کالابرگ در راه است/ برآورد یارانه جدید به هر خانوار چقدر؟

کد خبر: 1145670

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که به‌ صورت ارزان به تجار داده می‌شد، الان همان پول در قالب کالابرگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

کالابرگ در راه است/ برآورد یارانه جدید به هر خانوار چقدر؟
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که به‌ صورت ارزان به تجار داده می‌شد، الان همان پول در قالب کالابرگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.  محسن رضایی در تبیین جزئیات چگونگی اجرای توزیع عادلانه یارانه‌ ارز ترجیحی توضیح داد: در 2 ماه اول ارزش کالابرگ به ‌صورت نقد و اعتباری به حساب مردم واریز می‌شود تا فشار ناشی از گرانی‌ها کاهش یابد اما پس از ۲ ماه با توجه به قانون مجلس طرح به‌ صورت کالابرگ ادامه می‌یابد. وی افزود: به‌ منظور اجرای توزیع عادلانه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، پیشنهاد شد ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر از ۳ دهک اول و ۳۰۰ هزار تومان به حساب ۵ دهک بعدی واریز شود. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور متذکر شد: پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان که اعلام کردم، برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده و بزودی رقم قطعی یارانه پرداختی را اعلام می‌کنیم. 
پیش از این «وطن‌امروز» با بررسی سناریو‌های محتمل برای پرداخت یارانه از محل اصلاح ارز ترجیحی، گزارش داده بود دولت می‌تواند با تبدیل ارز ترجیحی به یارانه، در 3 سناریوی فرضی یا به همه مردم ماهانه 240 هزار تومان، یا به 60 میلیون نفر ماهانه 320 هزار تومان یا به 40 میلیون نفر ماهانه 480 هزار تومان پرداخت کند.

یارانه

با جمع‌بندی اظهارات دولتمردان می‌توان فهمید دولت برنامه‌ یکسانی برای کالاهای مشمول ارز ترجیحی ندارد و برای هر کالا به تناسب نحوه توزیع و جامعه هدف قرار است روش حمایتی خاصی برگزیند. بدین ترتیب تاکنون برنامه‌ای برای دارو عملی نشده و صرفا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر قرارداد دولت با شرکت‌های بیمه است که به نظر می‌رسد تا زمان اجرایی شدن فاصله زیادی دارد. همچنین دولت نحوه حمایت ناشی از اصلاح ارز ترجیحی گندم را به ۲ بخش صنعتی- صنف و سنتی تقسیم کرده که است برای بخش اول اساسا برنامه‌ای نداشته و برای بخش دوم قرار است با هوشمندسازی یارانه مانع از سوء‌استفاده سودجویان شود. با وجود اینکه درباره دیگر کالاهای مشمول ارز ترجیحی تاکنون برنامه‌ای اعلام نشده اما اینطور که پیداست و با توجه به تاکیدات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد سیاست کالابرگ الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: وطن امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها