هشدار عربستان برای کاهش تولید نفت / توافق جدید در راه است

کد خبر: 1170262

وزیر انرژی عربستان گفت: اوپک پلاس می تواند، تولید را کاهش دهد تا قیمت ها اصلاح شوند و این گروه به زودی کار بر روی یک توافق جدید برای پس از سال 2022 را آغاز خواهد کرد.

 هشدار عربستان برای کاهش تولید نفت / توافق جدید در راه است

به گزارش رویترز، عربستان اعلام کرد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت آماده است تا میزان تولید خود را برای اصلاح کاهش اخیر قیمت نفت کاهش دهد.

کاهش اخیر قمیت نفت ناشی از نقدینگی ضعیف بازار آتی و نگرانی ها در مورد اقتصاد کلان که عرضه فیزیکی بسیار محدود نفت خام را نادیده گرفته، رقم خورده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به بلومبرگ گفته است، اوپک پلاس ابزار و انعطاف پذیری لازم برای مقابله با این چالش ها را دارد.

قیمت نفت در هفته های اخیر به علت نگرانی در مورد رکود اقتصادی چین و رکود در غرب، از 120 دلار در هر بشکه به حدود 95 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

در اوایل سال جاری، پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو که ترس از بدترین بحران عرضه انرژی از دهه 1970 را به وجود آورد، قیمت‌ نفت به بالاترین رقم یعنی 147 دلار در هر بشکه رسید.

عبدالعزیز بن سلمان گفت بازار آتی نفت «در یک دور باطل پیوسته نقدینگی بسیار ضعیف و بی ثباتی شدید افتاده است.» این امر هزینه پوشش ریسک و مدیریت ریسک را برای فعالان بازار گران کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد، قیمت ‌ها بر اساس اطلاعات «غیر مستند» در مورد کاهش تقاضا و سردرگمی در مورد تحریم‌ ها، ممنوعیت ها و سقف قیمتی که توسط آمریکا برای نفت روسیه پیشنهاد شده بود، کاهش یافته است.

عبدالعزیز تصریح کرد، در عین حال، خطرات ناشی از اختلال عرضه همچنان بالاست و ظرفیت مازاد جهانی بسیار اندک است.

وی افزود، قرارداد جدید میان اوپک پلاسی ها پس از 2022 کمک خواهد کرد.

این مقام سعودی بدون ارائه جزئیات گفت: «ما به زودی، کار بر روی یک توافق جدید برای پس از سال 2022 را آغاز خواهیم کرد.»

اوپک پلاس اوایل ماه جاری توافق کردند تا میزان سهمیه تولید خود را در ماه سپتامبر را 100 هزار بشکه دیگر افزایش دهد.

به نوشته رویتزر، عربستان و امارات، ظرفیت مازاد و توان افزایش تولید قابل توجهی دارند. اما وزیر انرژی عربستان با اشاره به نقدینگی ضعیف و بی ثباتی شدید بازار خواسته تا تمرکز بر ظرفیت مازاد را کم کند.

وی افزود: «بدون نقدینگی کافی، بازارها نمی ‌توانند واقعیت‌ های فیزیکی را به‌طور معناداری منعکس کنند و در زمانی که ظرفیت مازاد به شدت محدود است و خطر اختلالات شدید همچنان بالاست، می توانند احساس امنیت کاذبی ایجاد کنند.»

صحبت های وزیر انرژی عربستان، امروز قیمت نفت را افزایش داد. در عین حال، به علت آسیب به سیستم خط لوله انتقال نفت قزاقستان از طریق روسیه، اروپا با اختلال جدیدی در عرضه انرژی مواجه شده است که این امر بر نگرانی ها در مورد کاهش عرضه گاز افزود.

از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، کاهش شدید ذخایر راهبردی آمریکا بوده که به کمترین سطح در بیش از 35 سال گذشته رسیده است.

هیثم الغیث، دبیر کل اوپک چندی پیش گفته بود، سرمایه گذاری ناکافی در بخش نفت و گاز دلیل اصلی افزایش اخیر قیمت‌ هاست و اوپک مسئول این افزایش ها نیست.

وی توضیح داده بود، در حال حاضر، عوامل دیگری خارج از اوپک وجود دارد که پشت افزایش قیمت نفت و گاز است و وی تاکدی کرده بود که افزایش قیمت‌ ها به دلیل کمبود  شدید سرمایه گذاری‌ هاست.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها