در گفت‌وگوی نبض بازار با دبیر اجرایی انجمن صنایع شوینده:

تغییرات قیمت شوینده‌ها در شرایط تغییر چندباره مواد اولیه طبیعی است

کد خبر: 1158396

دبیر اجرایی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه نیز وابستگی به قیمت‌های جهانی دارند و تغییرات قیمت آن‌ها می‌تواند برقیمت کالا‌ها در داخل موثر باشد، اظهار کرد: در شرایطی که طی سال مواد اولیه با افزایش مواجه می‌شود، طبیعی است که قیمت محصولات شوینده نیز تغییر می‌کند.

تغییرات قیمت شوینده‌ها در شرایط تغییر چندباره مواد اولیه طبیعی است

عبدالرضا مظفری، دبیر اجرایی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: در شرایط ثبات قیمت مواد اولیه نیازی به تغییرات قیمتی کالا‌ها و خدمات وجود ندارد، اما در شرایطی که در طول سال مواد اولیه تولید با افزایش مواجه می‌شود طبیعی است که تغییرات قیمتی نیز به وجود می‌آید.

مظفری عنوان کرد: بخشی از مواد اولیه نیز وابستگی به قیمت‌های جهانی دارند و تغییرات قیمتی آن‌ها می‌تواند برقیمت کالا‌ها در داخل موثر باشد.

وی گفت: انتظار تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان در بازار اهمیت چندانی ندارد و مهم آن است که تعادل میان دو طرف برقرار شود اگر قیمت مواد اولیه براساس بورس کالا، قیمت نفت یا قیمت جهانی و یا عرضه و تقاضای جهانی محاسبه شود دراین سو نیز باید قیمت‌ها بر همان اساس محاسبه قیمتی شوند.

دبیر اجرایی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران خاطرنشان کرد: ماده اولیه ومحصول نهایی دو طرف معادله در بحث قیمت‌گذاری هستند و طبیعی است که در هر دوسوی این معادله نباید قیمت‌گذاری مصوب یا دستوری وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: منطق اقتصادی می‌گوید نمی‌توان هر یک از بخش‌های اقتصاد را با قوانین مجزا اداره کرد و در بحث قیمت‌گذاری باید قیمت تمام‌شده و حاشیه سود منطقی تناسبی با قیمت مواد اولیه داشته باشد. نمی‌توان با افزایش قیمت مواد اولیه موافق بود، اما با افزایش قیمت محصول نهایی مخالفت کرد.

اثرات تغییرات قیمتی پلی‌اتیلن بر قیمت شوینده‌ها

مظفری با اشاره به رابطه مستقیم مواد اولیه و قیمت مواد شوینده تصریح کرد: اگر قیمت پلی‌اتیلن افزایش نداشته باشد قیمت مایع ظرفشویی که ظرف آن از پلی‌اتیلن است با افزایش قیمت مواجه نخواهد شد.

دبیر اجرایی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در پاسخ به این پرسش که افزایش جهانی قیمت مواد اولیه که از سال گذشته آغاز شده است تاثیری بر میزان تولید محصولات شوینده داشته است، عنوان کرد: این شرایط تاکنون تاثیری بر میزان تولید نداشته است. حیات تولیدکننده به تولید است و نمی‌تواند تولید را متوقف کند.

هزینه‌تمام شده تولید در شوینده‌ها کالا به کالا متفاوت است

وی در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های تمام‌شده تولید در صنایع شوینده حدودا چنددرصد بوده است، عنوان کرد: هزینه‌تمام‌شده کالا به کالا متفاوت است و نهاده‌های مورد نیاز برای صابون و شیشه شور یا سایر محصولات با هم متفاوت است و باید تیمی کارشناسی هزینه‌ها را بررسی و افزایش قیمت تمام‌شده را محاسبه کند.

مظفری خاطرنشان کرد: تیم کارشناسی باید سبدی را از محصولات شوینده تعریف و براساس آن افزایش قیمت محصولات شوینده را محاسبه می‌کند.

مردم نمی‌تواند نیاز‌های خود به شوینده‌ها را کاهش دهند

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت مواد شوینده باعث افت مصرف شده است یا خیر، گفت: افزایش قیمت کالا‌ها در ایران مختص امروز و دیروز نیست و طی سه دهه اخیر همواره تغییرات قیمتی وجود داشته است. به طور معمول به هنگام افزایش قیمت کالا‌ها مردم ملاحضاتی را در مصرف در نظر می‌گیرند، اما واقعیت این است که بسیاری از کالا‌های اساسی قابل حذف نیستند و نمی‌توان گفت که مردم این نیاز‌ها را حذف کرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها