سیگنال تحریم های پتروشیمی در بازار سرمایه /بورسی‌ها نگران نباشند

کد خبر: 1155467

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم تاثیر تحریم های جدید سه شرکت پتروشیمی بر روند صادرات و سود سازی این شرکت ها در بلند مدت گفت: تحریم سه شرکت پتروشیمی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

سیگنال تحریم های پتروشیمی در بازار سرمایه /بورسی‌ها نگران نباشند

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحریم های جدید سه شرکت پتروشیمی فن آوران، خارگ و مارون توسط وزارت خزانه داری آمریکا گفت: اقداماتی از این دست بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته و تاثیر چشم گیری که به توان آن را معضل و مشکلی جدی برای شرکت های پتروشیمی برشمرد، ندارد.فردین آقا بزرگی

صنعت و شرکت های نفتی ما سال هاست که مشمول شدید ترین تحریم ها هستند اما امروز وقتی به این صنعت نگاه می کنیم نه تنها مختل نشده اند بلکه میزان صادرات آن ها افزایش پیدا کرده و اتفاقا راه های جدیدی برای دور زدن تحریمها نیز پیدا کرده اند که سبب افزایش صادرات آن ها شده است.

در کوتاه مدت ممکن است این تحریم هایی جدید جو روانی بازار سرمایه را کمی منفی کند ولی یقینا در بلند مدت تاثیری روی وضعیت بنیادی و سودسازی شرکتهای پتروشیمی ندارد.

در دنیای امروز و با این سطح گستردگی و نیاز به محصولات پتروشیمی قطعا شرکت های پتروشیمی ما می توانند بازار فروش های متنوع و زیادی را برای خود پیدا کنند و تقریبا محدود شدن آن ها امری غیر ممکن است، وقتی این شرکت ها تحریم می شوند انگیزه ی آن ها برای پیدا کردن راه های جایگزین فروش و صادرات افزایش پیدا می کند که می توان گفت از این بعد تحریم ها جنبه ی مثبت هم دارند.

وی افزود: نکته ی دیگری که باید به آن شاره کرد این است در وضعیت کنونی هم،  بعضی شرکت های پتروشیمی ما که اتفاقا بورسی هم هستند، چندین سال است که مشمول تحریم های ظالمانه واقع شده اند، اما وقتی عملکرد آن ها را برسی می کنیم وضعیت بنیادی مطلوبی دارند و اتفاقا شرکت های سودسازی هم هستند.

به طور کلی باید گفت این دست تحریم ها شرک های روانی و جنبه های تبلیغاتی برای اهداف سیاسی دارند و تاثیر خاصی روی عملکرد بلند مدت شرکت های ما ندارند. ما تجربه ی تحریم های شرکت نفتی و پتروشیمی را در گذشته داریم و این مسئله اتفاق تازه ای نیست که بخواهد تهدید جدیدی برای ما به حساب بیاید.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها