خبر مهم برای متقاضیان یارانه/جاماندگان چقدر برای ثبت نام یارانه فرصت دارند؟

کد خبر: 1147467

در این گزارش به ۱۶سوال مهم در مورد یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی پاسخ خواهیم داد.

خبر مهم برای متقاضیان یارانه/جاماندگان چقدر برای ثبت نام یارانه فرصت دارند؟

دقیقا یه هفته پیش بود که رییس جمهوری، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، خبر از یارانه جدید داد. براین اساس قرار شده بود دهک‌های اول تا سوم نفری ۴۰۰ و دهک‌های چهارم تا نهم نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه بگیرند. دهک دهم نیز تنها دهکی بود که یارانه دریافت نمی‌کرد. البته که این یارانه از همان ابتدا سوالات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد؛ برخی یارانه نگرفته بودند و می‌خواستند بدانند چه طور یارانه بگیرند؟ برخی معتقد بودند اشتباها نامشمول عنوان شده و باید مشمول یارانه باشند. برخی می‌گفتند تکلیف باقی یارانه‌ها چه می‌شود و... . در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در مورد یارانه جدید را عنوان می‌کنیم.

یارانه نقدی و معیشتی چه می شود؟

همانطور که می‌دانید چند سالی است که هر ماه دو یارانه به حساب سرپرست برخی از خانوارها واریز می‌شود؛ یارانه نقدی و معیشتی. برای برخی از مردم از همان ابتدا این سوال مطرح بود که با پرداخت یارانه جدید تکلیف دو یارانه قبلی چه خواهد شد؟ بررسی‌ها حاکی از آن است که دیگر یارانه‌ای با نام نقدی و معیشتی نداریم و تمام یارانه‌ها در قالب یارانه جدید پرداخت می‌شود. البته یارانه جدید نیز تنها برای دو ماه است و احتمالا پس از آن به طور کل هیچ یارانه‌ای به صورت نقدی نداریم و کالابرگ الکترونیک جایگزین آن خواهد شد.

اگر به هر دلیلی یارانه برای شما واریز نشده است، می‌توانید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید و اعتراض خود را ثبت کنید

یارانه بگیران جدید باید چه کنند؟

وزیر امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه افرادی که به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

چرا برای برخی یارانه بیشتری واریز شده است؟

برخی افراد یارانه‌ای بیشتر دریافت کردند؛ در پاسخ باید گفت: یارانه دوماه برای مردم واریز شده و اگر یارانه دو برابری به حسابتان آمده، به همین دلیل است.

برای اینکه بفهمید مشمول یارانه جدید هستید یا نه در ابتدا باید وارد سامانه hemayat.mcls.gov.ir شوید. پس از ورود به سامانه در ابتدا شماره ملی سرپرست خانوار، سپس شماره حسابی که یارانه برای شما تاکنون واریز می‌شد و پس از آن شماره ملی یکی دیگر از اعضای خانواده را وارد کنید. پس از آن پنجره پایین برای شما باز می‌شود و شما متوجه می‌شوید که مشمول هستید یا خیر.

چرا برخی یارانه کمتری دریافت کردند؟

با واریز یارانه‌ها عده‌ای معتقد بودند که یارانه کمتری برایشان واریز شده؛ علت آن که برخی افراد یارانه کمتری دریافت کردند آن است که قسط وام کرونا از مبلغ یارانه کم شده است.

ممکن است یارانه جدید بیشتر از دوماه پرداخت شود؟

همانطور که گفته شد، قرار است یارانه جدید دو ماه پرداخت شود و پس از آن کالابرگ الکترونیک داده شود؛ آیا ممکن است که مدت این یارانه بیش از دو ماه باشد؟ وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال گفت: اگر شرایط کوپن فراهم نشود پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

اتباع خارجی هم یارانه می‌گیرند؟

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا اتباع جدید هم یارانه می‌گیرند یا خیر گفت: فعلا در این مرحله خیر تعلق نمی‌گیرد.

دهک بندی دریافت یارانه ها چگونه مشخص می شود؟

یکی دیگر از سوالات رایج این است که اصلا دهک بندی چه طور انجام می‌شود؟ سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال گفت: دهک‌بندی‌ افراد بر اساس میزان دارایی مثل خودروهایی که خریده اند، حساب بانکی و خرج و مخارج آن‌ها تعیین می‌شود؛ قرار است سازوکار چگونگی دهک‌بندی‌ها از سوی وزارت رفاه مشخص و به اطلاع مردم برسد.

از زمان ثبت نام و اعتراض تا پاسخ دهی چقدر زمان سپری خواهد شد؟

یکی دیگر از سوالات افرادی که یارانه نگرفتند آن است که اعتراض چه زمانی پاسخ داده خواهد شد؟ معاون وزیر رفاه در پاسخ به این سوال می‌گوید: سعی بر این است که پاسخ دهی یک الی دو هفته‌ای انجام شود. اعلام این موضوع نیازمند یک کار پژوهشی است.

نیازی به مراجعه حضوری افراد است؟

برخی برای دریافت یارانه بسیار نگران هستند و می‌خواهند بدانند آیا مراجعه حضوری تاثیری دارد یا نه. در پاسخ به این افراد معاون وزیر رفاه گفته است که اصلا نیازی به مراجعه حضوری نیست مرکز تماس ۶۳۶۹ آماده پاسخگویی است.

دهک درآمدی شما چیست؟

باتوجه به اینکه رقم یارانه باتوجه به دهک‌بندی متفاوت است، از کجا بدانیم در چه دهکی قرار داریم؟ شما می‌توانید برای استعلام وضعیت دهک‌بندی خود با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرید. راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

جاماندگان چقدر برای ثبت نام یارانه فرصت دارند؟

وزارت رفاه با ارسال پیامکی به سرپرست خانوارهایی که یارانه نگرفته‌اند اعلام کرد: هموطن گرامی با توجه به امکان پیش بینی شده برای پیگیری  درخواست مشمولان دریافت یارانه معیشتی چنانچه متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود هستید، می‌توانید ظرف مدت ۳ ماه نسبت به ثبت مشخصات در سامانه ای که به زودی برای شما ارسال خواهد شد اقدام نمایید. در صورت تایید این درخواست یارانه دوره فعلی هم به خانوار شما تعلق خواهد گرفت.

جاماندگان یارانه این دوماه را دریافت می‌کنند؟

برای برخی این سوال مطرح است که آیا اگر جامانده باشند، یارانه این دوماه را دریافت می‌کنند یا خیر. قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پاسخ به این سوال گفت: تا سه ماه آینده امکان ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات در سامانه وجود خواهد داشت و مبلغ یارانه برای افرادی که اطلاعات آن‌ها تائید شود از روز اول پرداختی‌ها، محفوظ است.

کدام گروه از جاماندگان یارانه می گیرند؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: رییس جمهوری دستور داد که به تمام افرادی که تا ماه پیش یارانه بگیر بودند، در صورتی که متقاضی باشند، برای ماه اول یارانه پرداخت شود. وزارت رفاه نیز باید ظرف یک ماه به تقاضاها رسیدگی کند و اگر تقاضا درست باشد، مبلغ یارانه آزاد خواهد شد و قابل استفاده خواهد بود.

اگر بخواهیم یارانه خود را از خانواده جدا کنیم، چه کاری انجام دهیم؟

برای جدا کردن یارانه از خانواده دو شرط مهم وجود دارد؛ حداقل ۳۵سال سن و نیز مستقل زندگی کردن از خانواده. در صورتی که هر دو شرط را دارید، به بخشداری مراجعه کرده و با دریافت نامه، نسبت به جدا کردن یارانه خود از خانواده اقدام کنید/اقتصادآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها