بیمه ایران؛ پوشش های همه جانبه و جامع با حمایت بیمه مرکزی

کد خبر: 1154555
بیمه ایران؛ پوشش های همه جانبه و جامع با حمایت بیمه مرکزی

 

بیمه ایران

امروزه صنعت بیمه به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین صنایع در دنیا شناخته می‌شود. با ظهور اینشورتک‌ها رونق این صنعت در ایران هم کاملا مشهود است. در این صنعت شرکت‌های زیادی فعال هستند. بیمه مرکزی از طرف دولت وظیفه نظارت بر فعالیت‌های این شرکت‌ها و تنظیم بازار صنعت بیمه را به عهده دارد. بیمه ایران اولین شرکت بیمه در ایران است که قدمتش حتی به قبل از زمان تاسیس بیمه مرکزی برمی‌گردد. شاید برایتان جالب باشد تا درباره شرکت و سازمان مذکور و نقش آنها در صنعت بیمه کشور بیشتر بدانید. پس با ما همراه باشید.

شرکت سهامی بیمه ایران

اگر از دوستان فعال در صنعت بیمه پرسید باسابقه‌ترین و خوشنام‌ترین شرکت بیمه‌گر در ایران کدام است؟ قطعا پاسخ می‌دهند: شرکت بیمه ایران. قدمت این شرکت به سال 1314 برمی‌گردد. در آن زمان صنعت بیمه ایران در قبضه شرکت‌های روس و سایر کشورهای خارجی بود. اما با تصویب دولت وقت از سال 1316 مسئولیت ارائه خدمات بیمه به سازمان‌های دولتی، به این شرکت واگذار شد. بیمه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم خوش درخشید و جزء اولین شرکت‌هایی بود که مجوز فعالیت دوباره گرفت.

رشته‌های مختلف بیمه در شرکت بیمه ایران

در حال حاضر شرکت سهامی بیمه ایران در رشته‌های مختلف بیمه فعالیت دارد. بیمه مکمل درمان، بیمه عمر و آتیه، بیمه مسئولیت، بیمه اتومبیل، بیمه مسافرتی، بیمه آتش‌سوزی و... ازجمله این رشته‌ها است. این شرکت، نمایندگی‌ها و شعب زیادی در سطح کشور دارد. راحت‌ترین راه برای تهیه بیمه‌نامه‌های گوناگون شرکت بیمه ایران استفاده از کارگزاری‌های آنلاین است.

7

خرید بیمه ایران

سازمان بیمه مرکزی

در صنعت اینشورتک و بیمه، تاسیس بیمه ایران و بیمه مرکزی  تحول به همراه داشت. به‌طوری که عواید مالی و معنوی این صنعت برخلاف گذشته صرف پیشرفت کشور می‌شد. بعد از تصویب قانون سال 1316 و ایجاد شرکت های بیمه ایران و بیمه مرکزی و محدود شدن فعالیت شرکت‌های بیمه‌گر خارجی، راه برای تاسیس شرکت‌های خصوصی هم هموار شد. شرکت بیمه شرق، اولین شرکت بیمه خصوصی ایران است که در سال 1329 تاسیس شد. در فاصله سال‌های 1329 تا 1349 حدود هشت شرکت خصوصی دیگر به ثبت رسید. مسئولین وقت با افزایش شرکت‌های بیمه و زمینه‌های فعالیت آنها به‌فکر تاسیس یک نهاد نظارتی برای این صنعت در حال رشد افتادند. اینگونه بود که سازمان بیمه مرکزی ایران در سال 1350 تاسیس شد.

وظایف سازمان بیمه مرکزی ایران

قانون بیمه مرکزی 77 ماده دارد. در ماه اول این قانون اهداف و وظایف زیر برای این نهاد نظارتی تعیین شده است:

  • تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب مقررات و آیین‌نامه‌ها
  • توسعه و تعمیم بیمه‌های بازرگانی
  • اعطای مجوز شرکت‌ها، شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های بیمه‌ای به نمایندگی از دولت در بازار
  • انجام امور اتکایی اجباری برای موسسات بیمه‌ای
  • قبولی و واگذاری بیمه‌های اتکایی به مؤسسات داخلی و خارجی

8

بیمه آتش سوزی خانه

فعالیت اینشورتک‌ها در صنعت بیمه کشور

فعالیت صنایع مختلف اگر با پیشرفت‌های تکنولوژی همراه نباشد؛ افول آن صنعت دیر یا زود اتفاق می‌افتد. قاعدتا صنعت بیمه هم از این امر مستثنی نیست. اینشورتک یا InsurTech از دو واژه Insurance  و Technology تشکیل شده است که در لفظ به فناوری بیمه ترجمه می‌شود. در اصل به استارت‌آپ‌ها فعال در صنعت بیمه اینشورتک می‌گویند. مشتری‌مداری کلیدی‌ترین عنصر در اهداف اینشورتک‌ها است. این شرکت‌ها اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

  1. فراهم کردن بستر در جهت شناخت کامل صنعت بیمه به مشتریان
  2. دادن دانش بیمه‌ای به مشتریان
  3. ارائه راه‌حل‌های جدید برای حل مشکلات بیمه‌ای مشتریان
  4. از بین‌بردن انحصار شرکت‌های بیمه و ایجاد بستری برای انتخاب بیمه‌گر با خدمات مدنظر مشتریان

اینشورت‌ها دقیقا چه کار می‌کنند؟

اینشورتک‌ها، پلتفرم‌هایی برای مشاوره، استعلام قیمت و خرید انواع بیمه‌ها از شرکت‌های بیمه‌گری مانند شرکت بیمه ایران است. احتمالا اسم بیمه دات کام را در تلویزیون شنیده‌اید. اگر بخواهیم یک کارگزاری بیمه فعال در اینشورتک را مثال بزنیم، آن، بیمه دات کام است.

نقش بیمه‌مرکزی در فعالیت اینشورتک‌ها

گفتیم که بیمه مرکزی یک نهاد نظارتی در بازار بیمه کشور است. اینشورتک‌ها بدون مجوز این نهاد، اجازه فعالیت در ایران را ندارند. بیمه مرکزی افزون‌بر اعطای مجوز فعالیت، بر عملکرد این شرکت‌ها نظارت مستقیم دارد.

سخن پایانی

صنعت بیمه در ایران به شکل امروزی با فعالیت شرکت‌های خارجی شروع شد. تاسیس شرکت بیمه ایران به انحصار این شرکت‌ها پایان داد. با رشد صنعت بیمه، جا برای شرکت‌های خصوصی هم باز شد. افزایش تعداد شرکت‌های خصوصی، لزوم تشکیل یک نهاد نظارتی بر بازار بیمه کشور را بوجود آورد. بیمه مرکزی همان نهاد ناظر بر صنعت بیمه است که در سال 1350 کارش را آغاز کرد. این سازمان در حال حاضر، مسئولیت نظارت و تنظیم بازار بیمه را به عهده دارد. این نظارت فعالیت اینشورتک‌ها را هم در برمی‌گیرد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها