آمادگی‌ ایران برای صادرات فلزات و خودرو به بلاروس

کد خبر: 1164998

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی‌ ایران برای صادرات فلزات، خودرو و تجهیزات پزشکی و تولید مشترک در بلاروس خبر داد و گفت: موضوع پیوستن ایران به اورآسیا مساله مهمی است که به محض تحقق آن ظرفیت‌های جدیدی برای تعاملات تجاری ایجاد خواهد شد.

آمادگی‌ ایران برای صادرات فلزات و خودرو به بلاروس

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی امین» در ادامه سفر خود به مینسک با «بوگدانف الکسی»، وزیر بلاروس دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار به وجود مطلوبیت در روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط تجاری بین دو کشور از ظرفیت افزایش حجمی برخوردار است، بر این اساس توافقاتی در حوزه‌های موضوعی مختلف صورت گرفته که امیدواریم بتوانیم آن را نهایی کرده و به اجرا برسانیم.

فاطمی امین بر توافق خرید و تولید مشترک ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین تاکید کرد و افزود: حجم مبادلات بین دو کشور ظرفیت افزایش تا یک میلیارد دلار را دارد.

وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته وزارت صمت با وزیر صنایع بلاروس از آمادگی‌ ایران برای صادرات فلزات، خودرو و تجهیزات پزشکی و تولید مشترک در بلاروس خبر داد و یادآور شد: موضوع پیوستن ایران به اورآسیا مساله مهمی است که به محض تحقق آن ظرفیت‌های جدیدی را برای تعاملات تجاری ایجاد خواهد کرد.

تجربه‌های موفق ایران و بلاروس در باب تجارت

وی به پایین بودن سطح تجارت دو کشور به ‌دلیل عدم ورود تجار بزرگ به این عرصه تاکید کرد و گفت: لازم می‌دانیم بنگاه‌ها و صادرکنندگان بزرگ وارد این مبادلات شوند و دولت بلاروس هم از آنها حمایت به عمل آورد.

 فاطمی امین ادامه داد: ایجاد مراکز تجاری بین ایران و بلاروس ایجاد یک‌ظرفیت خوب میان دوکشور است؛ رایزن بازرگانی می‌تواند در حوزه موضوعات مختلف تجاری تسهیل گری کند.

فاطمی امین با بیان اینکه هم اکنون چند شرکت ایرانی در بلاروس به روی برخی حوزه موضوعات ورود دارند، اظهار داشت: ایران و بلاروس سال گذشته ۱۲۰ میلیارد دلار حجم مبادلات داشته‌اند و تجربه‌های موفق ‌در باب تجارت خارجی در شرایط غیر متعارف ایجاد شده است.

وی افزود: تسهیل رفت و آمد تجار بزرگ ‌به دو کشور هم یکی از مسائل زیرساختی است که نیاز به رسیدگی و تدبیر دارد.

استقبال مینسک از ورود ایران به بازار مصرف بلاروس

در ادامه وزیر بازرگانی بلاروس هم اظهارداشت: وزارت بازرگانی بلاروس تامین کننده کالاهای مصرفی است و اکنون بدلیل تحریم‌های متقابل اروپا برخی کالاها از جمله مواد غذایی پر مصرف را ممنوع کرده‌ایم؛ از این رو قصد ورود این کالاها را از ایران داریم.

وی با بیان اینکه ما آماده‌ایم فهرستی از کالاهای تولید ایران را جهت خرید مطالعه و بررسی کنیم، کفت: سفارت‌های ما می‌توانند روی این موضوع فعال شوند. همچنین تجار ایرانی می‌توانند در نمایشگاه کالاهای مصرفی وارداتی تامین بازار داخلی بلاروس شرکت کنند تا نیازمندی وظرفیت بازار بلاروس رو بشناسند.

وزیر بازرگانی بلاروس موضوع کوریدورشمال به جنوب را از موضوعات پر اهمیت دو کشور دانست و تاکید کرد: خط لجستیک مطمئن و پایدار یکی از علاقه مندی‌های ما است.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها