یارانه جدید رئیسی | یارانه جدید | یارانه جدید کالا برگ | کالابرگ الکترونیکی

لینک ثبت نام یارانه جدید رئیسی اعلام شد | چگونه کالابرگ الکترونیکی بگیریم؟

کد خبر: 1148097

مدیر سامانه پاسخگویی به سؤالات یارانه ای: روزانه به 40 هزار تماس با سامانه 6393 درباره دهک بندی و یا ثبت اطلاعات خانوار پاسخ داده می شود

لینک ثبت نام یارانه جدید رئیسی اعلام شد | چگونه کالابرگ الکترونیکی بگیریم؟

 سازمان هدفمندی یارانه‌ها طی دو روز گذشته ثبت‌نام از جاماندگان دریافت یارانه کمک معیشتی و همچنین خانوارهای جدید را آغاز کرد و ظهر دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی از ثبت‌نام 500 هزار خانوار در این سامانه از زمان آغاز ثبت نام خبر داد.

سید احسان خاندوزی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران همچنین با اشاره به تلاش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهک‌بندی خانوارها و ثبت و پاسخگویی به اعتراضات اظهار کرد: وزارت تعاون هم در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده است البته این بدان معنا نیست که ایرادی وجود نداشته باشد اما با فرصت یک‌ماهه برای بررسی دهک‌ها این خطا برطرف می‌شود و در صورتی که خانوارهایی جزو دهک باشند که در سامانه ثبت نشده‌اند در سامانه اصلاح خواهد شد.

خاندوزی با اشاره به برخی موارد اعتراضات به دهک‌بندی خانوارها تصریح کرد: مثلاً مراوداتی بین مردم وجود دارد به عنوان نمونه از حساب فرد به عنوان کارپرداز یک شرکت، سازمان یا وزارتخانه خرید و فروشی انجام شده یا به حساب من پولی واریز و برداشت می‌شده است که هیچ منفعتی از آن نمی‌بردم اما اینها به عنوان گردش مالی بالای آن حساب لحاظ شده، همچنین در مواردی فرزندانی که درآمد دارند و این موضوع باعث شده تا به خانواده یارانه‌ای تعلق نگیرد، این‌ها جزو اعتراض‌های چند روز اخیر بوده است.

8 سال تأخیر در ثبت خانوار جدید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اطلاعات اقتصادی خانوارها در سامانه رفاه ایرانیان در سال‌های اخیر حتی تا سال گذشته نیز ثبت می‌شد اما به جهت تفکیک خانوارها و اضافه شدن خانواده‌های جدیدی در هشت سال گذشته و در دولت قبل این سامانه اجازه نمی‌داد که خانواده‌های جدید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ورود کنند. خاندوزی افزود: برای رفع این مسأله از روز گذشته این سایت گشایش یافت تا برای نخستین بار پس از چند سال خانواده‌هایی که مشمول نبودند یا بودند اما در دولت قبل انصراف دادند و خود را اکنون مستحق دریافت یارانه می‌بینند، مراجعه کنند.

مقدمات کالابرگ الکترونیکی در قانون بودجه

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان اینکه مقدمات کالابرگ الکترونیکی در قانون بودجه امسال فراهم شده است، اظهار داشت: برای اینکه این‌طرح به شکل ملی اجرا شود، یکی از شیوه‌های سیاستگذاری ما در دولت اجرای آزمایشی است تا پس از رفع مشکلات آن به لحاظ فنی، نسخه آزمایشی آن به کل کشور تعمیم داده ‌شود. بر اساس این گزارش، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از روز سه‌شنبه امکان ثبت نام را برای متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز کرد. بر این اساس، طی روزهای اخیر سرپرستان خانوارهایی که آخرین رقم کد ملی شان زوج است، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و همچنین افرادی که آخرین رقم کد ملی آنها فرد است روزهای پنجشنبه و جمعه یعنی امروز و فردا می‌توانند درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام آخرین آمار ثبت نام‌ها را موکول به ثبت‌نام افراد با کد ملی فرد تا پایان روز جمعه کرد و البته اطمینان داد که پرونده ثبت نام از جاماندگان یارانه بعد از این تاریخ بسته نمی‌شود و درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت و یکشنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند و حتی بعد از این تاریخ هم ثبت‌نام متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

پاسخگویی به اعتراضات تلفنی، اینترنتی و حضوری

بر اساس این گزارش ثبت اعتراض در سامانه معرفی شده از سوی وزارت کار به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir همچنان ادامه دارد و تلفن‌های پاسخگویی 6369 و تلفن گویای 09200006369 وزارت کار همچنان پاسخگوی اعتراضات خانوارها درباره دهک‌بندی‌ها است.

علاوه بر این با وجود اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت اعتراض یا ثبت نام دریافت یارانه وجود ندارد اما همچنان عده‌ای به این سازمان و وزارتخانه به‌صورت حضوری مراجعه می‌‌کنند. در سازمان هدفمندی یارانه‌ها 4 باجه برای پاسخگویی به مراجعان در نظر گرفته شده اما عمده مراجعات مربوط به اعتراضاتی است که افراد نسبت به دهک‌بندی دارند که کارشناسان این سازمان، راهنمایی‌های لازم را به مراجعان ارائه  می‌دهند.

40 هزار تماس روزانه با سامانه پاسخگویی یارانه

علیرضا آتشک، مدیر سامانه پاسخگویی به اعتراض‌های یارانه‌ای و مدیر مؤسسه‌ای که تماس‌های مردمی وزارت رفاه به آن برون‌سپاری شده در گفت‌وگو با «ایران» درباره آخرین وضعیت پاسخگویی تلفنی به اعتراضات یارانه‌ای مردم گفت: 120 اپراتور در سه شیفت به تماس‌های مردم با شماره 6369 پاسخ می‌‌دهند و از زمانی که طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها آغاز شده، به‌صورت شبانه‌روزی تماس‌ها و پاسخگویی به سؤالات مردم برقرار بوده است. وی درباره آمار تماس‌ها با این مرکز تماس گفت: از زمان آغاز این طرح، روزانه 35 تا 40 هزار تماس را پاسخ داده‌ایم. البته تماس تلفنی یکی از فرایندهای پاسخگویی است که اغلب افراد در سراسر کشور که در نقاط مرزی و مناطق دور هستند  یا افرادی که ممکن است دسترسی سخت به اینترنت داشته و سواد رسانه ای آنها به گونه‌ای نیست که بتوانند اطلاعات را از سایت دریافت کنند، تماس می‌گیرند و کارشناسان ما پاسخگوی آنها هستند. آتشک توضیح داد: ما 30 سؤال متداول را استخراج کرده‌ایم و اپراتورهای ما که از معلولان حرکتی هستند اما به‌طور کامل آموزش‌ دیده و از فن بیان و قدرت کنترل خشم بالایی برخوردارند، سؤالات را پاسخ می‌‌دهند. وی توضیح داد که در کنار سامانه، تلفن گویای 09200006369 نیز امکان اطلاع خانوارها از دهک‌بندی آنها را فراهم کرده است. مدیر سامانه پاسخگویی به سؤالات یارانه‌ای همچنین گفت: ما دو مدل پاسخگویی درباره طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها داریم؛ یکی مربوط به خانوارهایی است که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌‌کردند و حالا در این طرح حذف شده‌اند و باید اعتراض خود را در سامانه حمایت، معرفی شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کنند و دسته دوم افرادی هستند که پیش از این دوره یارانه آنها حذف شده  یا یارانه نمی‌گرفتند یا خانوارهای جدیدی که اطلاعات آنها به عنوان یک خانوار ثبت نشده، هستند که از روز سه‌شنبه همین هفته، سازمان هدفمندی یارانه‌ها سایتی را معرفی کرده که افراد می‌‌توانند با توجه به زمان‌بندی اعلام شده از سوی این سازمان نسبت به ثبت درخواست یارانه اقدام کنند. وی درباره سؤالات پرتکرار تماس‌گیرندگان با سامانه پاسخگویی نیز گفت: برخی افراد می‌خواهند دهک‌بندی خانوار خود را بدانند که در این مورد می‌‌توانند با تلفن گویا هم تماس بگیرند، برخی افراد از حذف شده‌های یارانه هستند که می‌خواهند درباره شیوه ثبت اعتراض سؤال کنند، برخی درباره حساب‌های بانکی و تراکنش‌ها سؤال دارند که در این مورد هم راهنمایی لازم انجام می‌‌شود، برخی هم درباره شیوه جداسازی یارانه از خانوار پدری یا معرفی خانواده جدید  یا ثبت نام برای یارانه سؤال می‌‌کنند. وی درباره تداوم این پاسخگویی هم توضیح داد که خط  تلفن 6369 خط ارتباطی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و تا هر زمانی که سؤالات مربوط به یارانه از سوی مردم مطرح است پاسخگو خواهند بود و در مقاطع دیگر هم کارشناسان این مرکز پاسخگوی دیگر سؤالات مراجعان تلفنی هستند.

منبع: روزنامه ایران

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها