ماجرای فروش متری مسکن چیست؟

کد خبر: 1170022

اجرای طرح فروش متری مسکن به عنوان راهکاری برای خانه‌دار شدن قوت گرفته است. سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید فروش متری مسکن یکی از اقدامات عدالت محور در توزیع سرانه مسکن محسوب می‌شود اما عضو شورای شهر تهران معتقد است علیرغم اینکه این روش زمان خانه‌دار شدن را تسهیل و کوتاه می‌کند ولی ملک را از حالت مصرفی به حالت سرمایه‌ای تبدیل خواهد کرد.

 ماجرای فروش متری مسکن چیست؟

 افزایش نرخ مسکن طی سال‌های اخیر در کشور بسیاری از خانواده‌ها را با چالش‌های بزرگ اقتصادی همراه کرده و گران شدن اجاره‌بها و رشد نرخ مسکن سبب شده بخش اعظم درآمد خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان به این موضوع اختصاص یابد.

برخی رشد مسکن را ناشی از تورم و برخی ناشی از قفل شدن ساخت و ساز در کلانشهرها می‌دانند مشکل هرچه هست دولت جدید تصمیم برای تغییر و تحول در این موضوع دارد. شهرداری تهران هم همسو با برنامه‌ دولت قرارگاه مسکن راه اندازی کرد و اواخر سال پیش تفاهم نامه‌هایی هم در این راستا بین شهرداری، بنیاد و مسکن و ... منعقد شد تا گرهی از مشکل مسکن در پایتخت که جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است، باز شود.

نمی‌گذاریم حسرت خانه دار شدن در دل جوانان بماند

شهرداری تهران برنامه‌های وسیعی در جهت تامین مسکن در قالب قرارگاه مسکن آغاز کرده است. از اجاره داری و ساخت مسکن و تامین زمین گرفته تا ورود به بحث فروش متری زمین؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره خانه دار شدن شهروندان گفت: آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷ سال رسیده که دستاورد تفکر غلطی است که در گذشته حاکم بود. نمی‌گذاریم حسرت خانه دار شدن در دل جوانان بماند و نخواهیم گذاشت بخش عمده ای از درآمد مردم مصروف حوزه مسکن شود.

شهردار تهران اضافه‌ کرد: امروز به برکت اهتمام دولت و نقش آفرینی نیروهایی که خودشان را نوکر مردم می بینند این مسیر تغییر کرده و یک ریل گذاری جدید در کشور شروع شده ، ما نیز در کنار دولت انقلابی مسیری را انتحاب کردیم که نسبت به نیاز مردم بی مسئولیت نباشیم.  

وی بیان کرد: مسیری را دنبال کردیم که با یک حرکت جهادی سالانه ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کنیم‌ تا هم خلا بی توجهی گذشتگان را  جبران و هم تامین نیاز آیندگان را در دستور کار قرار دهیم.

 فروش متری مسکن یکی از اقدامات عدالت محور در حوزه توزیع سرانه مسکن

در کنار ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت برای شهروندان اخیرا بحث فروش متری مسکن هم قوت گرفته و شنیده‌ها حکایت از آغاز طرح‌هایی در این راستا دارد. مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران مهدی هدایت با بیان اینکه فروش متری مسکن یکی از اقدامات عدالت محور در حوزه توزیع سرانه مسکن است، گفت: واحد های مسکونی در تمامی مناطق تهران باید منطبق با قیمت منطقه و بر اساس ارزش ملک در آن منطقه ارائه شوند و به گونه ای توزیع شوند که انتفاع متقاضیان مسکن در شمال و جنوب تهران در این حوزه به یک میزان باشد.

خرید متری ملک و زمین با پس‌انداز ماهانه/ زمان خانه‌دار شدن کوتاه می‌شود

درباره موضوع فروش متری مسکن به سراغ حجت‌الاسلام محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران رفتیم وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: ماجرای فروش متری مسکن به این صورت است که افراد می‌توانند با پس‌اندازماهانه و سالانه به تدریج به صورت متری خانه خریداری کنند. مثلاً امسال یک تا 4 متر و سال آینده 10 متر خریداری کرده و پس از آن از طریق دریافت وام راحتر و سریع‌تر می‌توانند خانه 50 تا 60 متری را تهیه کنند و از این طریق مدت زمان خانه‌دار شدن آنها کوتاه‌تر خواهد شد.

حقوق مکتسبه خریداران متری ملک

وی با اشاره به اینکه حقوق مکتسبه خریداران متری ملک به صورت کامل در صورت اجرای این طرح در نظر گرفته خواهد شد و نگرانی در این زمینه نخواهد بود، گفت: دولت برنامه‌هایی را در این راستا توسط وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته و شهرداری تهران هم در قالب این برنامه می‌تواند در فروش متری ملک به شهروندان اقدام کند.

 به احتمال زیاد فروش متری ملک از طریق بورس انجام خواهد گرفت

وی در مورد ساز و کار اجرایی فروش متری ملک گفت: به احتمال زیاد فروش متری ملک از طریق بورس انجام خواهد گرفت و شهرداری و دولت نقش‌هایی را در این راستا ایفا می‌کنند.

هشدار درباره تبدیل ملک از کالای مصرفی به سرمایه‌ای

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینکه البته فروش متری ملک با اصل سیاستی که می‌گویند باید ملک از حالت سرمایه‌ای خارج و به شرایط مصرفی درآید مغایرت دارد و به نظر من این مسأله ملک و زمین را تبدیل به سرمایه و نه کالای مصرفی می‌کند و این یکی از ایرادات وارده به این طرح است

این عضو ششم شورای شهر تهران بیان داشت: من شخصا مخالف فروش متری زمین هستم چرا که زمین و ملک را از حالت مصرفی به حالت سرمایه ای  در می‌آورد و از طرفی اگر مسکن حالت سرمایه‌ای داشته باشد ماهانه با این روش 60 تا 70 درصد درآمد و هزینه‌های خانواده صرف مسکن می‌شود ولی اگر حالت مصرفی داشته باشد 20 تا 30 درصد هزینه خانواده صرف مسکن خواهد شد.

موافقت اصولی دو صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات از سازمان بورس

معین محمدی‌پور رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا هم مدتی پیش از دریافت موافقت اصولی دو صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات از سازمان بورس برای طی مراحل پذیره نویسی خبر داد و گفت: در این ابزار جدید که به تازگی در ایران معرفی شده و به مرحله پذیره نویسی رسیده، خریدار می تواند بصورت متری مالکیت داشته باشد.

وی افزود: بطور مثال با ۱۰ میلیون تومان نمی توان ملک خریداری کرد اما با خرید واحدهای این صندوق می توان با گذشت زمان هم درآمد اجاره ای و در کنار آن عایدی سرمایه داشت و افزایش قیمتی که در املاک اتفاق می افتد در این اوراق نیز روی می دهد.

فروش متری سپر تورمی مقابل افزایش نرخ مسکن

محمدی پور ادامه داد: از این مسیر خرید و فروش متری واحدهای تجاری یا مسکونی ممکن می شود که بصورت مشاع هستند و حفظ ارزش پول و سپر تورمی ایجاد شود.

نرخ مسکن با فروش متری زمین در سراشیبی قرار می‌گیرد

خبرهای حوزه مسکن یکی پسی از دیگری از راه می‌رسد. به نظر می‌رسد عزم شهرداری، دولت و مجلس برای کاهش نرخ مسکن جزم شده و حالا باید منتظر ماند و باید دید نتیجه چه خواهد شد. آیا نرخ مسکن با فروش متری زمین در سراشیبی قرار می‌گیرد و این مسیر می‌تواند راهکاری برای صاحب خانه شدن افراد در شهرهای مختلف از جمله کلانشهر تهران شود؟

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها