‌شود که اگر کالا یارانه‌دار باشد، آیا به فرد خریدار یارانه تعلق می‌گیرد یا نه که اگر یارانه به او تعلق گیرد بخشی از هزینه خرید آن کالای اساسی از حساب شخص برداشت می‌شود و بخشی نیز به عنوان یارانه به آن اختصاص می‌یابد.

وی گفت: هیچ کارت جدید و یا حساب جدیدی برای مردم صادر نمی‌شود و نیازی نیست که مردم کاری انجام دهند، بلکه افرادی که مشمول این یارانه می‌شوند هنگام خرید این یارانه به آنها اختصاص می‌یابد.

معاون بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین در مورد تسویه حسابی که با نانوایی‌ها انجام می‌شود تغییری نخواهیم داشت، به عبارت دیگر تسویه حساب با نانوایی‌ها و پرداختی که باید انجام شود، در همان سیکل و سامانه پایا که به صورت روزانه انجام می‌شود، حساب نانوایی‌ها تسویه خواهد شد و در مواردی که دسترسی سامانه ضعیف باشد هماهنگی لازم با وزارت فناوری اطلاعات و اطلاعات انجام شده است که همه نانوایی‌ها به دستگاه کارتخوان (P.O.S) مجهز شوند و زیرساخت‌ها در این زمینه تقویت می‌شود.

همچنین محمد هادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد نیز گفت: دولت می‌خواهد رانت موجود در زنجیره تامین و توزیع آرد و نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ حذف کند، این کار بدون هیچ تغییری در خرید نان و قیمت نان انجام می‌شود؛ یعنی می‌خواهیم موضوع قاچاق آرد و انحراف در زنجیره تامین آرد و نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ از بین ببریم، درعین حال قیمت کالا یعنی نان برای مردم تغییر پیدا نکند.

وی این اطمینان خاطر را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم داد که حتی دولت می‌خواهد کاری کند که مردم نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزان‌تر نسبت به سال گذشته خریداری کنند. تاکنون چگونه کار می‌کردیم که نان به قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسید، آرد یارانه‌دار در کیسه‌های مخصوصی بین نانوایی‌ها توزیع می‌شد که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به نان می‌کردند و به قیمت ارزان به دست مردم می‌رساندند. البته در این چرخه هزار و یک مفسده و انحراف وجود داشت، حال می‌خواهیم آرد یارانه‌دار را‌‌‌‌‌‌‌‌ بین نانوایی‌ها توزیع کنیم، مکانیسم آن این گونه تعریف شده که آن بخشی از آرد که تبدیل به نان شده و به مردم فروخته می‌شود، یارانه مدنظر به آن اختصاص دهیم و یارانه به مصرف‌کننده برسد.منبع: فارس

کدام استان یارانه نان می‌دهد؟

وزیر اقتصاد در توییتی زمان پرداخت یارانه نان با کد ملی را اعلام کرده و گفته «طرح یارانه نان از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود.» خاندوزی در این توییت تاکید کرده که قیمت نان گران نمی‌شود و به‌ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

توضیحات خاندوزی در خصوص اجرای طرح یارانه نان هم مانند توضیح دیگر مقامات مسئول است؛ توضیحی بسیار کلی و بدون پرداختن به جزئیات. وزیر اقتصاد حتی نام استان‌هایی را که طرح در آن به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، عنوان نکرده است.

خاندوزی گفته زمان اجرای طرح یارانه نان از طرف دولت به آنها سپرده شده و آنها تصمیم گرفته‌اند طرح را از این هفته کلید بزنند. اما مسئول نهاد صنفی نانوایان زنجان گفته طرح در وزارت صمت در حال بررسی است و منتظرند تا جزئیات آن توسط وزارت صمت و استانداری ابلاغ شود.

فروش نان یارانه‌ای از زنجان

اجرای طرح یارانه نان از کدام استان کلید می‌خورد؟ پیش از این اعلام شده بود که اجرای طرح یارانه نان به صورت پایلوت در استان زنجان آغاز می‌شود. حالا وزیر اقتصاد هم اعلام کرده که این طرح این هفته آغاز می‌شود.

بر اساس وعده احسان خاندوزی مردم زنجان از این هفته باید منتظر دریافت یارانه نان و خرید نان با کارت یارانه باشند.

اما اجرای طرح یارانه نان در حالی این هفته از زنجان کلید می‌خورد که مهدی بیات، مسئول نهاد صنفی نانوایان زنجان، گفته جزئیات این طرح را نمی‌داند، پیگیری و هماهنگی اجرای طرح با اداره صنعت، معدن و تجارت است و هنوز از طرف استانداری بخشنامه‌ای درباره پخت نان به نانوایان ابلاغ نشده است.

ماجرای کارت یارانه نان چیست؟

تنها اطلاعاتی که بیات اعلام کرده این است که احتمالا «نان دولتی فقط از طریق دستگاه کارتخوان فروخته می‌شود و دارندگان وجه نقد باید نان را به نرخ آزاد خریداری کنند.

یعنی تنها خرید نان با کارت بانکی مشمول یارانه می‌شود و اگر مردم بخواهند نان را نقدی بخرند، مشمول یارانه نمی‌شود و قیمت آن آزاد محاسبه می‌شود.

نانوایان هم باید بعد از این آرد را با قیمت آزاد بخرند و مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و دولتی را از دولت دریافت کنند. یعنی نانوایان به ازای تراکنش‌های مشتریان در نانوایی، یارانه نان دریافت می‌کنند./تجارت نیوز

جزئیات نحوه خرید نان با کارت‌ بانکی مخصوص!

معاون فناوری‌های بانک مرکزی گفت: زیر ساختی طراحی کرده ایم که افراد مشمول یارانه، با کارت کشیدن در خرید کالا‌های اساسی مانند نان با سیستمی هوشمند در همان زمان خرید یارانه خود را دریافت کنند.

مهران محرمیان معاون فناوری های وزارت بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

یارانه آرد چگونه به نانوا پرداخت می شود؟

محرمیان: با توجه به شمولیت خوبی که شبکه پرداخت دارد، مردم برای خرید های خرد و کلان از شبکه بانکی استفاده می کنند. ما زیرساختی را با همکارانمان در بانک مرکزی با همکاری وزارتخانه ها مختلف طراحی کرده ایم، به این ترتیب که وقتی خریدی انجام می‌شود با حالت عادی تفاوتی حاصل نمی‌شود.

اگر خریدی ایجاد شود که بر کالاهای اساسی یارانه به آنها تعلق می گیرد، در مرکز چک می‌شود که آیا آن شخص یارانه دارد یا خیر و طبیعتاً یک بخشی از هزینه از حساب شخصی کسر می‌شود و بخشی هم از حساب یارانه که برای این کار اختصاص داده شده است.

۱۵۱۵ دستگاه های پز در نانوایی های استان زنجان موجود است که در این طرح استفاده خواهد شد.

برای اجرای پایلوت کارهای زیادی انجام شده است. از همکارانم در شرکت های پرداخت شکر می کنم که در این مدت با ما همکاری کردند و زیرساخت شبکه پرداخت را مجهز کردند. ما آمادگی داریم به محض اینکه اشکالات احتمالی برطرف شد، در کل کشور کار را عملیاتی کنیم.

آیا شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش های بالا در لحظه را دارد؟

محرمیان: شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش های بالا را در لحظه را دارد، به آن اندازه‌ای که این تراکنش‌ها به آن اضافه می‌کنند تراکنش جدیدی نخواهد بود اما در مرکز تراکنش ها افزایش خواهد یافت اما به معنای افزایش بار شدید بر روی شبکه نیست، بنابراین تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

آیا نیازی به افتتاح حساب جدید بانکی است؟

محرمیان: نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست. هیچ کارت جدید و افتتاح حساب مجدد نیاز نیست صورت گیرد. هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در ادامه برنامه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع مورد بحث پرداخت.

آیا در فرآیند خرید نان تغییر ایجاد می‌شود؟

سبحانیان: علیرغم اینکه رانت و قاچاق را در زنجیره آرد و نان حذف می‌کنیم، مردم بدون هیچگونه تغییر در فرآیند خرید و قیمت، می‌توانند از نان استفاده کنند.

آیا قیمت نان تغییر پیدا می‌کند؟

سبحانیان: به جهت اتفاقاتی که در آن قرار گرفته‌ایم و دنیا با آن مواجه شده، لازم است در شیوه توزیع یارانه‌ها در کشور اصلاحات اساسی انجام دهیم البته این ضرورت شاید سال‌ها و دهه‌ها بود که وجود داشت و کارشناسان اقتصادی متذکر می‌شدند، اما عزم و اراده‌ای در دولت‌ها نبود.

در این دولت عزم و اراده ایجاد شده تا با اصلاحی که در شیوه توزیع یارانه‌ها اتفاق خواهد افتاد، یارانه را به صورت موثر به دست مردم و مصرف کنندگان کالا برسانیم.

اصلاً هر سیاست اصلاحی باید با سیاست اجتماعی ضمیمه شود یعنی اگر می‌خواهیم اصلاحاتی در توزیع یارانه‌ها انجام دهیم، شرط لازم و کافی این است که به سمت مردم و قدرت خرید مردم را لحاظ کرده باشیم که معمولاً اینگونه عمل می‌شد.

در سنوات گذشته به ویژه تجربه‌ای که در حوزه هدفمندی یارانه‌ها داشتیم معادل منابعی که ایجاد می‌شد یارانه بین مردم توزیع می‌شد.

برای اولین بار در کشور زیرساختی را آماده کرده ایم که برای حمایت از مصرف کنندگان نان است، که با کمک دوستانمان در بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف در حال پیاده‌سازی هستیم، علیرغم اینکه رانت را در زنجیره آرد و نان حذف می‌کنیم. مردم بدون هیچ‌گونه تغییری در فرآیند خریدشان و بدون تغییر در قیمت می‌توانند آن را استفاده کنند یعنی موضوعیت قاچاق را در این زنجیره از بین می‌بریم.

علیرغم اینکه مردم آن کالا را با قیمت گرانترین نمی‌خرند، دولت در تلاش است تا بتوانیم کاری کنیم که مردم نان را نسبت به سال گذشته ارزان‌تر بخرند.

آیا قیمت آرد افزایش پیدا می کند؟

سبحانیان: مصرف‌کننده قیمت بالاتری را پرداشت نمی کند، مصرف کنندگان پیش از این نان ارزان را خریداری می کردند که در این زنجیره مفسده و انحراف داشتیم.

تلاش می‌کنیم با مکانیزمی که طراحی شده صرفا آردی که تبدیل به نان شده و به دست مصرف‌کننده رسیده ، آن آرد را به صورت یارانه‌ای به دست نانوا برسانیم.آردی که تبدیل به نان می شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در این ساز و کاری که طراحی شده قابل رصد و پیگیری است.

سیاست دولت برای حمایت از مردم در قبال تغییر شیوه توزیع یارانه ها در خصوص نان به یک صورت است و امیدواریم با توسعه این زیرساخت بتوانیم سایر حمایت ها را از این کانال انجام دهیم البته چون استقرار این زیرساخت در همه کشور و در همه صنوفی که بعضاً کالایی می فروشند که ممکن است با افزایش قیمت مواجه شده باشند و ممکن است تا دو سه ماه به درازا بینجامد.

سیاست دولت بر این است تا بتواند با پرداخت جبرانی تا زمانی که این زیرساخت آماده شود قدرت خرید مردم را حفظ کند تا مردم بتوانند کالاها را خریداری کنند.

در حوزه نان اساسأ هیچ تغییری سمت خرید مردم اتفاق نمی افتد. همانگونه که امروز، دیروز و پریروز نان خریدند به همان صورت نان می خرید و نه تنها نان را گرانتر نمی‌خرند بلکه ارزان تر از سال قبل هم نان را خریداری خواهند کرد . حداقل با ۱۰ درصد تخفیف نان به دست مردم می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

آیا خللی در روند پخت نان و یا تحویل آرد صورت خواهد گرفت یا خیر؟

قربانی: در فرایند هوشمند سازی یارانه‌ها عملا وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تامین آرد را برعهده دارد و طبق روال گذشته با همان فرایند شفاف، ساده و روان تامین آرد را برای نانوایی‌ها خواهد داشت و هیچ گونه اختلالی ایجاد نخواهد شد.

این فرآیند جدید نیست که بخواهیم پایلوت آن را داشته باشیم. وزارت جهاد کشاورزی همراه این طرح اقدامات تامین آرد را برعهده خواهد داشت و کمک خواهد کرد تا نظام هوشمند سازی توزیع یارانه‌ها انجام شود تا چرخه فساد کاهش پیدا کند و به حداقل مقدار خود برسد.

آیا برآوردی از میزان قاچاق آرد داریم؟

قربانی: قاچاق آرد ۲۵۰ هزار تن است، این آمار را نیروی انتظامی کشف کرده است که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ تقریباً رشد ۲۰۰ درصدی داشته است، همین عدد کفایت می‌کند تا این طرح را توجیه دار کند.

این طرح می‌تواند جلوی ضایعات ۳۰ درصدی را بگیرد، زیرا بهره‌وری در واحد‌های نانوایی ارتقا پیدا می‌کند و نانوایی‌ها با توجه به شرایط جدید تلاش می‌کنند تا به دنبال جلب رضایت مشتری باشند و لذا آن‌ها به دنبال کیفیت نان تولیدی خود خواهند بود.

۶

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها