پرداخت کالابرگ الکترونیکی در ۳ شهر/ یارانه نقدی تا چه ماهی پرداخت می‌شود؟

کد خبر: 1160823

روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داد. پس از آن هم اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر اجرا می‌شود. آیا این به معنای حذف یارانه نقدی است؟

پرداخت کالابرگ الکترونیکی در ۳ شهر/ یارانه نقدی تا چه ماهی پرداخت می‌شود؟

مرحله ۱۳۷ واریز یارانه‌ معیشتی روز دوشنبه بیستم تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. مطابق روال دو ماه گذشته این پرداخت نقدی است اما روز گذشته نقل‌قول‌هایی مطرح شد که به احتمال کالایی شدن این پرداخت و حذف یارانه‌ نقدی قوت بخشید.

به صورت مشخص روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داد، ساعتی پس از انتشار این خبر نیز محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس گفت: از فواید کالایی شدن پرداخت یارانه جدید صحبت کرد.

بعد از آن هم اعلام شد طرح کوپن در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود.

هرچند در هفته‌های گذشته مقامات مختلف دولتی به صورت ضمنی از استمرار پرداخت نقدی یارانه جدید برای مدت نامعلوم خبرداده‌اند اما صحبت‌های این دو مقام دولتی احتمال کالایی شدن پرداخت یارانه معیشتی را تقویت کرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با رد پرداخت کالایی یارانه جدید می‌گوید: پرداخت تیرماه صد در صد به صورت نقدی خواهد بود و برای ماه‌های پیش رو نیز هنوز صحبتی از احتمال پرداخت کالایی یارانه نشده است.

وی در عین حال از اجرای آزمایشی، پرداخت کالایی یارانه در مناطقی مثل ایلام اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت شاید در آینده شیوه پرداخت‌ها از نقدی به کالایی تغییر کند اما درحال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

از اردیبهشت ماه برنامه اصلاح ارز ترجیحی با هدف تامین اقلام ضروری زندگی مردم به نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شد. هرچند نتیجه اجرای این برنامه تاکنون افزایش معنی‌دار بهای عمومی اقلام ضروری و غیر ضروری بود.

در دو ماه گذشته دولت به دلیل نبود زیرساخت‎‌های بانکی، یارانه معیشتی را به صورت نقدی واریز کرده است اما آنطور که در ابتدای اجرای این برنامه عنوان شد، در نهایت قرار است این یارانه به صورت کالایی پرداخت شود.

پرداخت کالایی یا نقدی یارانه معیشتی از این حیث حائز اهمیت است که تمایل افکار عمومی بر استمرار پرداخت‌ها به شیوه نقدی است، دست‌کم در هفته‌های گذشته هربار که خبری در رابطه با پرداخت یارانه‌‌ها منتشر شده، بخش عمده‌ای از نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان تجارت‌نیوز به استقبال از پرداخت نقدی مربوط شده است.

در همین رابطه بارها صاحب‌نظران به دولت یادآورشدند که برای بخش‌های عموما ناتوان از نظر اقتصادی، یارانه‌های نقدی تنها منبع درآمدی پایدار محسوب می‌شود. بنابراین بی دلیل نیست اگر مردم از یکدیگر بپرسند و یا در اینترنت جستجو کنند که پرداخت نقدی یارانه‌ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

منبع: تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها