کاهش قیمت 10 تا 15 هزار تومانی برنج / کی ارزان‌ترین زمان برای خرید برنج ؟

کد خبر: 1168064

​​​​​​​ طی یک سال اخیر بارها قیمت برنج در کشور با نوسان مواجه شد و در مقطعی هم رشد افسارگسیخته‌ای داشت. در این مدت دلایل متعددی از جمله کاهش تولید ناشی از خشکسالی ، فعالیت دلالان و واسطه گران با هدف بالا رفتن قیمت‌ها و دپوی محصول توسط کشاورز و تولیدکننده به امید بالا رفتن قیمت‌ها از دلایل عمده در گرانی برنج عنوان شد.

کاهش قیمت 10 تا 15 هزار تومانی برنج / کی ارزان‌ترین زمان برای خرید برنج ؟

دولت برای متعادل شدن قیمت‌ها در سال‌جاری اقداماتی از جمله واردات برنج به کشور بدون محدودیت را در دستور کار خود قرار داد و حالا که در آستانه برداشت برنج‌های جدید هستیم، انتظارها برای پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.

کشور دارای 620 هزار هکتار زمین برای کاشت برنج است که 20 هزار هکتار آن به علت خشکسالی از بین رفته است. از مجموع 600 هزار هکتار زمین برای کاشت برنج در کشور در حدود 2 میلیون و 200 هزار تن برنج برداشت می‌شود که به طور میانگین در سالهای گذشته همین مقدار برنج تولید شده است.

قیمت فعلی فروش برنج ارتباطی با هزینه‌های تمام شده ندارد

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به آغاز برداشت برنج در کشور به «ایران» گفت: اولین برداشت برنج از زمین‌هایی که به صورت مکانیزه کاشته شده‌اند، به وسیله کمباین انجام می‌گیرد که از یک هفته قبل آغاز شده است. البته عمده زمین‌هایی که در آنها برنج کاشته شده‌اند، مکانیزه نبودند ولی اکنون برداشت برنج به صورت دستی و مکانیزه آغاز شده است.

علیزاده شایق درباره نحوه تعیین قیمت برنج گفت: به طور معمول از سالهای قبل برداشت برنج از اواخر مردادماه آغاز می‌شود و بازار در شهریورماه با حجم گسترده‌ای از برنج روبه‌رو می‌گردد اما طی یکسال گذشته قیمت فروش برنج ارتباطی با هزینه‌های تمام شده ندارد. کشاورزان در سال قبل برنج را کیلویی 35 تا 40 هزار تومان فروختند اما بعد از چند ماه برنج افزایش قیمت بسیار زیادی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: امسال کشاورزان با توجه به فاصله قیمت زیاد میان خرید و فروش برنج در سال قبل، شالی‌های درو شده را نگه داشتند و هنوز به کارخانه‌های شالیکوبی تحویل نداده‌اند چون منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها هستند، اما کشاورزان باید بدانند وقتی به امید بالا رفتن قیمت‌ها، برنج را به فروش نمی‌رسانند، دلالان هم به همین میزان قیمت را بالا می‌برند و در نهایت مصرف کننده است که مجبور به خرید برنج با قیمت‌های بالاتر می‌شود و باز هم فاصله قیمت خرید برنج از کشاورز تا خریدار افزایش پیدا می‌کند.

علیزاده شایق با اشاره به کاهش 10 تا 15 هزار تومانی برنج در هفته‌های اخیر افزود: برنج در استان‌های شمالی در 450 تا 500 هزار هکتار کشت می‌شود و با این حجم از تولید محصول، پایین آمدن قیمت 10 تا 15 هزار تومانی قابل قبول نیست. به طور میانگین در سالهای گذشته با توزیع گسترده برنج به بازار، 40 درصد از قیمت آن در شهریور نسبت به بهمن و اسفند سال قبل کاسته می‌شد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است ولی امیدوارم امسال قیمت‌ها بیش از 10 درصد پایین بیاید. دبیر انجمن برنج ایران به بهترین زمان برای خرید برنج توسط مصرف‌کنندگان اشاره کرد و افزود: ارزان‌ترین زمان برای خرید برنج در هر شرایطی نیمه دوم شهریورماه است و به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود در آن زمان اقدام به خرید مصرف سالیانه شان کنند. وی اضافه کرد: تولید عمده برنج‌های کشور در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انجام می‌گیرد، اما به دلیل شرایط آب و هوایی کاشت و برداشت برنج در مازندران از گیلان جلوتر است زیرا گیلان خوشبختانه کشت دوباره ندارد و دیرتر برنج می‌کارد و دیرتر هم برداشت می‌کند. متأسفانه در کاشت دوباره برنج املاح و مواد مغذی خاک از بین می‌رود و احتمال حمله کرم ساقه خوار برنج وجود ندارد. به همین علت برنج کاشت دوم را نمی‌توان برنج‌های سالمی قلمداد کرد.

کاهش قیمت 10 تا 15 هزار تومانی برنج

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره وضعیت بازار برنج گفت: مجموعه‌ای از عوامل شامل کاهش قیمت‌های جهانی به‌واسطه آزادسازی صادرات غلات و دانه‌های روغنی از اوکراین، لغو محدودیت واردات برنج از مردادماه تا آذرماه، افزایش برداشت برنج و کاهش قدرت خرید مردم باعث شد که قیمت برنج در مسیر کاهش قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: علی رغم اینکه در آستانه برداشت برنج هستیم و اینکه از سال گذشته برنج‌های زیادی در انبارها باقی مانده است و همزمان واردات برنج نیز در حال انجام است، قیمت برنج در حدود 10 تا 15 هزار تومان طی یک ماه گذشته کاهش داشته است.

حسنی با اشاره به اینکه برای مصرف برنج هیچ محدودیتی وجود ندارد، گفت: ما این امکان را داریم که برنج ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی را که در حجم بالا از برنج استفاده می‌کنند تأمین کنیم. در واقع در شرایط فعلی ما به دنبال مشتری هستیم و اگر هم برنج‌ها در انبار دپو شده‌اند، به علت عدم فروش آنها بوده است. اگرچه برای ایجاد امنیت غذایی باید محصول به میزان لازم در انبارها قرار گرفته باشد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وضعیت بازار برنج در ماه محرم امسال گفت: در محرم امسال نسبت به سال قبل افزایش مصرفی نداشتیم ضمن اینکه برای برنج ایرانی کاهش قیمت را هم داشته‌ایم.

حسنی با اشاره به قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در کشور گفت: برنج ایرانی در عمده فروشی از ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، برنج هندی از ۲۷ تا ۳۸ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۶ تا ۳۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها