یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی مرداد ماه | یارانه جدید

زمان قطع یارانه نقدی مشخص شد | رقم جدید کالابرگ مردادماه | یارانه بگیران حساب خود را چک کنند

کد خبر: 1164073

۲۰ مرداد ماه باید چهارمین مرحله یارانه نقدی جدید پرداخت شود. سوالی که وجود دارد این است که یارانه مرداد نقد است یا در قالب کالابرگ پرداخت می‌شود؟

زمان قطع یارانه نقدی مشخص شد | رقم جدید کالابرگ مردادماه | یارانه بگیران حساب خود را چک کنند

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

از ابتدا قرار بود یارانه جدید در قالب کالابرگ پرداخت شود. اما چون زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک فراهم نبود قرار شد تا آماده شدن زیرساخت‌ها این پرداخت، نقدی باشد.

سه ماه از زمان واریز یارانه نقدی گذشته و هنوز خبری از فراهم شدن زیرساخت‌های توزیع کوپن نیست. برای همین انتظار می‌رود یارانه مرداد ماه هم مانند ماه‌های گذشته به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

پیش از این هم اعلام شده بود که تا زمانی که همه زیرساخت‌ها فراهم نشود، واریز یارانه‌ها به صورت نقدی است. اما تاکنون هیچ کدام از مقامات دولت، درباره زمان قطع نقدی یارانه و پرداخت کالابرگ آمار و گزارش رسمی نداده‌اند.

همین روند مجلس باعث انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شد و اعلام کردند که احتمالا هدف دولت ادامه پرداخت نقدی این مبلغ است و طرح پرداخت کوپن برای همیشه از دستور کار خارج شده است.

اما دولت به این گمانه‌زنی واکنش خاصی نشان نداده و فعلا واریز یارانه‌ها را ادامه می‌دهد.

حسین عباسی، استاد اقتصاد هم چندی قبل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت بعید است که دولت بخواهد و بتواند یارانه نقدی را حذف کند. چون زمانی که پرداخت نقدی به مردم انجام می‌شود، حذف و جایگزینی آن واکنش‌های منفی به همراه دارد.

بسیاری از مردم هم خواستار واریز نقدی یارانه‌ها هستند و می‌گویند این مبلغ را صرف اجاره خانه و هزینه‌های دیگر زندگی خود می‌کنند. برخی دیگر معتقدند دولت باید به واریز نقدی ادامه دهد و نحوه هزینه‌کرد این پول را به خود مردم بدهد. اگر افرادی می‌خواهند با آن کالای اساسی و مواد خوراکی بخرند. اگرنه هر کدام آن را در جایی که خودشان تشخیص می‌دهند هزینه کنند.

منبع: تجارت نیوز

برای دریافت کالابرگ الکترونیک چه کنیم؟

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی در مورد بازگشت ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی برای برخی کالاها گفت: بازگشت ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی برای برخی کالاها امکانپذیر نیست، ولی بهبود شرایط امکان پذیر است.

وی در ادامه توضیح داد: در ماههای اول اجرای اینگونه سیاست‎ها اگر نظارت کافی نباشد و بسته های مختلفی در نظر گرفته نشود، شاهد نا بسامانی در قیمت‌ها خواهیم بود. اگر اصلاحات، نظارتها و بهبودهایی پیش گرفته شود، به مرور اثر حذف ۴۲۰۰ هزار تومانی بر بقیه کالاها کم رنگ می شود، اما به این معنا نیست که اثر ندارد. 

طغیانی مطرح کرد: برخی اعلام می‎کنند که حذف ارز ۴۲۰۰ بر قیمت دیگر کالاها اثر ندارد که این کاملاً یک سخن اشتباه است. در اقتصاد هر چیزی تغییر کند، اثرش را کم یا زیاد روی موارد دیگر می گذارد. ممکن است روی کالایی تاثیر بیشتر بگذارد و روی کالای دیگر اثرش کمتر باشد، اما این اثرگذاری قابل انکار نیست و باید تلاش کنیم اثرگذاری را کاهش دهیم. 

این نماینده در مورد کالابرگ الکترونیکی گفت: دولت قول داده که کالابرگ الکترونیکی را تا اواخر تابستان آماده کند. اما نکته حائز اهمیت این است که آیا جامعه امروز قبول می‌کند به جای پرداخت نقدی، کالابرگ دریافت کند؟

طغیانی مطرح کرد که من تردید دارم جامعه بپذیرد پرداخت نقدی نشود و کالابرگ الکترونیک دریافت کند. 

در پایان این عضو کمیسیون اقتصاد  تصریح کرد: اگر این سیاست را با کالابرگ شروع می کردیم، بدون شک کالابرگ بهترین راه حل بود. اما امروز که ۳ الی ۴ ماه پرداخت نقدی داشتیم، امکان اینکه مردم را برای دریافت کالابرگ الکترونیکی مجاب کنیم کار سختی خواهد بود. اینکه به افراد بگوییم دیگر پول را نمی‎دهیم، بدون شک به یک مسئله تبدیل می شود.

​ میرتاج‌الدینی گفت: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی درباره این که مجلس منتظر اعلام نظر دولت درخصوص اجرای پایلوت‌های انجام شده در خصوص کالابرگ است تا درباره این امر تصمیم‌گیری کند، گفت: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.

وی افزود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

او  تاکید کرد: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.

میرتاج‌الدینی درباره رصد مجلس روی هوشمندسازی ارائه نان گفت: به شخصه خودم این موضوع را پیگیری کرده‌ و مسئله را مورد ارزیابی قرار داده‌ام. بله؛ بعضی از اشکالات در شروع کار وجود داشته و طبیعی هم هست تا یک روشی راه بیفتد دارای ایراد و اشکال است.

وی ادامه داد: ایراداتی که در این زمینه وجود داشت؛ از جمله زمان پخت و پز نانوایی‌ها در بعضی از شهرها بود که کم شده بودند و ما به فرمانداران توصیه کردیم زمانی که درخواست‌ها از سوی مردم زیاد است، زمان پخت را طولانی و یا تمام وقت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزیابی که داشتیم نشان می‌داد این روش، روش خوبی در کنترل مصرف گندم و جلوگیری از فساد است و کاهش چشم‌گیری را در این زمینه داشته‌ایم و از در خواست‌های غیرضرور در این زمینه جلوگیری شده است.

او  افزود: حدود ۳۰ درصد درخواست کاذبی که برای نان داشته‌ایم، از بین رفته است که در نهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آرد و گندم کشور به همراه خواهد داشت.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها