افزایش عرضه گوشت گوسفندی/گوشت قرمز چقدر ارزان شد

کد خبر: 1163510

نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه خرداد سال جاری منتشر شد و براساس این آمار وزن گوشت قرمز عرضه‌ شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۱ جمعاً ۵۲٬۲۰۴ تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

افزایش عرضه گوشت گوسفندی/گوشت قرمز چقدر ارزان شد

براساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۵٬۰۲۱ تن، ۴۷٫۹ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۳٬۰۰۷ تن، بز و بزغاله با ۳٬۳۱۳ تن و سایر انواع دام با ۸۶۳ تن، به‌ترتیب ۴۴٫۱ درصد،  ۶٫۳ درصد و  ۱٫۷ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ۲ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ۲۳ درصد، برای بز و بزغاله ۶ درصد افزایش و برای گاو و گوساله ۱۲ درصد، گاومیش و بچه‌گاومیش ۵ درصد و شتر و بچه‌شتر ۲۱ درصد کاهش داشته است.

افزایش 3 درصدی عرضه گوشت قرمز در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) در حدود ۳ درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این آمار داده شده فوق در خرداد ماه سال‌جاری تعداد ٧٣,٧ میلیون رأس دام سبک شامل ٥٥.٣ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١٨.٤ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشــور موجود بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣.٨ درصد رشد داشته است.

نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک در فصل بهار ١٤٠١ نشان می‌دهد که در این فصل تعداد ٥,٨ میلیون رأس گوسفند و بره و ١.٨ میلیون رأس بز و بزغاله توسط دامداری‌های کشور پروار شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش به‌ترتیب ٢٩.٢ درصد و ٥٨.٦ درصد افزایش داشته است.

براساس یافته‌های این طرح، در فصل بهار امسال ٦,٥ میلیون رأس بره و ٢.٩ میلیون رأس بزغاله در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب ٢٢.٥ درصد و ٣٠.٦ درصد افزایش داشته است.

طبق اطلاعات دیگر حاصل از اجرای این طرح آمارگیری، در خردادماه سال‌جاری تعداد ٧٣,٧ میلیون رأس دام سبک شامل ٥٥.٣ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١٨.٤ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشــور موجود بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣.٨ درصد رشد داشته است.

کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار خرده‌فروشی

طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت قرمز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش یافته است ضمن اینکه دامداران و بخش خصوصی صنعت دام از مازاد تولید دام در کشور خبر می‌دهند. این در حالی است که دلالان به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز همزمان با افزایش قیمت برخی اقلامی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی در زنجیره تولید آنها اختصاص می‌‌یافت اما با توجه به مازاد تولید دام در کشور و واردات ۸ هزار تن گوشت قرمز و توزیع آن در بازار قیمت این کالای اساسی با کاهش معناداری روبه‌رو شد. واردات گوشت قرمز از کشورهای روسیه، پاکستان و برخی کشورهای امریکای لاتین و از طرف دیگر ممنوعیت صادرات دام توسط وزارت جهاد کشاورزی سبب شده بازار گوشت قرمز متعادل شود و کشورمان با کمبود گوشت قرمز روبه‌رو نشود.

آمارهای گمرک حاکی از آن است که طی ۳ ماه نخست سال جاری برای تنظیم بازار این محصول به دلیل گرانی افسارگسیخته در خردادماه و نقش ویژه دلالان در افزایش قیمت این محصول حدود ۸ هزار تن گوشت که شامل۸۰۰ تن گوشت گرم و ۷۲۰۰ تن گوشت سرد به ارزش ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها