وام فوری | وام فوری بدون ضامن | وام ازدواج |وام فوری بانک ملت | وام فوری با سفته

وام 200 میلیونی بدون سپرده به یارانه بگیران | واریز وام بدون ضامن بحساب سرپرستان خانوار

کد خبر: 1149361

وزارت اقتصاد در سال گذشته بانک‌های دولتی را مکلف کرد که به متقاضیان وام‌های خرد با اعتبارسنجی بدون دریافت ضامن، تسهیلات بدهند و در مرحله اول مشمولان آن، حقوق‌بگیران دولتی و خصوصی اعلام شد که براساس آخرین آمار، بیش از ۲۵۵ هزار نفر بدون ضامن وام گرفتند اما در این بین، اینکه چه زمانی تمامی افراد جامعه بتوانند از طریق اعتبارسنجی وام بدون ضامن دریافت کنند، هنوز مشخص نیست.

وام 200 میلیونی بدون سپرده به یارانه بگیران | واریز وام بدون ضامن بحساب سرپرستان خانوار

وام / وام یکی از ترفندهای دنیای اقتصاد برای ایجاد آسایش در زندگی مردم است و امروزه یکی از راهکارهایی است که مردم از آن برای تأمین نقدینگی لازم برای کارهای مختلف خود استفاده می‌نمایند. وام بانکی مجموعه‌ای از وام‌ های قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی وسوسه‌برانگیز است. صاحبان مشاغل، زوج‌های جوان، کارآفرینان،‌ مسکن‌جویان و خلاصه هر کسی که قصد ایجاد تحولی در زمینه شغلی، زندگی و تحصیلی خود دارد؛ می‌تواند از وام بانکی به‌عنوان یک وجه کمکی بهره‌مند شود

بانک‌های دولتی در سال گذشته مکلف شدند تا وام‌های خرد (تاسقف ۱۰۰ میلیون تومان) را بدون دریافت ضامن پرداخت کنند که این موضوع در راستای دستور رئیس جمهوری به بانک‌های دولتی مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد صورت گرفت.

البته، این طرح به این معنی نبود که هر فردی می‌توانست با مراجعه به بانک، وام بدون ضامن دریافت کند بلکه جامعه هدف طرح در مرحله اول، کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش‌های عمومی، دولتی و خصوصی دریافت کننده حقوق هستند.

ضوابط پرداخت تسهیلات به مشمولین طرح اینگونه است که برای کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر شرکت‌های معتبر بخش خصوصی، (صرفاً از همان شعبه بانکی که حقوق خود را دریافت می‌کنند)، تا سقف ۵۰ میلیون تومان، بدون ضامن با نامه کسر از حقوق و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز بدون نیاز به ارائه ضامن و با نامه کسر از حقوق به همراه اخذ چک یا سفته خواهد بود.

کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی از کارگاه‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک گرفته تا متوسط نیز، چنانچه نزد بانک دریافت کننده حقوق خود، (به تشخیص بانک) دارای رتبه اعتباری A و B باشند، برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی نیاز به ضامن ندارند و با ارائه نامه کسر از حقوق، همراه اخذ سفته یا چک می توانند اقدام کنند. همین افراد برای گرفتن وام ۱۰۰ میلیون تومانی علاوه بر موارد فوق، باید یک نفر ضامن نیز ارائه کنند.

 البته، براساس اعلام وزارت اقتصاد چنانچه رتبه اعتباری افراد مذکور، بنا بر تشخیص بانک، برابر C ارزیابی شود، چه برای وام ۵۰ و چه ۱۰۰ میلیونی، باید یک نفر ضامن معتبر و نیز سفته یا چک، حسب مورد، به بانک ارائه کنند.

از سوی دیگر، در این زمینه مقرر شد که بانک مرکزی تا پایان سال گذشته نسبت به تدوین و ابلاغ بسته‌ای از تسهیلات خرد با تضامین سهل‌تر و با رتبه اعتباری مناسب اقدام کند که طبق آخرین آمار، بیش از  ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده و بیش از ۲۵۵ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

مشمولیت همه مردم برای وام بدون ضامن

در این بین، اینکه چه زمانی تمامی مشتریان بانک‌ها مشمول پرداخت وام بدون ضامن می‌شوند، مورد سوال است که توضیح وزیر اقتصاد به این سوال ایسنا درباره آخرین تصمیمات برای امکان سایر گروه‌های مردمی از استفاده کردن وام‌های خرد بدون ضامن حاکی از آن است که برای اضافه کردن سایر گروه‌ها نیاز به مصوبه جدیدی است.

خاندوزی همچنین بیان کرد که در راستای پرداخت وام بدون ضامن، تلاش وزارت اقتصاد این است که قدم اول محکم برداشته شود و پس از اجرای درست مرحله اول، تمام مردم شامل پرداخت وام خرد بدون ضامن شوند.

معاون خاندوزی: مردم می‌توانند با ضمانت‌های متنوعی وام خرد بگیرند

اما توضیح عباس حسینی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی خاندوزی به ایسنا نکته دیگری را در این زمینه اعلام می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد درباره زمان مشمولیت تمامی افراد جامعه در دریافت وام بدون ضامن از طریق اعتبارسنجی، می‌گوید که طبق راهبردهای ابلاغی وزارت اقتصاد و بخشنامه بانک مرکزی، امکان دریافت تسهیلات تا سقف دویست میلیون تومان با تضامین مختلف فراهم شده است که این تضامین به شرح زیر است:

• اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری؛

• اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته‌شده در بازار سرمایه و غیر آن؛

• سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس ازجمله سهام عدالت؛

• واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس؛

• چک یا سفته توسط ضامن؛

• اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا؛

• حساب یارانه اشخاص؛

• گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن؛

• ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد؛

• در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا مورد تأیید واقع گردد، ممهور به مهر شورای اسلامی روستا؛

• سیم‌کارت دائمی ثبت‌شده تحت مالکیت مشتری؛

این اظهارات در حالی است که براساس طرح «وام بدون ضامن»، باید شرایطی فراهم می‌شد تا به جز حقوق‌بگیران دولتی و خصوصی سایر مردم نیز با اعتبارسنجی و بدون اخذ ضامن، تسهیلات خرد دریافت کنند اما اینگونه که مسئولان وزارت اقتصاد می‌گویند، فعلا قرار نیست باقی مردم وام بدون ضامن بگیرند و آن‌ها برای دریافت وام‌های خرد با متنوع‌سازی ضمانت به همراه اعتبارسنجی مواجه هستند.

وام فوری ۵۰ میلیونی بانک سپه بدون سپرده

وام ۵۰ میلیون تومانی که برای تامین مالی افرادی که قصد خرید کالاهای بادوام دارند پیش‌بینی شده که توسط دو بانک عامل به متقاضیان ارائه می‌شود. مشتریان دو بانک ملت و سپه می‌توانند با توجه به شرایطی که برای این تسهیلات پیش‌بینی شده، دو وام فوری ۵۰ میلیون تومانی را از این دو بانک دریافت کنند.

تسهیلات فوری خرید کالاهای بادوام که توسط بانک‌های ملت و سپه به مشتریان ارائه می‌شود تحت عنوان طرح «شاپ کارت» در بانک ملت و همچنین «بهین کارت» در بانک سپه پیش‌بینی شده است.

متقاضیان می‌توانند به صورت فوری و در کمترین زمان ممکن تسهیلاتی ۵۰ میلیون تومانی را برای خرید کالاهای بادوام از این دو بانک عامل دریافت کنند. شرایط این دو تسهیلات تقریبا شبیه یکدیگر است اما در جزییات تفاوت هایی دارند که در ادامه به هریک از آنها اشاره می‌شود؛

«شاپ کارت» بانک ملت

تسهیلات فوری خرید کالاهای بادوام بانک ملت تحت عنوان طرح «شاپ کارت» شناخته می‌شود. متقاضیان این تسهیلات پیش از هر اقدامی باید در بانک ملت سپرده قرض الحسنه داشته باشند. مشتریانی که این حساب سپرده را در بانک ملت داشته باشند می‌توانند با معرفی ضامن رسمی معتبر به یکی از شعب بانک ملت اقدام به دریافت تسهیلات فوری ۵۰ میلیون تومانی کنند

حداقل نرخ سود این وام ۱۰ درصد و براساس مدت زمان بازپرداخت متغیر است؛ سقف مدت زمان پرداخت اقساط نیز ۳۶ ماه اعلام بوده اما متقاضیان می‌توانند در مدتی کوتاهتر اقدام به تسویه این تسهیلات کنند. در صورتی که بانک ملت حداکثر مبلغ وام را با نرخ سود ۱۵ درصد به متقاضیان بپردازد و مدت زمان بازپرداخت هم برای وی ۳۶ ماه تعیین شود، مبلغ اقساط یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۲۶۶ تومان خواهد بود.

کل سود این مبلغ تسهیلات ۱۲ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۵۹۱ تومان و مجموع رقم وام و سود آن ۶۲ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۵۹۱ تومان است

«بهین کارت» بانک سپه

تسهیلات فوری ۵۰ میلیونی خرید کالاهای بانک سپه تحت عنوان «بهین کارت» به مشتریان واجد شرایط ارائه می‌شود. مشتریان با دریافت این وام فقط امکان خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک سپه را خواهند داشت. متقاضیان وام بهین کارت مانند طرح شاپ کارت بانک ملت باید صاحب حساب سپرده قرض الحسنه بانک سپه باشند و برای ضمانت نیز باید یک ضامن رسمی معتبر را به بانک عامل معرفی کنند.

حداکثر سود این وام ۱۸ درصد بوده و سقف مدت زمان برای بازپرداخت آن به ۳۶ ماه می‌رسد. میزان اقساط برای وام ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت مشخص شده، یک میلیون و ۸۰۷ هزار و ۶۲۰ تومان خواهد بود. کل سود این مقدار وام ۱۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۳۱۲ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن، ۶۵ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳۱۲ تومان است./ اقتصاد آنلاین

کدام بانک ها آنلاین وام می دهند؟

طبق بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها موظف شدند زیرساخت‌های لازم برای ارائه غیرحضوری و آنلاین خدمات بانکی شامل افتتاح حساب و دریافت تسهیلات را فراهم کنند.

بانک مرکزی با هدف کاهش مراجعه حضوری مردم به بانک‌ها ضوابط اجرایی دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه خدمات پایه بانکی را به مدیران بانکی ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه بانک‌ها موظف شده‌اند زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای ارائه غیرحضوری خدمات بانکی شامل افتتاح حساب و دریافت تسهیلات را به‌صورت آنلاین فراهم سازند.

هرچند معدودی از بانک‌ها ازجمله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت به افتتاح حساب، صدور کارت بانکی و پرداخت تسهیلات به‌صورت آنلاین و غیرحضوری اقدام می‌کنند ولی اکثر بانک‌ها همچنان مشتریان را مجبور می‌کنند نه‌تنها به شعب بانک مراجعه کنند بلکه از آنها می‌خواهند فرم‌های کاغذی را تکمیل کنند  و به همراه تصویر اسناد هویتی به شعبه ارائه دهند.

البته تعدادی از بانک‌ها ازجمله بانک ملی، بانک پارسیان و بانک رفاه هم امکان افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز را به‌صورت آنلاین ایجاد کرده و انتظار می‌رود در مسیر آنلاین‌شدن خدمات پایه بانکی، بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی پیشگام شوند تا مراجعه حضوری و ازدحام مشتریان در شعب به حداقل ممکن برسد. اقدامی که البته باعث کاهش هزینه اداری و مالی بانک‌ها می‌شود و هزینه تمام‌شده ارائه خدمات بانکی را پایین می‌آورد.

به گزارش همشهری، شورای‌عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم در اسفند پارسال مجوز ارائه خدمات غیرحضوری خدمات پایه بانک‌ها را صادر کرد و حالا کمیسیون مقررات و نظارت بانک مرکزی راهنمای دریافت خدمات پایه بانکی را در ۱۱اردیبهشت امسال نهایی و ابلاغ کرده است. دامنه دربرگیری دستور جدید بانک مرکزی شامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و همچنین شرکت‌های لیزینگ می‌شود اما صرافی‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز مجاز به ارائه خدمات پایه به مشتریان خود نیستند و بانک‌ها هم مکلفند از ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب‌رجوع محجور یا کمتر از ۱۸سال تمام و بدون حکم رشد از دادگاه صالحه، خودداری کنند. البته بانک مرکزی می‌گوید: حدود و نحوه ارائه غیرحضوری خدمات پایه با اشخاص خارجی مقیم ایران تابع ضابطه دیگری است.

احراز هویت آنلاین

با اجرای دستور جدید بانک مرکزی بانک‌ها باید پیش از ارائه غیرحضوری خدمات پایه به مشتریان اقدام به احراز هویت الکترونیک و اعمال رویه‌های شناسایی غیرحضوری با رویکرد ریسک‌محور کنند که این موضوع شامل حال متقاضیانی نمی‌شود که پیش‌تر در بانک شناسایی شده باشند. احراز آنلاین هویت مشتریان درخصوص اتباع ایرانی شامل نام، نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، نام پدر، شناسه(کد)پستی محل اقامت، شماره تلفن همراه می‌شود اما اتباع حقیقی خارجی باید اطلاعاتی چون نام، نام‌خانوادگی، نام پدر، نام جد، تاریخ تولد، تابعیت، کشور محل تولد، شماره اختصاصی، نوع مدرک شناسایی، شماره مدرک شناسایی، تاریخ صدور مدرک شناسایی، تاریخ انقضای مدرک شناسایی، وضعیت اقامت در ایران، تاریخ اتمام اجازه اقامت در ایران، شناسه(کد)پستی محل اقامت، تاریخ ورود به کشور و شماره تلفن همراه  را ارائه دهند.

بانک‌ها وظیفه دارند پس از دریافت اطلاعات هویتی متقاضی، آنها را به‌طور کامل برای او به نمایش گذارند و سپس به‌منظور حصول اطمینان از صحت اطلاعات مبادله شده، به‌صورت غیرحضوری از متقاضی تأییدیه دریافت و قبل از بررسی انطباق ویژگی‌های هویتی متقاضی با استفاده از عوامل اثبات هویت، به راستی‌آزمایی اطلاعات هویتی از طریق سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط اقدام کند. راستی‌آزمایی اطلاعات هویتی افراد ایرانی از طریق پایگاه اطلاعات هویتی سازمان ثبت احوال و اتباع خارجی از طریق پایگاه اطلاعات هویتی وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد.

البته احراز هویت از ۲طریق صورت می‌گیرد، یکی دریافت و استخراج اطلاعات هویتی الکترونیک ذخیره شده در کارت هوشمند ملی متقاضی از قبیل تصویر چهره او صادر شده در سازمان ثبت احوال کشور و اعتبارسنجی آن از طریق استعلام از سازمان ثبت احوال و دیگری احراز هویت از طریق دریافت ویدئو از چهره متقاضی و اصالت سنجی انطباق کامل تصویر چهره با تصویر ثبت شده متقاضی در سامانه ثبت احوال کشور.

همچنین بانک‌ها باید سازوکاری را پیش‌بینی کنند که پردازش تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی در فرایند احراز هویت الکترونیک از طریق شناسه ویدئویی و اصالت‌سنجی تصویر ویدئویی چهره متقاضی امکان تشخیص زنده و واقعی بودن چهره و هرگونه دست‌کاری غیرمجاز در تصاویر را فراهم کند.

کدام خدمات بانکی آنلاین می‌شود؟

به گزارش همشهری، بانک مرکزی اعلام کرده بانک‌ها می‌توانند خدمات پایه بانکی شامل افتتاح انواع حساب‌های بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی در زمینه‌هایی نظیر ساخت، خرید یا تعمیر مسکن یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو و همچنین صدور ضمانتنامه برای اهداف غیرتجاری را به‌صورت آنلاین ارائه دهند. مؤسسات اعتباری تنها اجازه افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ریالی برای اعضا و اعطای وام قرض‌الحسنه ریالی به اعضا به‌صورت آنلاین را دارند. شرکت‌های لیزینگ هم می‌توانند تسهیلات به افراد حقیقی را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند.

آنلاین وام بگیرید

بانک مرکزی تأکید کرده در ارائه خدماتی که مستلزم عقد قرارداد یا پذیرش رسمی شرایط مجاز استفاده از آنها توسط مشتری باشد، بانک باید پیش از اخذ تأییدیه از مشتری پیش‌نویس قرارداد و شرایط آن را به مشتری به‌صورت الکترونیک نمایش دهد به‌گونه‌ای که مشتری به‌صورت شفاف و کاملا آگاهانه قرارداد الکترونیک را تأیید کند. افزون بر این، بانک‌ها باید پیش از ارائه خدماتی که فهرست آن را بانک مرکزی اعلام خواهد کرد، اعتبار شناسه شهاب مشتری را از سامانه نهاب استعلام کنند.

۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها